Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zeven stappen om medewerkers gemotiveerd te houden

Er is weinig kostbaarder dan de sfeer op kantoor. Personeel dat gedemotiveerd werkt, presteert vaak onder hun kunnen en is weg bij de eerste de beste baanoptie. Zeven tips om mensen binnen boord te houden.

Getty
Je leest nu: Zeven stappen om medewerkers gemotiveerd te houden

Uit onderzoek blijkt dat nogal wat medewerkers kampen met demotivatie: Volgens adviesbureau Gallup voelt 70 procent van de medewerkers zich niet betrokken bij zijn werkzaamheden. Daar zijn natuurlijk een heleboel oorzaken voor te noemen, maar managers spelen een belangrijke rol om hun medewerkers gemotiveerd te houden. En daar het nogal eens fout.

De cijfers over gedemotiveerd personeel liegen er niet om. Onderzoek van de Universiteit van Californië toont aan dat gemotiveerde medewerkers productiever zijn, meer sales doen en drie keer zo creatief zijn als medewerkers die kampen met twijfels over hun werk. Ook stoppen gemotiveerde medewerkers 87 procent minder snel, zo bleek uit een studie van Corporate Leadership Council onder 50.000 ondervraagden.

De rol van de manager is hierbij cruciaal: Gallup toonde met onderzoek aan dat 70 procent van de gemotiveerde medewerkers door zijn of haar manager beïnvloed wordt. Medewerkers verlaten niet hun baan, maar hun manager, zo blijkt maar weer eens.

Wie als manager bij wil dragen aan gemotiveerde medewerkers, moet volgens dr. Travis Bradberry in ieder geval stoppen met het doen van de volgende dingen:

#1 Het maken van irrelevante regels

Het is een gegeven dat bedrijven regels moeten stellen voor medewerkers, maar laat het er vooral niet teveel zijn. Of het nou gaat over overijverig aanwezigheidsbeleid of een uitbundige beschrijving over declaraties: een paar onnodige regels kunnen medewerkers al tot waanzin drijven. Als medewerkers het idee hebben dat Big Brother constant met ze meekijkt, is dat niet voordelig voor de motivatie.

#2 Behaalde prestaties ongezien voorbij laten gaan

De kracht van een klopje op de schouder of compliment wordt vaak onderschat, vooral bij medewerkers die veel doelen behalen. Iedereen houdt van bevestiging, of je je doelen nou snel haalt of er iets langer over doet. Individuele aandacht voor behaalde prestaties laten zien dat je als manager oplet. Voor de een kan die beloning bestaan uit een kaartje of een bos bloemen, de ander heeft genoeg aan een mondelinge bevestiging van zijn harde werk. Weet je niet waarmee je iemand kunt complimenteren, dan is het de taak als manager om je team beter te leren kennen.

#3 Het aannemen van de verkeerde mensen

Medewerkers die hard en graag werken willen samenwerken met mensen met een soortgelijke mindset. Als managers mensen aannemen die niet aansluiten bij de medewerkers die al in het kantoor lopen, is de kans groot dat er demotivatie ontstaat. Iemand die niet goed binnen het team ligt een hogere functie bieden is zo mogelijk nog erger: als iemand de beloning van zijn harde werk ziet gaan naar iemand met wie hij niet graag werkt, is de kans groot dat hij op zoek gaat naar een nieuwe baan.

#4 Iedereen gelijk behandelen

Deze tactiek werkt erg goed bij kinderen op school, maar op het werk kan dit fout gaan. Door iedereen gelijk te behandelen is er geen erkenning voor mensen die extra hard werken, meer omzet draaien of zich meer inzetten. Door mensen juist te laten zien wat er te verdienen valt als het goed gaat, zul je ze motiveren.

#5 Slechte prestaties tolereren

Een gezegde uit de jazzwereld luidt: de band is zo goed als de slechtste speler. Het maakt niet uit hoe goed de prestaties binnen je bedrijf gemiddeld zijn, iedereen ziet vooral de slechtste werknemer. Als je als manager niet bezig bent met het opkrikken van prestaties, zal dat uiteindelijk de hoogvliegers demotiveren.

#6 Terugkomen op beloftes

Het maken van beloftes balanceert altijd op een ragfijne lijn tussen het gelukkig maken en het teleurstellen van medewerkers. Wie zijn belofte weet te houden, maakt zichzelf betrouwbaar en loyaal, twee belangrijke eigenschappen voor een manager. Wie terug moet komen op zijn beloftes omdat hij ze niet waar kan maken, wordt daarentegen gezien als respectloos en ongeïnteresseerd. Als de baas zich niet aan zijn beloftes houdt, waarom zouden medewerkers dat dan wel moeten doen?

#7 Apathisch zijn

Meer dan de helft van de medewerkers switcht uiteindelijk van baan door de verstandhouding met hun baas. Slimme managers zoeken daarom een goede balans tussen het zijn van een baas en een vriend. Successen worden gevierd, als er problemen zijn is er medeleven en uitdagingen worden samen opgezocht. Als deze persoonlijke verbinding er niet is, is acht uur een lang tijd op met iemand op een kantoor te zitten.