Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom to do-lijstjes werken, zelfs als je ze niet afwerkt

Niets zo frustrerend als een to do-lijst die niet af is aan het eind van de dag. Maar stoppen met die irritante lijstjes?

Een extra meeting, een telefoontje en een lawine aan e-mails zorgen er niet zelden voor dat je aan het eind van de dag maar een paar taken hebt kunnen volbrengen van de  waslijst aan dingen die je jezelf had voorgenomen. Toch is dat geen reden om te stoppen met het maken van die lijstjes.

# 1. Amerikaans onderzoek uit 2014 toonde aan dat je dingen die je opschrijft beter onthoudt. Een to-do-lijstje maken helpt je simpelweg niet te vergeten. Belangrijk detail: wie schrijft met de hand onthoudt  dingen beter dan wie tikt op een computer.

# 2. Een lijstje maakt je bewust van dingen die wel belangrijk maar niet urgent zijn, maar gemakkelijk vergeet. Bijna iedereen heeft wel eens de Eisenhower kwadrant (rechts) gezien, genoemd naar de bevelhebber van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Het probleem dat het kwadrant inzichtelijk maakt, is dat je altijd urgente zaken voor laat gaan en daardoor niet-urgente maar wel belangrijke zaken over het hoofd ziet. 

# 3. Het helpt je met het stellen van prioriteiten. Het maken van een to-do-lijst betekent als je het goed doet  ook dat je keuzes maakt in de dingen die je die dag gaat doen. Staat het niet op je lijst, dan is het waarschijnlijk te onbelangrijk om je kostbare tijd aan te besteden. Aardige manier om dat te doen, is het 6-punten lijstje waar MT eerder over schreef.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Foto John Schultz, Flickr.com