Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leiderschap is van alle tijden, in welke vorm dan ook. Het zijn de omstandigheden waaronder u leidinggeeft, die steeds weerbarstiger worden. De 21e eeuw brengt verandering aan in de context van organisaties. Met ook de nodige consequenties voor u als leidinggevende.

 

Dit evenement is geweest. Bekijk de overige events van MT

Meer dan ooit moet u:

  • leidinggeven en coachen op afstand
  • anticiperen op steeds sneller gaande veranderingen
  • onpopulaire beslissingen nemen
  • mensen meekrijgen
  • bevoegdheden afstaan, en toch de regie houden
  • complexe dilemma’s oplossen

 

Datum: start 27 november
Locatie: Nyenrode
Prijs 995 euro

 

 

 

 

Hoe blijft u ‘voor de troepen uit’ lopen?
Hoe loodst u uw organisatie naar nieuwe tijden?
U moet het verschil maken voor uw organisatie

U kent de uitdrukking ‘de vent maakt de tent’. U heeft enerzijds de uitdaging om aan uw eigen ontwikkeling te werken. Anderzijds heeft u als leidinggevende de verantwoordelijkheid om meer dan goed op ‘de winkel’ te passen. U bent en blijft de eindverantwoordelijke die wordt afgerekend op resultaten, op geleverde prestaties. U wordt ervoor betaald om uw medewerkers – en uzelf – te motiveren tot gewenst gedrag om de doelstellingen voor de organisatie te behalen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe zorgt u zelf dat u scherp blijft, met succes mee beweegt in lijn met de tijdgeest, én het verschil voor uw organisatie kunt blijven maken?

Speciaal voor u organiseren wij deze collegereeks over leiderschap in de 21e eeuw, waarin u wordt voorzien van actuele kennis, inspiratie en praktische handvatten voor vertaling naar uw eigen werksituatie.

Meer informatie? Download de brochure


Stoppen met drinken in januari: verstandig of de grootste onzin?

Bijna twee derde van de drinkende Nederlanders staat open voor een maand zonder alcohol, zoals Dry January. Een verstandige zet als je in december de nodige flessen hebt horen ploppen. Maar heeft het eigenlijk wel zin?

maand zonder alcohol dry january
Foto: Kobby Mendez/Unsplash

‘Dry January’ is de universele term voor het initiatief waarbij je belooft in de eerste maand het nieuwe jaar geen alcoholische versnaperingen te nuttigen. Steeds meer Nederlanders doen daaraan mee.

In Nederland wordt het aantal deelnemers bijgehouden door het platform IkPas.nl. In 2024 meldden bijna 42.000 mensen zich officieel aan, maar initiatiefnemer Rob Bovens schat dat veel meer mensen een poging waagden: tussen de 750.000 en één miljoen.

Uit onderzoek van onder meer IkPas blijkt dat dit jaar 62 procent van de drinkende Nederlanders een maand zonder alcohol overweegt.

Maand zonder alcohol: fris de lente in

Het initiatief is bedoeld voor wie onbewust een patroon heeft ontwikkeld waarbij zij of hij vrijwel dagelijks alcohol drinkt, zo is op het platform te lezen. ‘Begin fris aan de lente’: van de deelnemers voelt 62 procent zich fysiek fitter, slaapt 55 procent beter en raakt 32 procent gewicht kwijt.

En: uit onderzoek blijkt ook dat maar liefst zeven op de tien deelnemers een half jaar na de actie nog steeds ruim 30 procent minder drinkt dan voor de deelname.

Een maand zonder alcohol geeft je lever rust en zorgt ervoor dat die zich kan herstellen, aldus leverarts Eric Tjwa van het Radboudmc in een video van AD. Dat blijkt zowel uit een groot Brits onderzoek als uit een eigen, kleinschaligere studie. Wel geldt dat voornamelijk voor stevige drinkers, want vooral als je vier tot zes glazen alcohol drinkt per dag worden je levercellen aangetast – wat uiteindelijk kan leiden tot levercirrose en zelfs leverkanker.

Andere positieve effecten van een maand niet drinken, ook voor wie een gematigde drinker is: bij de proefpersonen uit het onderzoek daalde hun slechte cholesterol met gemiddeld 11 procent, en hun onderhuidse buikvet nam af met 17 procent.

Lees ook: Met deze hersenhacks hou jij je brein (en jezelf) fit en gezond

‘Natte februari’ als gevolg?

Toch klinkt er ook geluid dat minder lovend is over Dry January. Volgens onderzoekers aan de Britse York University zorgt de 31 dagen lange onthouding juist ervoor dat je het idee krijgt dat je daarna weer ‘los’ mag gaan. Alsof je goede gedrag en het ‘afzien’ je daarvoor goedkeuring oplevert. Maar als Dry January op die manier leidt tot een ‘soppend natte februari’, doe je je gezondheid echt geen plezier.

