Nieuwsbrieven van bedrijven zijn regelrechte spam en dat is binnenkort verboden. "Ze sturen lukraak 100.000 mails uit en kijken er niet meer naar om." Reken marketingmanagers af op het succes van de online campagne.
"Bedrijven denken vanuit zichzelf en niet vanuit de klant", stelt Marc-Paul Brandt, directeur van eFocus. Het gevolg? De wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief wordt vaak meteen weggegooid, omdat het voor de lezer niet relevant is te weten welke nieuwe medewerkers of nieuwe producten er zijn. "Dat is zonde, want het is wel een contactmoment met de klant en daar moet je zuinig op zijn."
Relevantie
"Uiteindelijk gaat het om relevantie", vat Brandt samen. "Hoe relevanter de boodschap, hoe meer mensen de e-mail lezen en er wat mee gaan doen." Hier kunt u bijvoorbeeld achter komen door mensen een profiel aan te laten maken. Daarin kunt u vragen wie zij zijn en waar ze interesse in hebben. Met een simpel programma verstuurt u automatisch informatie afgestemd op die wensen, zonder tien verschillende nieuwsbrieven handmatig te versturen.
Bombarderen
Het is ook hard nodig dat bedrijven zich hier steeds bewuster van worden. Want per 1 juli van dit jaar is het verboden om bedrijven te spammen met informatie waar zij geen toestemming voor hebben gegeven. Net als u sinds een aantal jaren consumenten niet meer ongevraagd met informatie mag bombarderen. Hoe voert u nu zo'n succesvolle maar legale e-mailmarketingcampagne? Doorloop daarvoor de volgende vijf stappen.
1. Denk na wat u wilt bereiken
Dit klinkt als een open deur, maar wordt toch vaak vergeten. "Vraag jezelf af wanneer je kunt zeggen dat de campagne succesvol is." Stel: u stuurt 50.000 mensen een mail. Dan kunt u als doel stellen dat 10.000 mensen de mail moeten lezen en 1000 mensen een brochure moeten aanvragen.
2. Ontwikkel de e-mail uiting
Denk hier goed na over relevantie voor de lezer: wat heeft hij of zij eraan dit te lezen? Laat mensen bijvoorbeeld een profiel aanmaken, zodat u weet waar ze in geïnteresseerd zijn. Hier komt ook een stukje techniek en vormgeving bij kijken. "Vergeet vooral niet te testen", adviseert Brandt. Dat kunt u doen met een klein groepje. De helft stuurt u e-mail A en de andere helft e-mail B. Daar wijzigt u bijvoorbeeld het plaatje of de tekst en kunt u zien welke het beste werkt.
3. Mail de hele groep
Vervolgens mailt u uw volledige adressenbestand de best geteste mailing. Houd hierbij de wetgeving in acht, zodat het geen spam wordt.
4. Stuur een vervolgmail
Denk niet dat u nu klaar bent; het natraject is evenzo belangrijk. "Maak er geen eenmalig iets van. In statistieken kun je precies zien of mensen openen en doorklikken, maar bijvoorbeeld geen formulier invullen", licht Brandt toe. "Je kunt die mensen nogmaals benaderen en vragen of ze dat wel telefonisch willen doen." Doe bijvoorbeeld een nog scherpere aanbieding om de klant te overtuigen.
5. Evalueer de campagne
Bekijk of u uw doelen (zie stap 1) heeft behaald. Pas de campagne, als dat nodig is, in de toekomst aan. Analyseer waar het aan ligt: de website, de aanbieding of iets anders? "Mensen zeggen vaak: we moeten een campagne doen. Ze sturen lukraak 100.000 mails uit om er vervolgens niet meer na om te kijken." Het resultaat? "Mensen melden zich af en dan ben je ze kwijt. Opnieuw aanmelden is een te grote stap."
Marketing euro
Op de resultaten van de laatste stap kunnen marketingmanagers afgerekend worden, vindt Brandt. "Nu we minder euro's kunnen uitgeven, moeten we goed kijken wat het effect is van die ene marketing euro."
Geen spam
Krijgen we niet al veel te veel mail in onze inboxen? "We krijgen inderdaad veel mail, veel spam ook nog", erkent Brandt. "Maar als je een relevante aanbieding kunt doen, staan mensen daar wel voor open." Neem een voorbeeld aan Bol.com. "Zij versturen een persoonlijke nieuwsbrief op basis van iemands koopverleden. Als ik bijvoorbeeld drie Ludlum boeken heb besteld en nu een mail krijg met vijf procent korting op het nieuwste Ludlum-boek, zie ik dat niet als spam maar als een mooie aanbieding."
Lees hier aan welke regels uw legale campagne moet voldoen.
En wie minder spam in zijn mailbox wilt ontvangen, leest het artikel 'maak van spam geen kantoorgrap'.