Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Of Kristel Groenenboom ervaring heeft met verzuim? ‘Jammer genoeg wel’

Kristel Groenenboom leidt een groot familiebedrijf. In deze serie vertelt ze wat ze zoal meemaakt. Dit keer kampt ze met verzuim.

Maandagmorgen even snel een kop koffie , een druk op de knop van het antwoordapparaat en aan de slag. We hebben meteen al prijs. Een boodschap van een medewerker die blijkbaar de griep heeft. De deur zwaait open. Onze bedrijfsleider komt binnen met zijn mobieltje nog aan zijn oor. ‘Gaat lekker zo’, bromt hij. ‘Peter moet geopereerd worden aan zijn rug. Die zijn we minstens 6 weken kwijt. Zie daar de planning in de spuiterij maar weer eens op aan te passen.’

Grr…

Ik vertel hem over de ziekmelding op het antwoordapparaat. Ik vraag hem of er nog gekke dingen zijn gebeurd. ‘Grr, ze zijn nog niet met de heftruck door de deur gereden, dus dat valt nog mee. Maar de kosten van al die zieken hier, kan ik niet doorberekenen aan onze klanten. Dat loopt soms de spuigaten uit ….’

Je vrouw laten bellen?

We zetten ons gesprek verder tijdens de werkbespreking met een volgende ronde koffie. We zijn het er op kantoor allemaal over eens dat we een zeer compleet bedrijfsreglement hebben. Er staat duidelijk in vermeld dat een werknemer zich voor 9 uur moet ziekmelden. Iemand live gesproken moet hebben en dat je dit zelf moet doen. Je vrouw laten bellen is een beetje flauw, toch? Al bestaat hier blijkbaar altijd nog veel verwarring over. We hebben pas nog een cursus gevolgd hoe omgaan met fysieke belasting ,ergonomie en ziekteverzuim voorkomen in het metaal. Ondertussen hebben we ook al diverse re-integratiebureaus, én een arbeidsdeskundige op bezoek gehad. Toch staan we nog steeds machteloos tegenover ons verzuim. Het gaat steeds meer kosten en concrete oplossingen hebben we niet.

Niet staan, niet zitten, niet lopen, niet bukken

Govert, onze adviseur van de arbodienst, belt. Hij doet een hele theorie uit de doeken over gezonde levensstijl en het voorkomen van frequent verzuim. Hij voegt er nog de vraag aan toe of ik al een plan voor aangepast werk heb opgesteld. Dit voor mijn spuiter Peter die uitgevallen is met zijn rug. ‘Kristel, je moet wel rekening houden met zijn beperkingen. Hij mag niet lang staan, niet lang zitten, niet lopen en ook niet bukken. ‘ ‘Govert, wat moet ik mijn spuiter dan in vredesnaam laten doen ?’ ‘Ja, daar moet je als werkgever zelf bij stilstaan. Je weet toch dat het UWV dit ook eist. Het is jouw verantwoordelijkheid om de werknemer zo snel mogelijk terug aan het werk te krijgen. Je bent als werkgever in gebreke als je je personeel geen passende arbeid aanbiedt. O, ja Kristel, en wat betreft de ziekmelding van griep deze week. Je weet toch dat je een medisch wonder bent, als je meer dan 3 keer per jaar griep heb gehad. Het is medisch onmogelijk zo vaak de griep te hebben in een jaar.’

Ik vraag hem of hij dit mijn medewerker ook gaat vertellen.

SOA-test

Twee dagen later ontvangt mijn bedrijfsleider een sms’je van een lasser die net een vast contract heeft gekregen. Hij komt vandaag niet werken, want hij moet bloedprikken. ’s Middags belt hij terug. Mijn collega vraagt belangstellend of hij toch niks ernstig heeft. ‘O, ik ben langs de dokter geweest voor een SOA-test, dat is toch een verstandige beslissing ?’ Boos beëindigt mijn collega het telefoongesprek en zegt dat het allemaal niet gekker moet worden.

Geen wondermiddeltjes

Je vraagt jezelf dan meteen af of het wel een verstandige keuze was om die snijboon een vast contract te geven. Uitzendkrachten zijn vaak duurder, maar je bent wel van de hoge verzuimkosten af en al dat gedoe eromheen. Zeker met een pensioenleeftijd van 67 jaar komt er steeds meer uitval en langdurig verzuim voor. Ziekteverzuimverzekeringen zijn al bijna niet meer te betalen. En er zijn geen wondermiddeltjes om het vak constructiebankwerker fysiek minder zwaar te maken.

RTL4 belt

Vrijdagmorgen, ik heb een gemiste oproep. Nu niet van de arbodienst, blijkbaar heeft een journalist van RTL4 gebeld. Hij vraagt of hij langs mag komen met een cameraploeg om een opname te maken over langdurig zieke werknemers. Heb je hier toevallig ervaring mee ? Tja, jammer genoeg wel…..

Kristel Groenenboom (1986) is eigenaar van Container Service C. Groenenboom, miljoenenbedrijf in verkoop en verhuur van containers. In deze  tweewekelijkse serie 'Feuilleton van een familiebedrijf' bericht ze over alles wat ze daar meemaakt.