Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500-onderzoek: ASML beste bedrijf van Nederland, volgens beslissers

Hightechbedrijf ASML is door managers verkozen tot het bedrijf met de beste reputatie van 2022. Daarmee voert het Brabantse bedrijf de MT500 aan, het jaarlijkse reputatieonderzoek van MT/Sprout onder duizenden zakelijke beslissers.

ASML winnaar MT500
Foto: ASML

Branchegenoten prijzen het hightechbedrijf om diens productleiderschap, operational excellence, klantgerichtheid en werkgeverschap. Ook in duurzaam ondernemerschap scoort de chipmachinefabrikant uit Veldhoven hoog.

De top 3 van de MT500 wordt aangevuld door de Efteling en Albert Heijn. ASML was ook de drie voorgaande jaren al de favoriet van zakelijke beslissers.

BEKIJK DE MT500 VAN 2022

Meest bewonderde bedrijven

In het MT500-onderzoek wordt respondenten – managers, beslissers en andere leidinggevenden die recentelijk zaken deden met de te beoordelen bedrijven – gevraagd naar hun top 3 van meest bewonderde bedrijven. Daarnaast geven ze aan hoe ze het productleiderschap, de klantgerichtheid en de excellente uitvoering van de bedrijven waarderen.

Al decennia gelden deze factoren uit het waardemodel van Treacy en Wiersma als een richtsnoer voor het creëren van onderscheidend vermogen. Het MT500-onderzoek voegt daar nog twee waarden aan toe: hoe staat het met de kwaliteit van het werkgeverschap van de onderzochte bedrijven, en hoe scoren ze op duurzaam ondernemerschap?

Shell en Tata uit de top 10

De 2022-editie van het MT500-onderzoek laat opvallende verschuivingen zien. In de top 10 van de reputatieranglijst blijkt dat corona de reputatie van grote organisaties als Albert Heijn en zelfs KLM, dit jaar de nummer 4, nauwelijks heeft beïnvloed.

Dat is anders voor Shell en Tata Steel, die uit de top 10 vielen. Het energieconcern, vorig jaar nog nummer 4, vinden we dit keer terug op een bescheiden 60ste plaats. De staalgigant zakte zelfs van plek 5 naar plek 287.

Het zou kunnen dat de respondenten nadrukkelijker varen op het maatschappelijk kompas

Professor Henk Volberda van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam verrichtte het onderzoek. ‘Het zou kunnen dat de respondenten nadrukkelijker varen op het maatschappelijk kompas. Dat de transformatie waar Shell en Tata doorheen moeten toch zwaarder meeweegt in de beoordeling dan eerdere jaren.’

Nieuwkomers in de top 10

Misschien is het dan geen toeval dat juist de nieuwkomers in de top 10 bovengemiddeld veel aandacht hebben voor maatschappelijke thema’s als het klimaat, gezondheid en sociale omstandigheden. Koninklijke Auping, dat veel aandacht heeft voor circulaire productie, belandde op 7, Rituals op 9.

Helemaal spectaculair is de stijging van Staatsbosbeheer – de MT500 bevat niet alleen commerciële bedrijven, maar ook de belangrijkste (semi-)overheidsorganisaties van Nederland. De natuurbeheerder steeg van plek 99 naar nummer 6.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bedrijven met een sterke purpose worden goed gewaardeerd door de respondenten

Volberda: ‘Ik denk dat purpose en maatschappelijke positionering steeds belangrijker worden voor de reputatie van organisaties. Bedrijven met een sterke purpose worden goed gewaardeerd door de respondenten in dit onderzoek. Dat past wel bij de bewegingen die we zien in de resultaten: enerzijds Tata en Shell die een duikeling maken, en anderzijds een partij als Staatsbosbeheer die de top binnenstormt.’

BEKIJK DE MT500 VAN 2022