Doktoren die meerdere patiënten tegelijkertijd behandelen, wetenschappers die in meerdere onderzoeksteams zitten of starters die door middel van een traineeships het hele bedrijf in korte tijd leren kennen: het is slechts een greep uit de medewerkers die zich met verschillende projecten binnen bedrijven bezighouden. ‘Maar wat voor invloed dat op prestaties heeft, daar is eigenlijk weinig onderzoek naar gedaan,’ zegt Joost van de Brake, die deze maand zijn PhD aan de Rijksuniversiteit Groningen afrondde over het onderwerp.
Om maar direct op die vraag terug te komen: er zijn veel factoren die beïnvloeden of iemand dit goed aankan of niet. ‘Zo zagen we in het onderzoek bijvoorbeeld de verhouding tussen prestaties en de hoeveelheid teams veranderen in de loop van de tijd. Aan het begin zie je dat mensen gestresst zijn en hun prestaties afnemen, maar vervolgens gaan die prestaties omhoog en worden ze zelfs beter dan mensen die slechts in één team werken.’ Een logisch verschijnsel, legt Van de Brake uit. ‘Aan het begin moet je wennen aan alle teams en alle taken die daarbij komen kijken. Op een gegeven moment heb je alles onder de knie en kun je gaan excelleren.’
Een bijkomend voordeel van in meerdere teams werken? ‘De kennis die je bij het ene project opdoet, kun je misschien ook inzetten bij het volgende project waar je aan werkt. Op die manier doe je heel snel veel nieuwe kennis op.’
Traineeship
Dat veel bedrijven met nieuwe medewerkers in een traineeship dan ook kiezen om ze op veel verschillende afdelingen te zetten, lijkt vanuit dat gegeven misschien logisch. ‘Maar juist voor nieuwe mensen is het snel schakelen tussen projecten uitermate stressvol’, waarschuwt Van de Brake. Dit terwijl het voor mensen met meer werkervaring juist een uitdaging kan bieden: ‘Veel projecten tegelijkertijd zorgt ook voor variatie in het werk. Tevens is het een goede manier om je te ontwikkelen als je al een tijdje ergens werkt.’
Aan leidinggevenden dus de schone taak om na te denken over deze opbouw van meerdere projecten. ‘Natuurlijk zullen nieuwe medewerkers dolenthousiast zijn om zoveel mogelijk dingen te willen leren, maar de vraag is of dat wijsheid is. Op de lange termijn brengt dat ze vooral veel stress.’ Zijn tip? ‘Bouw een traineeship dat zich wat langer focust op een bepaald project. Op die manier kun je ook ontdekken waar iemand op z’n plek zit, maar met minder stress.’
Is er echt geen mogelijkheid om een werkplek zo in te richten? Het onderzoek van Van de Brake biedt handvatten om de stress te verlichten. ‘Bouw voldoende feedback momenten in of regel een mentor die constant meekijkt hoe het werk gaat. Op die manier is er altijd iemand die aan de bel kan trekken. Zeker mensen die geen ervaring hebben, weten soms niet wat een normale werkdruk is of wat te ver gaat.’