Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 7 opvallendste samenwerkingen van deze week

Goede bedrijven en ondernemers werken nooit alleen. Dit was de week in #samen, met de opvallendste samenwerkingen.

Op 24 april 2014 organiseert MT de tweede editie van het MT500-event. Dit keer is het thema #samen, omdat bedrijven en managers steeds afhankelijker zijn van succesvolle samenwerkingen. Tot 24 april bespreken we iedere vrijdag actuele ontwikkelingen in #samen.

#1. Samen in gokken: Endemol en TMG

Endemol + TMG = bingo. De twee mediabedrijven hebben gezamenlijk een team bij elkaar gebracht dat werkt aan online bingoconcepten. Daarmee lopen ze vooruit op de verwachte wijzigingen van Nederlandse wet- en regelgeving op het gebied van kansspelen, in 2015. Online gokken wordt dan waarschijnlijk legaal en gereguleerd. Wat er precies van de 'online speelconcepten' kan worden verwacht is nog onduidelijk, beide bedrijven houden zich daarover op de vlakte. Op een verzoek van MT om aanvullende informatie ontvingen we de volgende reactie: 'Helaas zien wij nu nog even af van een gesprek wat betreft de invulling van de concepten en concreet wie wat doet in de samenwerking. Met name de concepten houden we liever nog even voor ons.' Wordt dus (hopelijk) vervolgd.

#2. Samen in innovatie: DSM en universiteiten

DSM startte deze week samen met UM en Maastricht UMC+, TU/e, Chemelot Campus en Provincie Limburg een internationaal onderzoeks- en kennisinstituut rond biobased en biomedische materialen. De betrokken partijen investeren gezamenlijk 80 miljoen euro in Chemelot InSciTe (Institute for Science and Technology). Binnen dit instituut gaan wetenschappers, het bedrijfsleven en de overheid samen werken aan innovatieve nieuwe chemische bouwstenen van biomassa en nieuwe biomedische materialen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden zonnecellen, nieuwe bloedvaten en slimme medicijncontainertjes. De dagelijkse leiding van het instituut is in handen van algemeen directeur Emiel Staring.

#3. Samen in kabels: Comcast en Time Warner

Op donderdag kwam naar buiten dat de twee grootste kabelbedrijven van Amerika willen samengaan. De een (Comcast) koopt de ander (Time Warner Cable), zo zeggen insiders. Het prijskaartje? 45 miljard dollar, maar niet in cash. Comcast zou 158,82 dollar per aandeel betalen, 18 procent meer dan de huidige waarde. De deal, die uiteraard nog moet worden goedgekeurd, wordt volledig betaald in aandelen van Comcast. Time Warner heeft momenteel12 miljoen abonnees, Comcast zelfs 22 miljoen. Samen zullen ze 30 procent van de markt in bezit krijgen.

#4. Samen in beeldvorming: Sheryl Sandberg en Getty Images

Zoek in fotodatabanken naar zakenvrouwen en je krijgt een verzameling clichébeelden voorgeschoteld. Dat vindt althans LeanIn.org, de non profit-organisatie van Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg. Daarom is het een samenwerking aangegaan met fotografiegrootmacht Getty Images. De twee organisaties hebben 2.500 beelden geselecteerd die vrouwen en families op een versterkende manier laten zien. 'Als we beelden zien van vrouwen en meisjes en mannen, dan vallen ze vaak binnen de stereotypes die we juist proberen te doorbreken, en je kunt niet zijn wat je niet kunt zien', aldus Sandberg in een interview met de New York Times over de samenwerking. Bekijk Sandbergs introductiefilmpje over haar boek dat aan de basis stond van de LeanIn-organisatie:

#5. Samen in spijkerbroek: Pharrell Williams en G-Star

Je bent als merk pas cool als je een popster aan je hebt gebonden. Zie bijvoorbeeld bewijsstukken 1, 2 en 3 van de afgelopen jaren. Net even anders is de samenwerking tussen Pharrell Williams (die van 'Happy' en 'Get Lucky') en het Nederlandse modemerk G-Star. Williams wordt namelijk niet benoemd in een al dan niet bedachte functie, maar is al creatief directeur van het bedrijf Bionic Yarn, en dat bedrijf gaat samen met G-Star een collectie denim op de markt brengen die wordt gemaakt van hergebruikt afval uit oceanen. Materiaal van Bionic Yarn wordt voortaan ook in andere jeansmodellen van G-Star gebruikt.

#6. Samen in adverteren: comScore en Google

Op de website van Management Team staat een aantal advertenties, maar in hoeverre bekijk je die eigenlijk? Goede vraag, zo vonden ook comScore en Google. Gezamenlijk gaan ze het antwoord zoeken voor adverteerders. De twee bedrijven hebben een partnership gesloten, waardoor technologie van comScore wordt toegepast in het advertentiesysteem van Google. De samenwerking moet adverteerders en uitgevers in real time inzicht geven of bepaalde campagnes succesvol zijn. 

#7. Samen in mode: AH en Supertrash

In het verleden maakte Supertrash al een speciaal jurkje voor Bavaria dat werd verkocht bij Albert Heijn, deze week kwam het met wannahaves (niet onze woorden) voor datzelfde Albert Heijn. Supertrash levert voor de supermarktketen onder andere armbanden en telefoonhoesjes, naar aanleiding van Valentijnsdag. De producten zijn ontwikkeld voor de man die op de kleintjes moet letten, want je hebt al een valentijnsitem van Supertrash + Albert Heijn voor 4,95 euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer #samen? Kom naar het MT500 Event!

MT500 Event 24 april 2014 Amsterdam ArenaDatum: 24 april 2014
Thema: #SAMEN
Locatie: Amsterdam ArenA
Prijs: € 499,- (MT-abonnees ontvangen € 100,- korting!)

Meer informatie over MT500 Event