Leiderschap is van alle tijden, in welke vorm dan ook. Het zijn de omstandigheden waaronder u leidinggeeft, die steeds weerbarstiger worden. De 21e eeuw brengt verandering aan in de context van organisaties. Met ook de nodige consequenties voor u als leidinggevende.
anticiperen op steeds sneller gaande veranderingen
onpopulaire beslissingen nemen
mensen meekrijgen
bevoegdheden afstaan, en toch de regie houden
complexe dilemma’s oplossen
Datum:
start 27 november
Locatie:
Nyenrode
Prijs
995 euro
Hoe blijft u ‘voor de troepen uit’ lopen?
Hoe loodst u uw organisatie naar nieuwe tijden?
U moet het verschil maken voor uw organisatie
U kent de uitdrukking ‘de vent maakt de tent’. U heeft enerzijds de uitdaging om aan uw eigen ontwikkeling te werken. Anderzijds heeft u als leidinggevende de verantwoordelijkheid om meer dan goed op ‘de winkel’ te passen. U bent en blijft de eindverantwoordelijke die wordt afgerekend op resultaten, op geleverde prestaties. U wordt ervoor betaald om uw medewerkers – en uzelf – te motiveren tot gewenst gedrag om de doelstellingen voor de organisatie te behalen.
Het mes snijdt aan twee kanten. Hoe zorgt u zelf dat u scherp blijft, met succes mee beweegt in lijn met de tijdgeest, én het verschil voor uw organisatie kunt blijven maken?
Speciaal voor u organiseren wij deze collegereeks over leiderschap in de 21e eeuw, waarin u wordt voorzien van actuele kennis, inspiratie en praktische handvatten voor vertaling naar uw eigen werksituatie.
Van AI tot Gen Z: professionals zijn overweldigd door alle veranderingen op het werk
Meer dan de helft van de Nederlandse professionals voelt zich overweldigd door de vele veranderingen op hun werk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van LinkedIn. 'Met de snelle opkomst van AI moeten verschillende generaties hun vaardigheden veranderen. Maar een grote vraag is: hoe dan?'
Het is bijna dagelijkse kost voor Marjolein Kleijn, director Benelux talent solution van LinkedIn. Gesprekken over de snelheid van de veranderingen op de werkvloer en hoe overweldigend dat kan zijn voor medewerkers en managers.
Tijd om daar eens een onderzoek op los te laten. Wordt dat sentiment ook in bredere zin bevestigd? Jazeker, zo blijkt na het bevragen van 2.000 Nederlandse professionals tussen de 18 en 77 jaar. Meer dan de helft (57 procent) voelt zich overweldigd door de vele veranderingen binnen hun werk.
De top drie van de uitdagingen waar ze tegenaan lopen:
samenwerken in teams met verschillende generaties;
succesvol op afstand werken;
opkomen voor de eigen behoeften, zoals het vragen naar flexibele werkregelingen of opleidingen.
Het leven op de werkvloer is het afgelopen jaar nog stressvoller geworden, vinden vier op de tien professionals. De verwachtingen zijn hoger dan ooit tevoren (37 procent). Meer dan een derde (36 procent) vreest door alle veranderingen achter te blijven in zijn of haar carrière.
Is kunstmatige intelligentie weer de grote boosdoener?
Kleijn: ‘We omarmen dat in Nederland. We gebruiken het graag en we zijn daar creatief in. Dus hierin lopen we best wel voorop. Daar ben ik ook een beetje trots op. Ik werk met veel collega’s en klanten uit verschillende landen en daar is AI een veel groter vraagstuk.’
‘Wat er wel speelt, is de vraag wat AI betekent voor de vaardigheden, voor de functies. Daar zijn wel zorgen over. Het is ook goed dat daar vragen over zijn en dat organisaties daarmee bezig zijn. Waar het uiteindelijk op neer komt, is hoe we dankzij AI efficiënter kunnen werken.’
‘Ik ben zelf als leidinggevende altijd op zoek naar meer tijd. Als je hele stukken kunt automatiseren, dan kan er zoveel meer waarde in je functie komen. Voor mij zit die waarde bijvoorbeeld op het persoonlijke vlak, in het meer diepgang in de gesprekken krijgen.’
