De klok tikt de zes net niet aan als we ‘s ochtends in de Tesla Model 3 stappen. Bestemming is het bergdorpje Bürchen in Zwitserland, een rit van ruim 900 kilometer. De auto denkt het met drie keer superchargen in 11 uur en 15 minuten te kunnen redden. Optimistisch, maar dat zijn we gewend van het bedrijf uit Palo Alto.
Als we het zouden halen, is dat een prestatie tegenover de route die Google Maps in petto heeft voor benzineslurpers of dorstige diesels: die komt, los van eventuele files, net onder de 10 uur uit – zonder rustpauzes. Tesla neemt de tijd bij de fastchargers – circa 30 minuten per keer – mee in de berekening. Ideaal voor een rustpauze.
De navigatie is – zoals een goed techbedrijf betaamt – louter optimistisch
Superchargers
De navigatie stuurt ons deze ochtend via België, Luxemburg en Frankrijk in plaats van de geplande route door Duitsland. Alle laadpalen in de omgeving van het vertrekpunt waren de avond voor vertrek bezet en we vertrekken dus zonder volle accu. Met meer dan 400 superchargers verspreid door Europa levert ook deze route geen range anxiety op, maar wel een flinke file zodra we de ring van Antwerpen en later Brussel bereiken.
Wie de beelden van Duitse laadpaal-files nog op zijn netvlies heeft staan, doet er goed aan om niet op ‘zwarte zaterdag’ zijn of haar reis te plannen. De stations die wij op de heen- en terugweg tegenkomen zijn nagenoeg leeg. Bovendien geeft de Tesla-navigatie live door hoe druk bezet een station is, waardoor je voortijdig een alternatief kan kiezen. Inspirerend zijn de laadparken bij Van der Valk-esque hotelletjes en shopping centers – met een incidentele uitzondering – niet te noemen. We komen hier echter ook maar voor één ding: zo snel mogelijk de weg weer op.
Tesla lijkt in het geheim een nieuwe uitvoering op de markt te hebben gebracht – de Model 528 Touring
Voordelig
Het opladen is in ieder geval een stuk voordeliger dan wanneer je moet stoppen bij een traditioneel benzinestation. Tesla rekent tussen de 25 en 33 cent per kilowattuur – wat neerkomt op zo’n 4 euro per 100 kilometer. Volgens de boardcomputer schommelen de kosten van onze laadbeurten tussen de 12 en 17 euro om weer met meer dan 400 kilometer range de weg op te gaan. Een tweetal oplaadbeurten zijn bovendien gratis, die kosten worden vergoed door het naastgelegen hotel.
Al luisterend naar het luisterboek Homo Deus van filosoof Yuval Harari is het tegen half vijf als de Zwitserse grens in zicht komt. Witte bergtoppen en overvliegende privéjets verraden de bestemming. De initiële reistijdschatting bleek inderdaad te enthousiast, die dacht over een half uur al op de bestemming te zijn. We moeten echter nog naar de andere kant van het land, wat door een vriendelijke douanebeambte razendsnel mogelijk wordt gemaakt.
Alpenlucht in zicht
Donker
Met het oog op de bergen nemen we het zekere voor het onzekere en besluiten nabij Montreux nog één keertje bij te laden. Het is inmiddels aardedonker, maar de autopilot van Tesla weet ons moeiteloos over de kronkelende, heuvelachtige Zwitserse snelweg te loodsen. Nabij het dorp maakt de navigatie één fout door ons over een in de winter afgesloten bergpas te willen sturen. Het duurt even voordat we dit beseffen. De smalle ijsbaan-met-afgrond levert naast een paar zweetdruppels vooral extra reistijd op.
De navigatie verkiest route ‘James Bond’ boven gangbare weg
Om klokslag negen uur ‘s avonds, exact vijftien uur na vertrek arriveren we op de plaats van aankomst. Rekeninghoudend met files en omrijden verwachten we er circa twee uur langer over te hebben gedaan dan met een benzineauto. Gezien het rijcomfort is dit een investering die we er graag voor over hebben. De autopilot heeft de gehele route de overgrote meerderheid van het sturen voor zijn rekening genomen. Niet alleen is dit een stuk veiliger op lange afstanden waar je aandacht wel eens wil verslappen, je komt bovendien minder moe aan op plaats van bestemming.
