DSM is met zijn innovatie en langetermijnstrategie een te bewonderen bedrijf, zegt innovatieprof Henk Volberda.
Op dinsdag 21 januari kiest de Nederlandse zakenwereld welke bedrijven ze het meest bewonderen, in MT's jaarlijkse MT500-onderzoek. Welk bedrijf zouden Nederlandse managementschrijvers, experts en journalisten kiezen? In deze eerste aflevering van een serie geeft innovatiehoogleraar Henk Volberda zijn stemadvies.
Henk Volberda: waarom DSM moet winnen
'Voor mijn boek Reinventing business is DSM een van de bedrijven die ik uitgebreid heb bestudeerd. Het bedrijf heeft onlangs de Erasmus Innovatie Award gewonnen, en is voor mij het meest innovatieve bedrijf van Nederland. Vooral de manier waarop DSM zichzelf opnieuw heeft uitgevonden en de innovatie in de organisatie heeft verankerd, maakte op mij veel indruk.
'De afgelopen 10 jaar heb ik DSM regelmatig onderzocht en ik heb veel mensen bij het bedrijf geïnterviewd. In die periode heeft het bedrijf de bulkchemie, die het afhankelijk maakte van koersschommelingen, grotendeels verlaten. Met de nieuwe activiteiten life and material sciences heeft het Heerlense bedrijf nieuwe markten betreden zoals persoonlijke verzorging, voeding, geneesmiddelen en elektronica, maar bijvoorbeeld ook coatings voor zonnepanelen. Bewust is gekozen voor minder cyclische en duurzame marktsegmenten met hogere marges, en deze strategie is met veel geduld en discipline uitgevoerd.'
'In ons onderzoek bekijken we hoe de innovatie in het algemeen bij bedrijven tot stand komt. Bij veel organisaties ontstaat vernieuwing vooral door een veranderde marktvraag. Daarnaast is innovatie vaak een kwestie van het repliceren van wat bij andere bedrijven is bedacht. DSM is in die zin uitzonderlijk dat de innovatie niet gedreven werd door externe oorzaken, maar vanuit de eigen visie en met veel investeringen in eigen vindingen. Een ander sterk punt is hoe men ervoor waakt dat de innovatie niet uitdooft. Bij veel bedrijven die een bloeiperiode meemaken, zie je dat de vernieuwsdrang op den duur verslapt. DSM heeft verschillende indicatoren in het leven geroepen om dat tegen te gaan, bijvoorbeeld de interne regel dat 20 procent van de omzet in 2015 afkomstig moet zijn van nieuwe producten.'
'Ook met wat wij noemen sociale innovatie doet DSM het goed. Bij sociale innovatie draait het erom hoe de innovatie door de hele organisatie wordt gedragen. Er wordt bij DSM veel geïnvesteerd om de activiteiten van de R&D-afdeling te verweven met de andere divisies. Het bedrijf is ook sterk in cocreatie en samenwerking met kennisinstituten. Veelzeggend is het credo dat ze hanteren: in plaats van not invented here zeggen ze proudly found elsewhere. Het maakt kortom niet uit waar het idee vandaan komt, als het maar bijdraagt aan het resultaat.'
'Ondanks de crisis heeft DSM zeer winstgevende jaren achter de rug en de koers is sinds de eeuwwisseling met 200 procent gestegen. Ik denk dat dat het loon is van de gedurfde nieuwe strategie en de consequente manier waarop ze is uitgevoerd. Bij DSM wordt de strategie ontwikkeld in strategiedialogen die elke twee jaar worden georganiseerd, waarbij grote delen van het bedrijf (niet alleen de raad van bestuur) betrokken zijn. Verder wordt gewerkt aan verplatting van de organisatie en wordt veel geïnvesteerd in leiderschap, omdat ook daarmee het ondernemerschap wordt gefaciliteerd. Op het gebied van innovatie kunnen veel bedrijven wat van DSM leren, en voor de MT500 kan ik DSM de MT-lezers dus van harte aanbevelen.'
DSM, de kerncijfers:
Omzet: 9 miljard euro
23.500 werknemers
Genoteerd aan NYSE Euronext
Hoofdkantoor in Heerlen
ceo: Feike Sijbesma
Wie is Henk Volberda?
Henk Volberda (foto rechts) is hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus University en wetenschappelijk directeur van Inscope: Research for Innovation. Hij schreef verschillende boeken over innovatie en strategie waaronder Reinventing business (2013), Strategic management: competiveness and globalization (2011), Innovatie 3.0 (2011), Rethinking Strategy (2001) en Building the Flexible Firm (1998).
Zelf een bijdrage leveren?
Het onderzoek voor de MT500 is op 21 januari. Wilt u zeker zijn van deelname? Word lid van het MT-panel en bekijk alvast de voorkeuzelijst van de 500 grootste Nederlandse bedrijven en instellingen. Wil je zelf een endorsement schrijven voor een van de bedrijven (waar je zelf niet werkzaam bent)? Tweet erover met hashtag #MT500 of mail dan een kort voorstel/oordeel naar Peter van Lonkhuyzen. De uitslag van de MT500 wordt bekendgemaakt tijdens het MT500-event op 24 april in Amsterdam. Erbij zijn?
Foto via Flickr.