Wat vindt Philips-ceo Frans van Houten van de concurrentie? Dit is zijn oordeel over bedrijven als Sony, Amazon en Microsoft.
Frans van Houten is niet iemand die een blad voor de mond neemt. In het uitgebreide interview dat we recent met de Philips-topman hadden, spreekt hij vrijuit over zijn bedrijf én andere bedrijven. Hoe denkt de ceo over de concurrentie? Dit is het oordeel van Van Houten over andere bedrijven:
#1. Over Sony
‘Een bedrijf als Sony zit gevangen in hun oude bedrijfssysteem. Die gaan daar misschien wel kapot aan. Je zult jezelf moeten heruitvinden en dat kost heel veel tijd. Inderdaad, vroeger was Sony onze grootste concurrent, inmiddels doen wij iets heel anders dan hen. Verandering kost veel tijd en daar moet je veel over praten. Als je daartoe niet bereid bent, zal er niets gebeuren.’
#2. Over Amazon.com
‘Ik vind dat je volwassen business disproportioneel veel marge moet opleveren, zodat je nieuwe businesses kunt voeden met genoeg geld om te groeien. Kijk naar een bedrijf als Amazon, dat heeft nog maar heel weinig winst gemaakt, maar groeit als kool. Die zijn bereid heel veel te investeren en risico te nemen. Maar het moet wel ergens vandaan komen, zeker als je groot en beursgenoteerd bent, zoals wij.’
#3. Over WhatsApp
Wat de Philips-topman van de overname van WhatsApp door Facebook vindt? Lachend: ‘Wij hebben het wiel van waardecreatie kennelijk nog niet helemaal uitgevonden.’ De ceo zegt naar bedrijven als WhatsApp te kijken, in de hoop ervan te leren. Want: ‘Als ceo moet je je enerzijds bezig houden met as is, met wat er allemaal aan de hand is. Maar als je niet oppast, ben je alleen maar daarmee bezig, zonder te kijken naar nieuwe groeimogelijkheden.’
#4. Over Microsoft
‘Microsoft is een waanzinnig winstgevend bedrijf. Maar de afgelopen 10 jaar hebben ze geen nieuwe groei gevonden. Je ziet bij veel grote bedrijven een startstop-beweging. Als het beter gaat, kunnen ze zich nieuwe initiatieven veroorloven, maar als het slechter gaat, wordt er direct mee gestopt. Wat ik daarom heel belangrijk vind, is consequentheid in je beleid en wat ik tenacity noem, vasthoudendheid.’
#5. Over Bol.com
De Philips-topman noemt Bol.com als het gaat over constante vernieuwing, die perfect moet worden uitgevoerd. ‘Ik maak altijd de vergelijking met Bol.com. Als ik daar een boek bestel, krijg ik direct een bevestiging per mail en word ik continu op de hoogte gehouden van vorderingen in de bestelling. Dat proces verloopt 100 procent juist. Dan zeg ik tegen mijn mensen: jij denkt dat dat vanzelf gaat? Nee, dat gaat niet vanzelf. Daar heeft iemand een proces gedesignd.’
#6. Over Samsung
‘Waarom zouden we accepteren dat we minder concurrerend zijn dan een Aziaat? Toen ik begon, heb ik vooral ingezet op sneller en efficiënter worden in wat we doen. Dan moet je dus zorgen dat je altijd bezig bent met lean werken. Wij hadden een overhead van 4,5 miljard euro, 20 procent van de omzet. Kun je nagaan hoeveel potentieel wij hebben om meer winstgevend te zijn én nieuwe businesses te starten. Ik kan je verzekeren dat een Samsung of een Chinees bedrijf geen 20 procent overhead heeft.’
#7. Over Huawei
‘Huawei is nu systematisch bezig alle bedrijven in telecominfrastructuur te killen. Hun producten zijn 30 procent goedkoper. En die zijn echt niet minder qua technologie. De westerse bedrijven zeggen dat ze veel beter zijn, maar dat is helemaal niet waar. Misschien zijn we wel creatief en slim, maar we laten het vervolgens weer liggen, omdat we langzaam zijn en duur en kwaliteitsissues hebben.’
Lees ook: Frans van Houten in 8 killer-quotes
Philips-ceo Frans van Houten is één van de sprekers tijdens het MT500-event. Meer sprekers zijn o.a. Karin van Gilst (Stedelijk Museum), Miguel Milano (Salesforce) en Daan Roosegaarde.
bekijk het programma van MT500