De berg op
De dagen erna blijkt elektrisch in de bergen meer voordelen te hebben. Doordat je direct het volle vermogen van de auto tot je beschikking hebt, kom je steile heuvels moeiteloos op. Zelfs als je halverwege moet stoppen voor een tegenligger, klimt de auto na een tik op het gaspedaal zo weer verder. Ook een flinke sneeuwstorm blijkt rijtechnisch geen probleem: de long-range variant van de Model 3 heeft twee motoren die zorgen voor vierwielaandrijving.
De kou heeft wel zijn effect op de ruitenwissers en de deurposten. Beide zijn vastgevroren en wie de auto niet voorverwarmt middels de app kan hier hinder van ondervinden. Ook hebben koude batterijen minder vermogen (wat de auto keurig aangeeft) en doet het regeneratief remmen het niet of nauwelijks. De zoektocht naar stroom blijkt echter geen probleem: een nabijgelegen industrieterrein heeft snelladers en na een dagtrip naar Zermatt is de auto in de garage volledig opgeladen.
Het kan vriezen, het kan dooien
Testauto
0 – 100 km/u 4.6 sec
Actieradius 460 km
Vermogen 330 kW (449 pk)
Aandrijving AWD
Kosten Snelladen €3,95 per 100 km
Prijs vanaf: € 59 995
Leaseprijs vanaf: € 744 /mnd
Dat er nog altijd veel vragen en vooroordelen zijn over de vakantiemogelijkheden met elektrische auto’s, beaamt ondernemer Mark Schreurs, oprichter van leasemaatschappij MisterGreen: “Ik krijg de vraag regelmatig, daarom is het goed om praktijkervaring te delen. Zelf doen we met ons bedrijf elk jaar een volledig elektrische roadtrip door Europa of Amerika. We zijn zelfs bij de Noordkaap geweest.”
Scheurs richtte MisterGreen tien jaar geleden op met compagnon Florian Minderop. Het bedrijf richt zich uitsluitend op elektrische auto’s en stelt – full disclosure – vrijblijvend de testauto voor dit artikel beschikbaar. “Toen we begonnen verklaarde menigeen ons voor gek”, zegt Schreurs, “maar we geloofde allebei heilig dat elektrisch vervoer de toekomst zou zijn.”
Elon Musk
Schreurs heeft als Tesla-afnemer van formaat (het bedrijf heeft ruim 2700 exemplaren in bezit) Tesla-founder Elon Musk meerdere keren ontmoet. Bij een van deze ontmoetingen sloten de twee een weddenschap over verkopen in Nederland en de bijdrage die MisterGreen daaraan zou leveren: “Een half jaar later berichtte ik zijn secretaresse dat wij de weddenschap hadden gewonnen.”
“We mochten toen zijn eigen hagelwitte Model S meenemen vanuit de fabriek in Freemont om de gigafactory in Nevada te bekijken. Die was nog in aanbouw en was niet zoveel te zien, maar de rit was geweldig. Onlangs ben ik bij zijn lanceringsevent voor de Tesla Model Y – een kleine SUV – in Californië geweest. Daar liep je tussen de autonoom-landende Space X-raketten. Dan weet je: hier wordt de toekomst gemaakt.”
Mark Schreurs op pad met de Tesla van Elon Musk himself
Conclusie
Elektrisch op wintersport of andere autovakantie blijkt anno 2020 geen probleem te zijn voor eenieder die het niet erg vindt iets langer onderweg te zijn. Belangrijk is om rekening te houden met de beschikbare range van het type auto. De Long Range Model 3 die voor deze test is gebruikt heeft een maximale actieradius van 460 kilometer, maar het precieze bereik hangt af van factoren zoals je snelheid en weersomstandigheden.
Kijk ook goed naar het beschikbare snellaadnetwerk op weg naar je plaats van bestemming. Tesla heeft fors geïnvesteerd in een eigen infrastructuur, andere merken zijn afhankelijk van aanbieders zoals Fastned of Ionity.
Plan je verstandig, dan hoef je je geen enkele zorgen te maken over laadpaal-files en dankzij autopilot geniet je nog meer van het uitzicht onderweg. Boeddha zei het al: het is de reis waar het om gaat, niet alleen de bestemming.
Comfortabel, fluisterstil | Reis vooraf beter plannen | |
Voldoende laadopties | Langer onderweg | |
Voordelig | Auto moet voldoende maximale range hebben | |
Tesla Autopilot |