Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Microsoft: ‘geen vijfjarenplannen, maar flexibiliteit en ondernemerschap’

Als #2 in de MT500 blijkt Microsoft zeer geliefd bij de Nederlandse manager. Wat doen ze zo goed?

Onder ceo Satya Nadella zet Microsoft vol in op verdere innovatie. Edwin Hageman, directeur Nederland, heeft er alle vertrouwen in. ‘We zijn er trots op dat we in Nederland vooroplopen met de adoptie van clouddiensten.’ Zes vragen, naar aanleiding van de hoge notering in de MT500.

U staat nu bijna 2 jaar aan het roer bij Microsoft Nederland. Heeft u al een stempel kunnen drukken op de organisatie?

‘Met de komst van Satya Nadella vorig jaar is bij Microsoft veel veranderd. Ook in Nederland zien en voelen we dat volop. Onze koers gaat over het realiseren van het volle potentieel van mensen met hulp van technologie. En dat in een wereld waar iedereen erop moet kunnen vertrouwen dat jouw informatie op elk moment beschikbaar is, waar je ook bent. Dat vraagt om een nieuwe aanpak. Cloud ligt aan de basis daarvan. We zijn er trots op dat we in Nederland voorop met de adoptie van clouddiensten.

Wij hebben hier de visie van Satya vertaald naar drie principes: verbinden, verrassen en vertrouwen. Samen met onze klanten en onze partners willen we het maximale uit technologie halen. Bovenal willen we onze klanten het vertrouwen geven dat informatie veilig is en dat privacy en continuïteit gegarandeerd zijn bij ons. Dit vereist nieuwe vaardigheden en kennis van onze mensen. Daar heb ik afgelopen tijd hard aan gewerkt.’

U zei ooit dat u Microsoft Nederland wilt omvormen van een plannende naar een lerende organisatie. Wat is het verschil?

‘De technologisch ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben ervoor gezorgd dat mensen anders in het leven staan. We willen meer flexibiliteit en transparantie, en op een andere manier in verbinding staan met elkaar. Daarnaast willen we dat onze privacy wordt bewaakt en onze veiligheid gegarandeerd.

We zijn in een wereld terechtgekomen die niet meer stopt met veranderen. Om daarop goed te kunnen inspelen, moeten we als organisatie ook blijven veranderen en dus blijven leren. Het heeft geen zin businessplannen te maken van 5 jaar, niemand kan zover vooruit kijken. Deze nieuwe aanpak vereist meer flexibiliteit van mensen, een cultuur van ondernemerschap, ideeën testen, maar ook: fouten mogen maken.’

Ceo Satya Nadella heeft innovatie tot speerpunt gemaakt. Hoe levert de Nederlandse organisatie daaraan een bijdrage?

‘We komen aan in het tijdperk van vrijwel eindeloze computerkracht. Hierdoor ontstaat spanning tussen de oneindige hoeveelheid informatie en onze beperkte tijd. Dat betekent dat er niet meer technologie moet komen, maar slimmere —intelligente technologie die ons helpt effectief met al die informatie om te gaan.

De R&D gebeurt in Redmond, maar ook in Nederland moeten wij onze klanten blijven verrassen. Wij moeten klanten laten zien hoe technologie een rol kan spelen in hun business. We kunnen bijvoorbeeld het onderhoud aan liften efficiënter regelen door sensoren te plaatsen en die data te analyseren.’

Microsoft groeide van softwareleverancier naar dienstverlener. Wat betekent dit voor de organisatie?

‘Om te zorgen dat klanten de clouddiensten optimaal benutten, moeten we goed weten wat echt belangrijk is voor hen. Dat betekent dat we niet meer alleen aan tafel zitten met IT-managers, maar breed in de organisatie met mensen praten om echt te doorgronden wat de uitdaging voor hun business is. Dat vraag om andere vaardigheden, kennis en relaties.

Onze klanten nemen onze intelligente clouddiensten af op basis van het vertrouwen dat wij de data veilig opslaan, met respect voor de privacy. Daarnaast rekenen klanten op continuïteit. Dat is een enorme verantwoordelijkheid. Het vertrouwen moeten we verdienen door te investeren in onze mensen, de cloud, de privacy en de veiligheid die daarmee naadloos verbonden is.’

Hoe inspireert u uw werknemers?

‘Door ze richting en ruimte te geven. Richting in de zin van: waar gaan we naartoe met Microsoft Nederland? Wie willen we zijn? En ruimte in de zin van: durven en kunnen presteren vanuit eigen kracht en geloof.

In mijn beleving is individueel leiderschap niet meer geschikt in een wereld waarin organisaties veranderen in netwerken en ketens. Leiderschap is meer een collectief proces geworden dat vanuit de passie en de competenties van de diverse deelnemers komt. Noem het co-creatie. Ik werk dus naar een cultuur van ondernemerschap, ruimte en passie.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een voorbeeld is de eerder genoemde principes van verbinden, verrassen en vertrouwen. Die richting zijn we gezamenlijk ingeslagen.’

Lees ook:

Deze hele week behandelen we elke dag een topnotering uit de MT500, die recent in printeditie verschenen is. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.