Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wat als jouw werknemers het bedrijfs-DNA niet begrijpen?

Als manager begrijp je het bedrijfs-DNA als de beste. Maar wat als jouw medewerkers dat eigenlijk niet doen?

Als manager begrijp je het bedrijfs-DNA als de beste. Maar wat als jouw medewerkers dat eigenlijk niet doen? Getty Images
Je leest nu: Wat als jouw werknemers het bedrijfs-DNA niet begrijpen?

Het DNA is de basis van ieder bedrijf. Je wilt nummer een zijn in wat je doet en daar elke dag beter in worden, met behulp van experts binnen en buiten jouw bedrijf. Het moet het uitgangspunt zijn voor alles wat je doet. Hoe je je bedrijf inricht, welke mensen je aanneemt, met welke klanten je samenwerkt. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers dezelfde compassie voelen voor de missie die jij voor ogen hebt?

DNA onscherp

Volgens spreker en auteur Jan van Setten gaat het nog vaak mis: veel werknemers hebben het bedrijfs-DNA niet scherp. Jij vraagt vanuit het bedrijf bepaalde dingen van jouw werknemers, maar zij herkennen zich hier niet in. ‘Je kunt nog zulke mooie ideeën hebben, maar als je je mensen niet meekrijgt schiet het niet op.’

Van Setten geeft een voorbeeld van een techbeurs waar hij sprak voor een groep exposanten en niet-exposanten. ‘Aan mij werd gevraagd of ik de mensen die zelf nog geen exposant waren wilde overtuigen om zich toch in te schrijven. Ik pikte iemand uit het publiek die duidelijk twijfelde. Ik vroeg hem: wat zou voor jou een reden kunnen zijn om mee te doen?’ De niet-exposant begint vervolgens verschillende zaken op te noemen waarom het voor hem persoonlijk een goed idee zou zijn om zich in te schrijven. Exposure, netwerk, nieuwe klanten. ‘Zo motiveert hij zichzelf, zonder dat hij het doorheeft.’

Begrip kweken

Vragen stellen kan ook helpen om meer begrip onder jouw werknemers te kweken. Managers proberen vaak vijf keer op dezelfde manier iets voor elkaar te krijgen. Gevolg: hetzelfde resultaat. Daarom vraagt Van Setten hen: ‘Wat ga je dit keer anders doen, zodat het wel lukt? ‘Je moet bij jezelf zoeken hoe je die ander in beweging krijgt.’

In plaats van als manager vooral te vertellen hoe het er voortaan aan toe zal gaan, kun je jouw werknemers bijvoorbeeld vragen: ‘We hebben bepaalde ideeën, hebben jullie enig idee welke visie hier achter zit?’ Zo kom je achter het niveau van betrokkenheid van jouw werknemers.

Weerstand

Dit is belangrijk, omdat je werknemers op deze manier inzichten geeft en zelf ook tot nieuwe inzichten komt. Misschien kom je er op deze manier achter dat medewerkers nog niet in de bedrijfsideeën geloven, maar snappen ze het hierdoor wel beter.

Weerstand van werknemers is daarom volgens Van Setten ogenschijnlijke weerstand. Het lijkt alsof je werknemers geen zin hebben om mee te varen met veranderingen op de werkvloer, of er zelfs lijnrecht tegenover staan. Maar in feite komt het doordat zij zich niet bewust zijn van het nut, de noodzaak of de voordelen die zo’n verandering voor hen met zich mee kan brengen.

In beweging krijgen

Van Setten legt bovendien uit dat weerstand iets is dat je zelf creëert. Je hebt dit nodig om te zien waar er voor jouw werknemers gaten vallen in het DNA en hoe je dit scherper kunt stellen. En een scherp DNA zorgt voor begrip, waardoor het makkelijker is om jouw werknemers in beweging te krijgen.

Managers gebruiken de energie en de weerstand van hun team vaak niet. Zonde, vindt Van Setten. ‘Vraag bijvoorbeeld eens: wie gelooft er nu al in onze visie? En als er dan een aantal werknemers zijn die dat doen, kun je doorvragen. Wat spreekt je dan zo aan?’ Werknemers komen dan vanzelf met eigen motieven. Dit zijn motieven waar andere collega’s, die misschien nog niet helemaal overtuigd zijn van de visie, wellicht nog niet eens over nagedacht hadden.