Frans van Houten is de man die Philips internationaal weer op de kaart zet. Dit is zijn visie op zakendoen, in 8 knallende quotes.
Drie jaar geleden begon Frans van Houten aan zijn missie om van Philips weer een snel en innovatief bedrijf te maken. Zijn bedrijf moet een machine zijn, zo vertelt hij in het uitgebreide gesprek dat we met hem hadden. Hieronder zetten we zijn visie in 8 killer-quotes op een rij, wie meer tijd heeft leest ook het complete interview.
#1. Van Houten over vasthoudendheid
‘Wat ik belangrijk vind, is consequentheid in je beleid en wat ik tenacity noem, vasthoudendheid. Dat is zó belangrijk. Maar niemand zegt dat je met domme strategieën door moet gaan. Pas als je iets goed op het spoor bent, moet je doorzetten. Ik zeg vaak intern dat een goede ondernemer met de ene hand snijdt en met de andere investeert. Je moet allebei doen. Als je ophoudt met investeren, ben je alleen je huidige staat aan het optimaliseren. Dan creëer je niets nieuws.’
#2. Van Houten over lef hebben
‘Je moet lef hebben om iets echt nieuws te gaan doen. Wij hebben vaak een goed idee, maar je moet het wel goed uitvoeren, anders is je idee waardeloos. Philips bestaat eigenlijk uit meer dan 40 bedrijven, die werkten allemaal anders. Wij hadden zestig verschillende SAP-systemen, er waren 100 verschillende manieren om een credit note te doen en als klant je identiteit bekend maken op onze website ging bij een tandenborstel anders dan bij een lamp. Medewerkers moesten zelf steeds het wiel opnieuw uitvinden. Hoe voorkom je dat nou? Door te zeggen: dit is hoe we bij Philips werken. Dan moet je wel definiëren wat je standaard is. What does good look like?’
#3. Van Houten over nieuwe groei
‘We hebben waarschijnlijk onvoldoende nieuwe business gebouwd. En we hebben zeker te weinig gedaan aan operational excellence, om net zo concurrerend te zijn als een Aziaat. Waarom zouden we accepteren dat we minder concurrerend zijn dan een Aziaat? Ik heb toen ik begon in 2011 vooral ingezet op het sneller en efficiënter worden in wat we doen. Ik heb geld vrijgemaakt uit mature businesses, zodat we geld hebben voor nieuwe groei en niet alleen bezig zijn met het optimaliseren van het verleden. Ik vind dat je volwassen business disproportioneel veel marge moet opleveren, zodat ik nieuwe businesses kan voeden met genoeg geld om te groeien.’
#4. Van Houten over concurrentie
‘Waarom zou ik mezelf vergelijken met andere bedrijven die net zoveel geld op tafel laten liggen als wij? Kijk, neem het bedrijf Huawei, die is nu systematisch bezig alle telecominfrastructuur-bedrijven te killen. Hun producten zijn 30 procent goedkoper. En die zijn echt niet minder qua technologie. Mensen zijn bang dat er allemaal stiekeme dingen in zitten, om af te luisteren, maar dat is een andere discussie. Het is world class technologie. De Westerse bedrijven zeggen dat ze veel beter zijn, maar dat is helemaal niet waar. Misschien zijn we wel creatief en slim, maar we laten het vervolgens weer liggen, omdat we langzaam zijn en duur en kwaliteitsissues hebben.’
#5. Van Houten over gedetailleerd kijken
‘Je moet uitleggen wat de rol van medewerkers is in het spel der dingen, want iedereen heeft een rol te spelen. Als die rol je niet bevalt, prima, dan nemen we afscheid van elkaar. Helemaal niet erg, maar we moeten wel met elkaar afspreken dat je in een mature business van Philips bijvoorbeeld cashflow moet genereren, terwijl mensen die aan de Philips Hue werken bijvoorbeeld 200 procent per jaar moeten groeien. Dat is een heel andere doelstelling. Anders krijg je gemiddeld gedrag en raken mensen in de war: moet ik winst maken, of moet ik groeien? Dat is de reden dat Philips vaak niet groeide. Je moet zorgen dat je de ene business anders aanstuurt dan de andere. Daarvoor moet je gedetailleerd kijken.’
#6. Van Houten over zijn visie op Philips
‘Ik zie Philips als een systeem. Wij moeten een machine zijn, die zowel een mature business kan managen als een start-up business. Een machine die zowel een consumentenproduct kan maken als een ander product. We zijn te groot om maar één ding te doen. Daar komt bij dat veel markten relatief klein zijn. Als je niet in enorm grote markten zit, zoals die van mobiele telefoons, dan kom je al snel uit bij het kralenrijgen.’
#7. Van Houten over innovatie
‘Als je innoveert, dan moet je ook een return krijgen. Daarvoor moeten we met onze innovaties wereldmarktleider worden, anders worden we een engineeringhouse die met leuke hobby’s bezig is. Onze Sonicare en MRI-machines moeten uiteindelijk naar alle plekken in de wereld. Het uitmelken van je innovatie, op alle niveaus, in alle grote landen van de wereld, is heel belangrijk. Dan kom je nog eens ergens.’
#8. Van Houten over waar hij moest beginnen
‘Als je vanaf nul begint dan ben je een WhatsApp en ontwerp je een proces meteen goed. Het is veel moeilijker als je niet vanaf nul begint, want dat betekent dat je je legacy moet overleven. Bij Philips is de IT bijvoorbeeld iets wat we met ons meeslepen. De 60 SAP-systemen kostten ons 1 miljard per jaar, terwijl het niks voor ons deed. Zoiets veranderen kost ons vijf jaar en 300 miljoen per jaar. Dat is krankzinnig, maar het moet gebeuren.’
Philips-ceo Frans van Houten is één van de sprekers tijdens het MT500-event. Meer sprekers zijn o.a. Karin van Gilst (Stedelijk Museum), Miguel Milano (Salesforce) en Daan Roosegaarde.
bekijk het programma van MT500
Meer over Philips?
- 9 bedrijven die bestaan dankzij Philips
- De 5 innovaties van Philips die je niet kent
- Hoe Philips met Hue de digitale wereld instapt