Veel gezondheidsexperts zijn van mening dat totale onthouding juist bijdraagt aan een ongezond jojo-effect waarbij je onderaan de streep waarschijnlijk slechter af bent. Het is bovendien niet nodig. Zo raadt zelfs de British Liver Trust aan dat twee opeenvolgende alcoholvrije dagen al genoeg kunnen zijn voor een gezonde lever.

Vals gevoel van veiligheid

Naar aanleiding daarvan vertelde de Britse leverdeskundige Mark Wright eerder al aan De Volkskrant: ‘Slechts een maandje detoxen in januari is medisch zinloos. Het veroorzaakt een vals gevoel van veiligheid en voedt het idee dat mensen hun lever zoveel kunnen misbruiken als ze willen, als ze maar gewoon een rustpauze vol ‘zuivering’ inlassen. Dat heeft bijna evenveel zin als het hele jaar door rood staan en dan in januari op water en brood te leven. De logica ontgaat mij volledig.’

Niet drinken is bovendien niet het enige wat je kunt doen: genoeg beweging en meer groente en fruit eten is ook ongelooflijk belangrijk voor de gezondheid van je lever, aldus de arts.

Tips voor een maand zonder alcohol

Maar toch, voor sommige mensen kan een maand zonder alcohol wel degelijk werken. De grootste valkuil? Het uur na werk waar je jezelf een glas alcohol inschenkt en even loskoppelt van je dagelijks bezigheden.

Er zijn trucs om die verleiding te weerstaan. Zes tips om te zorgen voor de nodige afleiding – en tegelijkertijd ontspanning.

#1 Vervang de oude gewoonte voor een nieuwe

Is het jouw gewoonte om na een lange dag (thuis)werken op de bank te ploffen met een glas wijn? Jouw ultieme ontspanning als je met een biertje wat tv kan kijken na een dag achter je laptop zitten? Grote kans dat je dan voor de bijl gaat tijdens een maand drooglegging.

Wie het toch probeert, doet er goed aan om deze gewoonte voor een nieuwe in te ruilen. Of je nu gaat wandelen om je werkdag af te sluiten, fietsen, een stuk gaat hardlopen of onder de douche gaat staan – als je maar iets doet waarmee je je lichaam duidelijk maakt dat de werkdag voorbij is. Op die manier maak je een duidelijke scheiding tussen je werkdag en privéleven.

Lees ook: Echt loskoppelen van je werk maakt je een betere leider

#2 Zoek naar een non-alcoholisch alternatief

Wie te veel naar de smaak van alcohol verlangt, kan het lichaam makkelijker voor de gek houden dan gedacht. Denk aan alle non-alcoholische biertjes en wijnen die er zijn. Meer een cocktailtype? Ga op zoek naar smaken die overeenkomen met je favoriete drankje, zonder de alcohol toe te voegen. Het is het ritueel van het hebben van een drankje dat zwaarder weegt dan het drankje zelf.

#3 Vraag je af waar je lichaam écht behoefte aan heeft

Ken je dat gevoel dat je hebt als je op een feestje staat en je bij elk drankje denkt: waarom niet? Alcohol drinken komt vaak voort uit een gewoonte, zonder dat we daar actief bij nadenken. Voel je de volgende keer de behoefte opkomen om naar de fles te grijpen, bedenk je dan waar je eigenlijk behoefte aan hebt. Ontspanning? Stress even kwijtraken? Gezelligheid? Al die behoeftes zijn ook prima anders op te lossen.

#4 Eet suiker – maar niet te veel

Grote kans dat je gedurende een periode van onthouding zin krijgt in snoep en andere zoetigheid. Het is je lichaam dat verlangt naar de suikers die het normaliter via alcohol binnenkrijgt – een klein glas witte wijn bevat ongeveer anderhalve theelepel aan suiker. Doordat je minder suiker binnenkrijgt, is het minder problematisch om eens een stuk chocolade te eten. Al geldt ook hierbij weer: met mate.

Lees ook: Hoe bananen je helpen om betere beslissingen te nemen

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5 Beperk cafeïne

Dit klinkt voor sommigen misschien een dubbele marteling, maar wie een hoop koffie op een dag drinkt, heeft vaak een glas wijn nodig om uit de cafeïne-high te komen. Omgekeerd helpt de eerste kop koffie van de dag om de laatste roes van de alcohol van de dag ervoor te verwijderen. Wie nu geen alcohol drinkt, heeft dus minder cafeïne nodig.

#6 Pas je agenda aan

Heb je veel borrels in je agenda staan? Grote kans dat je vroeg of laat voor de bijl gaat. Wie niet in de verleiding wil komen om deze maand een alcoholische versnapering te nemen, doet er goed aan de agenda zodanig in te richten dat de kans op een misstap het minst groot is.

