Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naam en Faam deel 3: Onaangenaam volk in de tuin bij Marianne Zwagerman

Deze week vertellen bekende Nederlanders over het belang van reputatiemanagement. In deel 3: Marianne Zwagerman

Wie: Marianne Zwagerman (45)
Is: innovatiestrateeg, columniste, opiniemaker

‘Als innovatiestrateeg help ik bijvoorbeeld een tabaksfabrikant zijn toekomst vormgeven. Aan de andere kant ben ik opiniemaker en gedraag ik me flamboyant. Daar ben ik een soort clowntje dat de mensen vermaakt met m’n leuke jurkje en paaldanslaarzen. Op beide werkterreinen predik ik: "het hek staat open, ren erdoorheen en kijk of het aan de andere kant leuker is".

Ik denk dat ik met die flamboyante kant mezelf wel beperk als het om serieuze klussen gaat. Zo had ik natuurlijk allang commissaris bij De Persgroep moeten zijn, want ik ben daarvoor veel geschikter dan Fons van Westerloo. Maar dit soort glazen heb ik ingegooid door in de media mijn uitbundige kant te laten zien.'

Flinke tol betalen

'Ik verkondig vaak dingen die agressie opwekken bij mensen. Dat heeft weer veel impact op mijn privéleven, met doodsbedreigingen en stalkers en noem alles maar op. Mijn holding stond op mijn privéadres. Dat heeft de Kamer van Koophandel op internet geknald. Stond er ineens heel onaangenaam volk in mijn tuin.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ben daarom veel voorzichtiger geworden, vooral op social media. "Waarom sta jij altijd alleen op de foto?" vroeg iemand laatst. Ik kan niet met vrienden of familie op de foto, omdat die dan ook worden lastiggevallen. Het is een flinke tol die ik betaal voor mijn mening, maar ik kan niet anders. Ik vind dat mijn opinie gehoord moet worden omdat je mijn type van opinie voeren niet veel tegenkomt in de media. En mijn drijfveer is die pluriformiteit.'

In the picture

'Als mensen vragen wat ik doe, antwoord ik: schrijver. Maar boeken schrijven is geen businessmodel dat snel leidt tot een nieuwe Range Rover. Met name klussen als dagvoorzitter en lezingen komen voort uit het feit dat ik in the picture sta.

Ik spreek een column in voor BNR Nieuwsradio waarvoor ik echt niet de hoofdprijs krijg, maar er rolt wel veel uit omdat die mensen mij daar hebben gehoord.’

Lees ook:

Deze hele week interviewen we elke dag een bekende Nederlander, die inzicht geeft in hoe hij (of zij) zijn reputatie managet. Deze interviews zijn recent ook in de printeditie verschenen. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.