Academici en consultans willen je overtuigen dat de wereld van business en strategie moeilijk te begrijpen is, maar daar gelooft professor Jamie Anderson niet in. ‘De elementen voor een succesvolle organisatie zijn niet ingewikkeld’, zo vertelde hij tijdens het MT500-event. Anderson werkt onder andere aan de Antwerpen Management School en werd vorig jaar door The Financial Times benoemd tot managementgoeroe. Hij schreef een boek over het succes van popster Lady Gaga en vindt dat bedrijven van haar kunnen leren. ‘Ik kan gaan praten over organisaties als Apple, Microsoft en Ikea, maar ik vond het interessanter om te kijken naar andere, minder voorspelbare, gebieden van succes. Het succes van Lady Gaga vertelt veel over wat wij moeten doen om succesvol te zijn.’
Slimme mensen verzamelen
Anderson vroeg aan de zaal wie drie jaar geleden al had gehoord van Lady Gaga. Niet veel, maar nog minder aanwezigen zijn op dit moment fan van de popster. Daarop besloot de managementgoeroe eerst een korte introductie op Lady Gaga te geven. ‘Ze komt uit een echte ondernemersfamilie, haar vader was op zijn 35e al multimiljonair.’ Dat aspect is belangrijk in de loopbaan van Gaga, maar daarover later meer. Al op jonge leeftijd houdt Lady Gaga zich bezig met muziek, en tijdens haar schooltijd verbreedt ze haar interesse naar de volledige pop- en kunstcultuur. Ze wist al vroeg wat ze wilde: Madonna achterna. Anderson: ‘Ze wist dat ze dit niet alleen kon, dus verzamelde ze slimme mensen om zich heen.’
YouTube als lanceerplatform
Niemand wilde Lady Gaga in haar begintijd een contract aanbieden, en als ze dat al deden was het voor korte tijd. Platenlabel Virgin (van Richard Branson) dropte haar na korte tijd. Anderson: ‘Niemand nam nog risico’s. Het downloaden was in opkomst, terwijl oude kanalen als MTV en radio nog overheersten. Maar wie heeft de laatste tijd nog MTV gekeken? Daar is geen muziek meer te zien. En waar gaan de jonge mensen nu naartoe om nieuwe muziek te ontdekken? YouTube.’
Lancering op een videoplatform
Dat werd ook het idee voor Lady Gaga: ze zou zichzelf lanceren op het videoplatform. Alleen: hoe doe je dat? Niemand gaat uit zichzelf op zoek naar een artiest in de propvolle videodatabase, dus moet het om marketing draaien. Lady Gaga werd opgezet als een startup: haar vader bracht 2 miljoen dollar in als VC-kapitaal en in Silicon Valley werd bij investeerders nog eens 2 miljoen dollar opgehaald. Anderson: ‘Ze lanceerden haar als VC-experiment, als een start-up.’
50 bloggers in beeld
Lady Gaga had inmiddels 25.000 fans op Facebook, dankzij een uitgebreide toernee door Amerika. Samen met Troy Carter, een sociale media marketinggoeroe, werd een plan ontwikkeld om daadwerkelijk een popster van haar te maken. Anderson: ‘Carter vroeg jonge mensen of ze nieuwe muziek luisterden, ze antwoorden positief. Vervolgens vroeg hij hoe ze die nieuwe muziek vonden. Het antwoord was via virale effecten, maar ook door wat ik de nieuwe DJ’s noem: bloggers. Als je wil weten wat hot is, ga je naar de mensen die erover schrijven. Dus bracht Carter de 50 meest invloedrijke bloggers in kaart en ging ze targetten net zoals dfat vroeger ging met radio-DJ’s. Na drie maanden zag je al resultaten in Google-zoekopdrachten.’
Zelf Twitteren
De 4 miljoen dollar investeringsgeld was bedoeld om 25 concerten te organiseren. Het werden er uiteindelijk 200. Ook Twitter hielp daarbij en maakte Lady Gaga nog populairder. Anderson: ‘Wat Madonno niet had maar Lady Gaga wel, is mass intimicy. Volgens Carter is Lady Gaga de enige die het wachtwoord van haar Twitteraccount heeft. Haar aantal volgers blijft groeien, omdat iedereen merkt dat de popster zelf achter het account zit.
Fans betalen altijd
Er kwamen 2.5 miljoen mensen naar de 200 concerten, waarmee 227.4 miljoen dollar aan omzet werd binnen gehaald. Lady Gaga heeft inmiddels 50 miljoen albums en 90 miljoen singles verkocht. Anderson: ‘Waarom kopen haar fans wel van Lady Gaga en stelen ze van andere artiesten? Simpel, je steelt niet van je vrienden. Dat is de kern van Gaganomics, het gaat om intimiteit, opwinding en betrokkenheid. Als je dat niet hebt, betaalt niemand voor je product.
Gaga-succesfactoren
Wat zijn dan uiteindelijk de succesfactoren van Lady Gaga waar alle bedrijven van kunnen leren? Anderson zet ze op een rijtje. Allereerst is het belangrijk om een visie te hebben en te houden. Zo wilde Lady Gaga van jongs af aan al een wereldster worden. Vervolgens moet je de buitenwereld begrijpen. Lady Gaga kent haar klanten en weet hoe de muziekindustrie in dit nieuwe tijdperk werkt. Ook is het belangrijk je krachten en tekortkomingen te kennen. Zo doet Lady Gaga niets met contracten, dat laat ze aan anderen over. Anderson: ‘En dan gaat het om hard werken en jezelf steeds opnieuw uitvinden. Innovatie dus. Lady Gaga heeft een merk gebouwd, nu moet ze ons blijven verrassen en steeds met iets nieuws komen.’