Het woord overweldigd is wel een beetje heftig. Is het echt zo erg?
‘Verschillende generaties zullen met de snelle opkomst van AI hun vaardigheden moeten veranderen. Maar een grote vraag is: hoe dan? Waar moeten we beginnen? Dat is het overheersende gevoel. Ik had laatst een gesprek met een vp die daarover toch een diepe zucht slaakte.’
‘Het is ook nog nooit eerder voorgekomen dat organisaties alles vanuit het perspectief van talent moeten gaan bekijken. Dat thema staat nu voorop. Het gaat minder om de business of om de sales, maar veel meer om wat je strategie voor je mensen is. Welke vaardigheden hebben we nodig? Organisaties moeten dat erkennen, communiceren en faciliteren.’
Toch lijken professionals onzekerder te zijn geworden. Ze vrezen zelfs achter te blijven in hun carrière.
‘Ze zijn zoekende. Daar moet veel meer het gesprek over gevoerd worden. Waar zie je je kracht, waar ben je goed in en waarin juist niet? Het is aan organisaties om die informatie duidelijk in kaart te brengen.’
‘Naar welke vaardigheden ben je zelf op zoek als bedrijf, wat past er bij je mensen? Voor mij gaat het vooral over onduidelijkheid, niet over onzekerheid.’
Vijftig procent wil meer ondersteuning dan voorheen van leidinggevenden. Hebben managers daar wel tijd voor?
‘Vaardigheden zijn geen buzzwoord. Het ontwikkelen daarvan moet een prioriteit zijn voor de hele organisatie. Als manager moet je daarover een goed gesprek kunnen voeren met je eigen mensen. Wat zijn hun skills, wat missen ze, wat ervaren ze zelf? Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw werknemer succesvol blijft?’
‘Voor managers geldt overigens hetzelfde. Ook bij hen moet in kaart gebracht worden wat hun kracht is en wat niet. Wat ze vijf jaar geleden heel succesvol maakte, werkt nu misschien niet meer.’
‘Ja, maar ze moeten in een sterkere structuur worden gebracht. Wat doen organisaties met de inhoud van die gesprekken? Hoe kunnen ze de input samenbrengen met de overkoepelende strategie? Is daar al een raamwerk voor?’
‘Een goede eerste start voor bedrijven is skill mapping. Hierbij maak je visuele weergave van de vaardigheden of de vaardigheidseisen in een organisatie.’
Communicatie wordt dus nog belangrijker?
‘De allerbelangrijkste en meest gevraagde vaardigheid vandaag is communicatie. Een manager moet duidelijk kunnen uitleggen waarom verandering belangrijk is, waarom er nu hierop wordt gefocust en niet daarop.’
‘Zeker bij generatie Z. Dat is een directe generatie. Die communiceren duidelijk wat ze willen. Als manager kun je daardoor zelf ook veel duidelijker zijn. Niet meer dingen weghouden van je team, eerlijk zijn, meer het waarom uitleggen. Dit is de situatie waar we in zitten, daarom wordt deze beslissing genomen.’
‘Veel van de dingen die je normaal bespreekt, worden nu geautomatiseerd. De interactie die we nog wel met elkaar hebben, moet je niet onderschatten. Een gesprek moet echt goed voorbereid worden. Niet van meeting naar meeting rennen en dan tussendoor even een grote verandering aankondigen.’
‘Denk na over hoe je zo’n gesprek ingaat. Je kunt enkele stappen vooruitdenken. Je weet dat er vragen gaan komen. Zelfs als mensen het niet hardop vragen, dan zitten die vragen wel in hun hoofd. Als manager moet je een goede balans weten te vinden tussen wat je wel en wat je niet kunt delen.’
‘Je moet op zo’n manier communiceren, dat mensen het gevoel hebben betrokken te zijn bij wat er gebeurt met een organisatie. Maar ook als ze er zelf geen invloed op hebben, moet je ervoor zorgen dat ze begrijpen waar een verandering of beslissing vandaan komt.’
Klinkt heel logisch, maar toch geven professionals aan dat ze dit missen.
