Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo bouw je een winnend team op basis van wederkerigheid

Wil je een team dat buitengewoon presteert, dan is wederkerigheid de sleutel. Met deze zes stappen formeer je een uitdagend en effectief team.

Een topteam samenstellen in 10 stappen
Getty Images
Je leest nu: Zo bouw je een winnend team op basis van wederkerigheid

Geoliede winnaars kennen het belang van evenwichtige processen, uitwisseling van vaardigheden en kennis op basis van wederkerigheid. Moeten medewerkers zich dagelijks kunnen aanpassen aan initiatieven en een sterk disruptieve markt, dan is intern vertrouwen de troef.

Effectieve teams

Effectieve teams groeien niet aan de boom. Deze teams stel je als manager zorgvuldig samen. Het is een balans tussen mensen en energieën. Maar hoe leren collega’s op elkaars vaardigheden en deskundigheid te vertrouwen? En hoe zit dat met inzicht in het eigen functioneren en zicht op de flow van het proces? Er zijn 6 kerningrediënten die een team doeltreffend maken op basis van wederkerigheid:

#1 De impact van verantwoordelijkheden

Geef medewerkers inzicht in hun impact op de keten. Zijn teamleden bereid deze verantwoordelijkheid te aanvaarden en kennis te delen? Het is belangrijk dat medewerkers hun invloed daadwerkelijk voelen en winnen of verliezen echt als zodanig wordt ervaren. Hier zit de wederkerigheid in de deel-geheel relatie.

#2 Vrijheid en loslaten

Collega’s moeten niet alleen op elkaars inhoudelijke expertise kunnen rekenen. Er moeten duidelijke afspraken komen over de manier waarop informatie wordt gedeeld en hoe beslissingen worden genomen. Vrijheid is een belangrijke kaart; geef medewerkers de ruimte om zaken op te vangen zonder eerst toestemming te vragen. Het zwaard van Damocles stopt iedere vorm van initiatief en spontaniteit. Loslaten is key.

#3 Grensoverschrijdende competenties

Om snel te schakelen en informatie uit te wisselen, moet je zeker kunnen zijn van de algemene competenties. Dat is eigenlijk zoiets als ‘algemene ontwikkeling’. In een samenwerking is het handig als iedereen in het bezit is van grensoverschrijdende competenties als: overzicht, inzicht, compassie, communicatieve vaardigheden, algemeen begrip, enz.  Het team moet systemisch kunnen passen en dat begint met elkaar vinden in die ‘basisvaardigheden’.

#4 Elkaars vaardigheden kennen

Kennen collega’s elkaars vaardigheden? Teamleden moeten weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Waar zit het specialisme en waar de handigheid? Collega’s moeten daarnaast goed bereikbaar zijn om snel te kunnen schakelen.

#5 Zet expertise in

Zet mensen in hun kracht en ontdek waar ze echt goed in zijn, die expertise zet je in. Durf uitdagende teams te formeren en doorbreek de silo’s. Zet bijvoorbeeld een statisticus naast een communicatiemanager en laat ze de vaardigheden ontdekken die ontstaan uit de wederkerigheid.

#6 Leren als onderdeel van de agenda

Teams worden beter door groei. Groeien doe je door te leren van elkaars verschillen en de fouten die we maken. Elkaar de schuld geven, elkaar afvallen en denken in ‘wij en zij’ blokkeren groei. Maak leren onderdeel van de wekelijkse agenda. Wat hebben wij als team van elkaar geleerd?

Magie van winnende teams

Om het in de woorden van groot basketballer Magic Johnson te zeggen: Everybody on a championship team doesn’t get publicity, but everyone can say he’s a champion. De echte wederkerigheid zit in het vertrouwen samen te kunnen winnen zonder het succes individueel te hoeven opeisen. Weten dat het sneller en beter werkt, samen.

Wil jij weten wat de Rockefeller Habits voor jou bedrijf kunnen betekenen? Download de checklist en pas de methode toe op je eigen bedrijf.

Download checklist