Sommige leiders zien kunstmatige intelligentie als een ver-van-mijn-bed-show en laten het thema het liefst links liggen. Onderzoek van Microsoft toont aan dat toekomstbestendige organisaties juist nu investeren in deze technologie. Het pro-actief bijscholen van medewerkers over de mogelijkheden van AI versterkt de innovatieve bedrijfscultuur en is cruciaal voor het behoud van talent.
Voor de studie werden 11.770 leiders en werknemers ondervraagd, waarvan 606 uit Nederland. Die stellen dat de vraag naar AI-vaardigheden de komende 6 tot 10 jaar ruimschoots zal verdubbelen. Ook voorspellen ze dat tegen die tijd de helft van alle werknemers in hun rol met kunstmatige intelligentie te maken zal krijgen. Een AI & skills-programma is dan ook van cruciaal belang, want 60% van de Nederlandse werknemers stelt dat hun bedrijf nog niet genoeg doet om ze voor te bereiden op een toekomst met AI.
Belangrijk is dat hierbij aan alle werknemers gedacht wordt, dus niet alleen de IT-afdeling, maar ook finance, HR en de medewerkers ‘op de vloer’. Uit onderzoek van McKinsey blijkt immers dat door de komst van AI slechts een klein deel van de banen zal verdwijnen, maar dat vrijwel iedereen in de organisatie te maken krijgt met veranderende taken door automatisering.
Ondernemer en voormalig journalist Azeem Azhar volgt de ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie op de voet. Vanuit zijn rol als adviseur bij het World Economic Forum en bestuurder bij het gerenommeerde Ada Lovelace Institute spreekt hij regelmatig met leiders over de aanstaande technologische revolutie. Niet voor niets wordt zijn podcast en nieuwsbrief Exponential View door circa 56.000 professionals gevolgd.
Azahr licht in een gesprek met MT/Sprout het onderzoek van Microsoft toe: ‘Je ziet een duidelijk verschil tussen bedrijven die voorop lopen in de adoptie van AI-technologie en bedrijven die achter blijven. De twee gebruiken de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie op een compleet andere manier. De laatste groep richt zich vooral op de voordelen van automatisering voor het bereiken van operationele efficiëntie: output versnellen en fouten voorkomen. De voorlopers zetten in op de mogelijkheden van AI in business development, productoptimalisatie en het bouwen aan een creatieve organisatie. Dat is enorm waardevol, omdat je bouwt aan betere oplossingen voor je klanten.’
‘Deze bedrijven profiteren van het AI-vliegwiel: hoe meer data je verzamelt, hoe beter je algoritmes worden, hoe meer gebruikers je aantrekt, hoe meer data je verzamelt en ga zo maar door. Echter toont het onderzoek ook aan dat dit vliegwiel positief bijdraagt bij het aantrekken van talent en het bouwen van een sterke bedrijfscultuur. Wanneer een team een succesvol AI-project afrond, merk je dat het enthousiasme voor de mogelijkheden van de techniek toeneemt. Talent wil graag betrokken worden bij deze innovatieve projecten, het team krijgt meer budget en de leider krijgt een grotere rol in de organisatie. AI is in dat opzicht een echte talentmagneet. ‘
‘Deze bedrijven zijn bovendien effectief in het intern opleiden en bijscholen van medewerkers. Ze zorgen ervoor dat de mogelijkheden van AI niet blijft hangen in één onderdeel van de organisatie, maar nemen iedereen mee in de voordelen van datagedreven werken en de toepassingen van analytics. Het brengt op die manier de hele organisatie naar een hoger kennisniveau. Tijdig investeren in AI-trainingen zorgt in feite voor een gezondere organisatie.’
Meer weten over de mogelijkheden van AI voor jouw bedrijf? Bestel dan het nieuwste boek van MT/Sprout Ontdek de groeikansen van AI. Of schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief op ai.nl.