‘Het is best wel een verandering voor een organisatie dat de focus nu het talent moet zijn. Een traditioneel jaarrapport gaat over visie, over resultaten en er volgt een mooi stuk over hr of talent. Die volgorde is aan het veranderen.’
‘Hoe je als organisatie gaat functioneren is gelinkt aan jouw talent, waar dat talent staat en hoe je dat ontwikkelt. De veranderingen op de arbeidsmarkt zijn ook nog nooit zo snel gegaan. Voor grote en kleine organisaties is het een grote uitdaging om dat allemaal bij te houden.’
En dus ook voor de managers. Vinden die hun baan nog wel leuk?
‘Wanneer je terugkijkt, dan zijn het altijd de uitdagendste tijden die de mooiste zijn. Dat zijn de periodes waarmee je impact kan maken op je mensen. Als alles goed gaat en hetzelfde blijft, heb je als manager de minste impact.’
‘Het is dus geen gemakkelijke tijd, maar dit is wel een kans. Hoe gaaf is het dat je je communicatie zo kunt veranderen dat de verschillende generaties in je team zich gehoord, begrepen en geïnspireerd voelen? Als je hier succesvol doorheen komt, dan ben jij straks wel de manager die de mensen zich zullen herinneren.’
Jeroen van Glabbeek (ceo CM.com): ‘Het is pas mislukt als je ermee stopt’
In 1999 werd zijn ondernemingsplan genadeloos afgekraakt. Nu, 25 jaar later, is Jeroen van Glabbeek ceo van het beursgenoteerde CM.com. 'Consultants zeggen altijd: het gaat om de hoofdlijnen. Maar ik geloof daar niet in. Het gaat altijd mis op de details.'
Ceo Jeroen van Glabbeek van CM.com op het podium tijdens het Challenger-event van MT/Sprout. Foto: Burak Goraler
Een computerspel. Zo ziet ceo Jeroen van Glabbeek van CM.com zijn ontwikkeling als leider en ondernemer. ‘Heb je een level gehaald, dan wordt het weer wat moeilijker.’
Van Glabbeek werd geïnterviewd op donderdag 14 november tijdens het event rondom de MT/Sprout Challenger50, de jaarlijkse lijst van MT/Sprout met de meest uitdagende ondernemers van Nederland. Nostics werd door de jury uitgeroepen tot winnaar.
Het is een passende plek voor de ondernemer die in 1999, samen met jeugdvriend Gilbert Gooijers, begon met een sms-dienst voor discotheken en dat uitbouwde tot een beursgenoteerd techbedrijf met een omzet van 270 miljoen euro.
Het is best bijzonder dat Van Glabbeek altijd de hoogste baas is gebleven. Vaak stapt een oprichter gedurende de rit uit, omdat managen minder leuk is of de juiste vaardigheden ontbreken. Maar de Bredase ondernemer heeft het leiden van zijn bedrijf ‘eigenlijk altijd wel leuk gevonden’, zegt hij. ‘Elke keer als ik dacht: dit kan ik nu een beetje, dan werd het weer moeilijker.’
Van sms naar alles-in-een-platform
CM.com, bekend als sponsor van de Formule 1-race in Zandvoort, is vooral actief achter de schermen. Het bedrijf levert software waarmee bedrijven met hun klanten kunnen communiceren via verschillende kanalen, zoals WhatsApp en sms. Daarnaast biedt het betaaloplossingen en ticketingsystemen aan. ‘Al die verschillende dingen komen samen op de mobiele telefoon’, legt Van Glabbeek uit.
Het bedrijf bedient wereldwijd ongeveer 25.000 klanten vanuit kantoren in 15 landen. Jaarlijks worden er zo’n 8 miljard berichten verstuurd via CM.com en loopt er 2,5 miljard euro aan betalingen door het platform.
Een concreet voorbeeld van wat CM.com doet? ‘Als je te hard rijdt, krijg je een bon van het CJIB. De betaling gaat via ons’, zegt Van Glabbeek.
Het succes kwam niet vanzelf. Van Glabbeek herinnert zich nog goed hoe hij hard op zijn bek ging met zijn eerste ondernemingsplan. Samen met medeoprichter Gooijers, nog altijd de operationeel directeur van CM.com, bedacht hij het idee voor Club Message, waar de afkorting CM voor staat.
