Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opschalen? Gebruik deze 5 groeitips van Verne Harnish

De auteur van de Rockefeller Habits, Verne Harnish, geeft vijf tips om je bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien.

verne harnish

Een goed team herken je volgens Verne Harnish aan twee kwalificaties: krijgt iedereen evenveel tijd om te praten in vergaderingen en zijn de teamleden verbonden op een empathisch niveau. Oftewel: waardeer je elkaar als mensen of alleen als collega’s? Om de mindset goed te krijgen heeft Harnish vijf praktische tips:

1. Gebruik de lifeline-opdracht

Wie collega’s beter wil leren kennen, kan gebruik maken van de lifelineopdracht. Deel met collega’s vier of vijf hoogte- of dieptepunten uit je leven en vertel waarom dat jou heeft geraakt. Behalve dat je elkaar zo op een betere manier leert kennen helpt het ook om de reactie van de ander te begrijpen. Bijvoorbeeld als jij een goedbedoelde opmerking plaatst en de ander heel boos reageert.

2. Vergader met een timer

Begin iedere vergadering met een update uit het privéleven van de teamleden: dat kan zowel om een positieve als negatieve ontwikkeling gaan. Om  te voorkomen dat er oeverloze gesprekken ontstaan over stukgelopen relaties of uit de hand gelopen kroegavonturen houd je er een timer bij: ieder heeft maximaal drie minuten de tijd.

 3. Continue feedback

‘Candy Crush is zo populair geworden omdat de speler direct weet of een bepaalde stap de juiste is. Zo werkt het ook met feedback.’ De tijd van jaarlijkse feedback gesprekken ligt volgens Harnish dan ook ver achter ons. Om het proces te stroomlijnen is het volgens de Rockefeller Habits-auteur belangrijk om dagelijkse vergaderingen te hebben in de vorm van huddles: vergaderingen van vijf minuten waarin je de belangrijkste to-do’s doorneemt en beknopt zegt wat er wel en niet goed ging bij de vorige taak.

4. Laat medewerkers zelf de strategie bepalen

Een top-down-structuur is achterhaald. Splits het plannen van de strategie uit in twee onderdelen: het bedenken van de doelen en het inplannen van de taken. Als oprichter(s) zet je de stip aan de horizon: waar willen we staan over tien jaar? De weg ernaartoe laat je over aan de medewerkers zelf. ‘Niemand wil horen wat hij of zij moet doen, als je de mensen zelf laat kijken wat ze kunnen zullen ze onder peer pressure proberen om de hoogst mogelijke doelen te halen.’

Een tienjarige planning gaat volgens Harnish niet over het bouwen van luchtkastelen. ‘Als Mark Zuckerberg zulke doelen kan zetten in de hyper snel veranderende wereld van de sociale netwerken, dan kan zo’n plan overal.’

5. Lange termijn doelen, korte termijn taken

Zelfs op de Olympische Spelen kijken we liever naar de 100 meter sprint dan naar de marathon. Een gedachtegoed dat je ook binnen je bedrijfsvoering moet toepassen: deel grote tien jaren plannen in doelen die je op korte termijn kunt halen.

Wil jij weten wat de Rockefeller Habits voor jou bedrijf kunnen betekenen? Download de checklist en pas de methode toe op je eigen bedrijf.

Download checklist