Het tegendraadse advies van Wouter Glaser om te groeien: ‘Neem afscheid van klanten die niet bij je passen’

Groeien met behoud van bedrijfscultuur lijkt een spagaat. Maar volgens Wouter Glaser, oprichter van pr-bureau Glasnost en scaleup-studio Go Delphi, is het de sleutel tot succes. 'Consequent handelen naar je kernwaarden is essentieel.'

wouter glaser go delphi werkprofessor

‘We dare to be open’ en ‘We lead the revolution’. Het klinkt misschien als loze marketingpraat, maar voor Wouter Glaser waren deze kernwaarden de sleutel tot het succes van zijn pr-bureau Glasnost. En niet zomaar wat woorden op de muur – hij nam er zelfs afscheid van klanten die er niet bij pasten.

Investeren in mensen

Het bureau, dat hij in 2012 oprichtte en in 2020 verkocht aan communicatiegroep Ace, groeide uit tot een van de toonaangevende spelers in de Nederlandse pr-markt, met klanten als Google, Unilever en VodafoneZiggo.

In de podcast De Werkprofessor vertelt Glaser hoe hij deze groei realiseerde. Opvallend detail: waar in de consultancywereld een winstpercentage van 20 procent als zeer goed wordt gezien, haalde Glasnost 30 procent. En dat terwijl het bedrijf flink investeerde in zijn mensen.

‘Investeren in mensen is gewoon belangrijk’, zegt Glaser. ‘Als mensen na twee of drie jaar weer weggaan, moet je het aan de klant uitleggen dat het team weer verandert. Dat creëert instabiliteit. Daarnaast heb je ook veel kosten voor het recruiten en opleiden.’

Sterke kernwaarden

De sleutel tot het succes is volgens Glaser een sterke bedrijfscultuur met onderscheidende kernwaarden. ‘De meeste bedrijven hebben geen goede kernwaarden’, stelt hij. ‘Ze kiezen voor holle begrippen als integer of professioneel. Als je een bank bent en mensen aanneemt, mag ik aannemen dat ze integer zijn.’

Bij Glasnost werden sollicitanten niet geselecteerd op cv, maar op hun match met de kernwaarden. Ervaren medewerkers voerden de eerste gesprekken, puur gericht op culturele fit. ‘Zij vroegen bijvoorbeeld: vertel eens over een moment waarop je open wilde zijn, dat niet durfde, maar uiteindelijk toch deed?’

Deze aanpak betaalde zich uit in loyale medewerkers én klanten. Glaser: ‘We hebben wel eens twee klanten de deur gewezen, omdat ze niet bij onze kernwaarden pasten. Een van hen gaf ons team nooit de credits voor prachtige resultaten. In Londen viel de manager van zijn stoel – dat had hij nog nooit meegemaakt.’

Openheid en vertrouwen

Na de verkoop van Glasnost aan communicatiegroep Ace in 2020 richtte Glaser Go Delphi op. Met deze scaleup-studio helpt hij nu andere ondernemers bij het professionaliseren en opschalen van hun bedrijven. Zijn ervaringen deelt hij in een boek dat begin 2025 verschijnt.

Een van zijn favoriete methodes is de ‘Start, Stop, Continue-conversatie’, afkomstig uit de Rockefeller Habits. Deze aanpak, waarbij teams aangeven wat ze moeten starten, stoppen of continueren, voerde hij vaak uit tijdens wandelingen. ‘Dat droeg bij aan een sfeer van openheid en vertrouwen’, aldus Glaser.

‘Het loont om je in te lezen in de beste methodieken’, zegt Glaser. ‘En soms moet je dingen doen die tegennatuurlijk lijken, zoals klanten laten gaan die niet bij je kernwaarden passen. Iedereen heeft mij toen afgeraden om bepaalde zaken zo aan te pakken. Maar die keuzes hebben allemaal goed uitgepakt.’

3 takeaways uit de podcast met Wouter Glaser:

  1. Formuleer een BHAG om te inspireren en richting te geven
    Een groot, ambitieus doel motiveert je team en trekt klanten aan. Het geeft richting op lange termijn, terwijl tussendoelen helpen om de voortgang te bewaken.
  2. Gebruik kernwaarden als kompas
    Kies kernwaarden die onderscheidend en actiegericht zijn. Selecteer medewerkers, klanten en partners op basis van deze waarden om een sterke cultuur te bouwen.
  3. Betrek je team bij verbeteringen
    Start, Stop, Continue-conversaties helpen om vertrouwen te herstellen en medewerkers te betrekken bij besluitvorming. Dit leidt tot betere prestaties en een positieve werksfeer.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.