Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze namen maak je carrière

Qua naam heeft Mark Rutte alles mee voor een succesvolle tweede ronde als premier. Met welke namen kan je carrière niet meer stuk?

Niet alleen voor producten en bedrijven draagt een sterke (merk)naam bij aan succes. Dit geldt net zo goed voor mensen.

Een naam is onderbewust erg belangrijk voor het oordeel dat anderen zich over je vormen. Wanneer je een voornaam hebt die duidt op een lagere sociale status, verkleint dit je kansen op maatschappelijk succes. Mark, Diederik of Alexander zijn allemaal voornamen die horen bij jongens die op het stedelijk gymnasium zitten, die later misschien wel praeses worden van het studentencorps en in hun vrije tijd tennissen, hockyen of golfen. Zie je ze al voor je?

Vooroordelen

Neem nu eens Rodney, Maikel en Delano in je hoofd. Mijn gedachten dwalen onmiddelijk af naar een willekeurige achterstandswijk waar ik de drie op straat zie hangen. Ik geef toe, het zijn vooroorelen die niets zeggen over de werkelijke aard van mannen met dergelijke namen, maar ze zijn diep ingesleten in ons brein. Zo bleek al uit Duits onderzoek onder 2.000 leerkrachten in het basisonderwijs. Kinderen met namen als Alexander of Charlotte werden positiever beoordeeld dan de Kevins en de Chantals.

Goed, een naam die men associeert met een goed sociaal milieu is dus belangrijk. Maar er zijn nog meer eigenschappen te vinden van namen die het geluk een handje helpen.

Eenvoudige naam

Uit een onderzoek van de psychologen Simon Laham, Peter Koval en Adam Alter blijkt dat mensen over het algemeen een positiever oordeel vellen over mensen met een naam die makkelijk is uit te spreken. Ook keken de onderzoekers naar de namen die voorkwamen in het personeelsbestand van enkele advocatenkantoren. En wat bleek? Hoe gemakkelijker de naam, hoe groter de kans dat deze hoorde bij iemand in de hogere echelons.

Peter

Maar verdienen mensen met een gemakkelijke naam ook meer? Op die vraag geeft het onderzoek helaas geen antwoord. Peter Koval heeft zelf zijn voornaam overigens mee: Peter is wereldwijd de meest voorkomende naam onder bestuursvoorzitters, blijkt uit onderzoek van netwerksite LinkedIn.

Eerdere blogs van Eline Ronner: