Iedere week deelt MT.nl de belangrijkste innovatielessen van het fictieve bedrijf Sunny Roofs. De verhalen zijn ingekorte hoofdstukken uit het boek Innovatiejij.nu van UvA-hoogleraar Henk Volberda, Kevin Heij en Menno Bosma.
Lees ook deel 1: Mens versus machine: Gaat familiebedrijf Sunny Roofs overleven?
‘Heb je ook gelezen dat er steeds meer robots komen die via de cloud vaardigheden met andere robots delen?’ Erik kijkt Myrthe onderzoekend aan. Schuin achter haar ziet hij medewerkers van de kantinedienst al met champagneflessen aan komen lopen. Langzaam stroomt de kantine vol. Zijn blik gaat terug naar Myrthe. Ze mag dan werktuigbouwkundige zijn en zich als senior R&D’er dagelijks met innovatie bezighouden, Erik betwijfelt vaak of ze de ontwikkelingen op technisch gebied wel echt volgt. Het gaat bij R&D tegenwoordig zo vaak over cocreatie … het lijken wel marketeers daar, in het lab.
Uitdagende blik
‘Nog even en robots nemen ook jouw werk over’, reageert Myrthe meteen. Ze kijkt er uitdagend bij. Erik is even van zijn à propos. Geeft ze hem nu een compliment of is dit een steek onder water? Myrthe verwart hem wel vaker. Met haar knotje en brilletje lijkt ze een typische nerdy onderzoekster, maar als ze haar haar los draagt, zoals nu, heeft ze meer iets van Lady Gaga op weg naar een concert van De Toppers. Voordat hij uitgepuzzeld is, klinkt er getik op een glas. En nog een keer, als het geroezemoes niet direct verstomt. Het gebruinde hoofd van John rijst boven de verzamelde Sunnyroofers uit. Hij gebruikt een echte zeepkist als verhoginkje, wat de eerste keer voor besmuikt gegiechel zorgde.
Midden in de mensenmenigte posteert John zich, volgens hem de natuurlijke plek voor een CEO. John kijkt even rond en schraapt zijn keel. ‘Een nieuwjaarsborrel is er niet om stil te staan bij oude dingen, zoals mijn eerste grijze haar …’ Hij creëert een stilte voor eventuele lachers, maar die zijn er niet. Ogenschijnlijk niet ontmoedigd gaat John door: ‘… maar wel om het nieuwe te belichten. En dan begin ik maar met het belangrijkste: ik word opnieuw vader.’
Even blijft het stil, alsof de werknemers van Sunny Roofs razendsnel nagaan wat dat voor hun baan gaat betekenen. Dan begint Angelique te klappen, gevolgd door de andere vrouwelijke werknemers. John werpt Angelique een gelukzalige blik toe, voordat hij verdergaat. ‘Nieuw leven, mensen, dat is een mooi opstapje naar het thema van mijn praatje. Want ook Sunny Roofs is dringend aan nieuw leven toe.’ Hij kijkt de zaal rond, alsof hij zojuist in een handomdraai een Rubiks kubus heeft opgelost.
Extern bureau
Erik zucht. John is gek op managementboeken en heeft de neiging het gelezene meteen over Sunny Roofs uit te storten. Wat hebben ze in anderhalf jaar al niet voorbij zien komen? Lean Six Sigma, Agile … Het voornaamste effect ervan is dat de zelfsturende teams, die al lang voor Johns komst zijn ingesteld, nu squads heten.‘Ten eerste gaan we anders werken. Ik heb een bureau ingeschakeld, Elke Dag Feest, dat een Fijner Werken-programma bij ons gaat uitrollen. Dat betekent onder meer dat iedereen op kantoor zijn vaste plek verliest.’ Weer pauzeert John even, als om de impact van zijn mededeling te sonderen. De kantoormensen draaien zich naar elkaar toe. Hun gezichten staan niet bepaald op carnaval.
John doet alsof hij er niets van merkt en vervolgt zijn praatje. ‘We gaan ook een flying problem solving squad instellen. De leden daarvan, die uiteraard multi-skilled zullen zijn, gaan in de hele fabriek teams bijstaan bij het oplossen van problemen.’ Nu ontstaat er meer geroezemoes, dit keer ook onder het fabriekspersoneel. John probeert het rumoer met zijn handen weg te wapperen, maar dat lukt slecht. ‘En last but not least: een taskforce gaat zich over de vraag buigen of we niet ook business-to-consumer moeten gaan werken. Slimme en snelle verbindingen maken het immers mogelijk om onze roof systems van excellente kwaliteit direct aan de consument te leveren, zonder tussenkomst van een autofabrikant of dealer.’
Omschakeling
John pauzeert even, buigt zich iets voorover en gaat door op lagere toonhoogte, alsof hij zijn publiek in vertrouwen neemt. ‘Ik zie jullie al denken: dat vergt een enorme omschakeling, zowel van productie, sales en marketing als van de backoffice. Dat is waar. Maar zonder vooruit te willen lopen op de bevindingen van de taskforce: het kan ons ook ongelooflijk veel brengen. Denk aan gebruikersinformatie die we van automobilisten terug kunnen krijgen, of aan de extra customer service die we kunnen gaan leveren. Alles is tegenwoordig met alles verbonden en daar moeten ook wij van profiteren.’
Hij richt zich weer op en verklaart met luide stem: ‘Bij deze verklaar ik dat Sunny Roofs voortaan deel is van de vierde industriële revolutie!’