Gooijers werkte als dj bij Highstreet, een discotheek in Hoogstraten. Daar zagen de vrienden hoe dronken bezoekers die naar buiten kwamen geen interesse hadden in papieren flyers. Dat kan beter via sms’jes, dachten de twee.
Ze schreven een bedrijfsplan en deden mee aan een wedstrijd van VNO-NCW en McKinsey. Dat draaide uit op een fiasco. Het duo eindigde als allerlaatste. ‘We waren naïef en verlegen, en hadden volgens velen een slecht idee’, zegt Van Glabbeek daar nu over. ‘Toch zetten we door.’
Zijn belangrijkste advies aan andere ondernemers is dan ook helder: ‘Het is pas mislukt als je ermee stopt.’ Die mentaliteit heeft CM.com door verschillende uitdagingen heen geholpen, waaronder een aanvankelijk mislukte beursgang.
Alsnog naar de beurs
CM.com wilde in het najaar 2019 naar de beurs en zo 100 miljoen euro ophalen. Deze poging werd afgeblazen door de slechte marktomstandigheden. Dat gebeurde op het allerlaatste moment.
‘De avond van tevoren om 22 uur hebben we pas besloten om de volgende dag om 9 uur niet op de gong te slaan’, vertelt Van Glabbeek. ‘De vlaggen van CM.com hingen er al en de taart was besteld.’
Begin 2020 deed het bedrijf een nieuwe poging. Ditmaal niet via een reguliere beursgang, maar door verkoop aan een SPAC. Zo’n investeringsvehikel zamelt kapitaal in met een beursgang en gaat vervolgens op zoek naar een bedrijf om over te nemen.
Waarom Van Glabbeek die zo graag een beursnotering wilde? ‘Ik ben geen wielrenner, maar als ik dat wel was, zou ik graag de Tour de France willen fietsen. Ik ben ondernemer. Een beursgang is voor mij iets in die categorie, iets waar je naartoe wil werken.’
De beurskoers van CM.com is de afgelopen jaren flink gekelderd. Op het hoogtepunt in september 2021 was het aandeel meer dan 40 euro waard, inmiddels is daar nog ruim 6 euro van over.
Van Glabbeek ligt daar niet wakker van. Hij haalt een uitspraak aan van de toenmalige directeur van NAC, de Bredase voetbalclub waar CM.com van 2015 tot en met 2019 hoofdsponsor van was. ‘Die zei tegen mij: als we verliezen, wil ik niet naar huis gaan met het idee dat ik mijn werk slecht doe. Zo kijk ik ook naar de beurskoers. Je moet gewoon elke dag je best doen om het beste bedrijf te bouwen.’
Toch heeft de beursnotering wel serieuze gevolgen gehad voor CM.com. Bij de beursgang stond het bedrijf volop in de groeistand, geholpen door de coronacrisis die digitale oplossingen een duw in de rug gaf. Later wilden beleggers winst zien.
‘We moesten het bedrijf ineens omturnen’, zegt Van Glabbeek. Dat betekende: de kosten omlaag en mensen ontslaan. In korte tijd verdween zo’n 30 procent van de banen bij CM.com. Het snijden is inmiddels gebeurd, de focus gaat weer naar groeien, zei de ceo bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers.
Persoonlijke uitdaging
Een van de grootste persoonlijke uitdagingen voor Van Glabbeek was het leren delegeren. De beursgang was wat dat betreft goed voor het bedrijf, omdat hij te weinig tijd had om zich met andere zaken te bemoeien, zei hij eerder tegen RTL.
Ook nu is Van Glabbeek soms nog bezig met kleine dingen. Dingen die een ceo eigenlijk moet overlaten aan anderen. ‘Je doet je best om andere mensen te vertrouwen en het los te laten. Maar soms heb je een gevoel van: het klopt niet’, zegt hij op het podium van het Challenger-event.
Dat controlerende is misschien een smetje op zijn leiderschap, maar er zit wel een persoonlijke overtuiging achter. ‘Consultants zeggen altijd: het gaat om de hoofdlijnen. Maar ik geloof daar niet in. Het gaat altijd mis op de details.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.