Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Onze cultuur is niet ingericht op de siësta”

De meeste managers vinden de powernap op kantoor een goed idee, maar 30 procent acht het niet haalbaar. Dat blijkt uit de MT-poll. Psychologe Caroline Kluft van Centrum voor Slaap-en Waakstoornissen van Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag is een van de voorstanders. Als voorbeeld noemt zij hoe het er in Taiwan aan toegaat.

“In Taiwan pakt iedere werknemer om 12 uur een kussentje uit zijn la en legt zijn hoofd een half uurtje op het bureau of gaat onder het bureau liggen,” zegt Kluft. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat werknemers zich beter kunnen concentreren en meer productiviteit vertonen als ze na de lunch een powernap doen. Volgens Kluft klopt dat voor mensen die zich voor hun werk langdurig moeten concentreren. “In de loop van de dag neemt de energievoorraad af en loopt het concentratievermogen terug. Halverwege de dag 15 tot 20 minuten slapen of actief rusten, zorgt dat de energie en concentratiemogelijkheden van deze werknemers worden opgeladen.”

Een middagdutje na de lunch zou ook goed zijn om de spijsvertering een kans te geven. Maar anderen stellen dat de powernap daar niet voor bedoeld is. Het is volgens hen juist beter om het voor de lunch te doen, zodat mensen zichzelf echt opladen. Kluft vindt het in ieder geval belangrijk dat het middagdutje ongeveer 20 minuten duurt, iedere dag op een vast tijdstip plaatsvindt en dat men ’s nachts voldoende slaapt. Als de nachtslaapkwaliteit niet goed is, maakt een middagdutje dit alleen maar erger en het komt het functioneren niet ten goede.

Kluft kan zich voorstellen dat werkgevers niet blij zullen zijn als alle werknemers een half uur niet bereikbaar zijn. “Het maakt de planning lastiger, maar je krijgt wel alertere werknemers.” De siësta invoeren in Nederland zou een oplossing zijn. “Een goed idee, maar onze cultuur is daar niet op ingericht. Er zijn te veel verschillen tussen mensen en hun werkzaamheden, waardoor er waarschijnlijk niet genoeg draagvlak is om een siësta nu nog in te voeren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

hrm

Paula Mooij (ABN Amro Verzekeringen): ‘Ceo worden voelde alsof ik in één keer zonder zijwieltjes moest fietsen’

Premium - Aan carrièreplanning heeft ze nooit echt gedaan: Paula Mooij (41) wil vooral worden uitgedaagd. De ceo van ABN Amro Verzekeringen gaat altijd voor het hoogst haalbare, maar niet tegen elke prijs. Want werk moet ook gewoon leuk zijn. 'En soms moet je daar zelf actie voor ondernemen.'

Paula Mooij ABN Amro Verzekeringen
Paula Mooij is ceo van ABN Amro Verzekeringen: 'Ik zeg het nu als ik een beslissing moeilijk vind.' Foto: ABN Amro Verzekeringen

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.