Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 keer beter leren kijken als leider

Om een onderzoekende leider te worden, moet je beter leren kijken. Hoe doe je dat? Vier aanknopingspunten.

beter leren kijken MT
Foto: Flickr

We hebben meer onderzoekende leiders nodig, stelt Harvard-professor Max Bazerman. Veel grote gebeurtenissen vinden hun oorzaak in leiders – en mensen in het algemeen – die zo gefocust zijn op hun eigen zaken, dat zij belangrijke gegevens buiten hun aandachtsgebied niet waarnemen, of ze wel waarnemen, maar er niet op reageren. Het instorten van de Amerikaanse huizenmarkt, de val van energiereus Enron, het Bernie Madoff-schandaal, kindermisbruik in de katholieke kerk – het had niet hoeven gebeuren als er was doorgevraagd, onderzocht en gehandeld. De beste leiders en managers zijn volgens Bazerman de mensen die goed kunnen kijken. ‘Ik zie waarnemen als een fundamentele leiderschapsuitdaging.’

Hoe kun je beter leren kijken? Vier tips.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#1 Vragen, vragen, vragen

Wat je ziet, is niet alles wat er is. Soms lijkt het of je alle benodigde informatie krijgt om een beslissing te nemen, maar vaak heb je nog meer gegevens nodig. Vraag je af: ‘Wat zou ik graag nog meer willen weten?’ en ‘Welke extra informatie zou van pas komen bij mijn beslissing?’

#2 Merk op wat níet plaatsvindt

Detective Sherlock Holmes loste ooit een moord met de vaststelling dat de hond die nacht niet had geblaft: het bewijs dat een bekende de moord had gepleegd; bij een vreemde zou de hond zeker zijn aangeslagen. Aandacht voor dingen die niet gebeuren kan zeer informatief zijn.

#3 Hellend vlak?

We zijn blind voor veranderingen die langzaam en geleidelijk gaan. Wangedrag of fraude accepteren we makkelijker als het langzaam erger wordt, en niet of veel minder als het in één keer zou gebeuren. Kritisch kijken voorkomt gesjoemel.

#4 Nee, zo doen we dat niet

‘Dat doen wij nu eenmaal zo’ is een uitspraak die vraagt om nader onderzoek. Waarom dan? En is er echt geen betere manier? Als gedrag vaak voorkomt, wordt dat als normaal beschouwd, maar dat wil nog niet zeggen dat klopt wat er gebeurt.

Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.