Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Marit van Egmond (nieuwe CEO Albert Heijn): ‘Een visie moet simpel uit te leggen zijn’

Vandaag werd bekend dat Goudhaan Marit van Egmond de nieuwe CEO van Albert Heijn wordt. MT interviewde haar in 2017 over haar leiderschapsstijl. Lees hier terug hoe Van Egmond de leiderschapsprincipes van Stephen Covey in de praktijk brengt.

Ze vernieuwde de traditionele slijterijketen Gall & Gall tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak. Nu moet Albert Heijn er voorzichtig aan ook aan geloven, want commercieel directeur Marit van Egmond (1973) zet ook daar de verjonging in. 1. Wees proactief ‘Als persoon ben ik nieuwsgierig van aard en vind ik het fijn om vooral naar voren te kijken. Als 25-jarige managementtrainee ben ik voor Ahold naar Shanghai vertrokken. De supermarktbusiness was daar nog volop in ontwikkeling. Voor mij dus een fase van puur pionieren, wat ik erg leuk vond. Daar heb ik ervaren dat verandering de enige vooruitgang is. Door een combinatie van een heldere visie, enthousiasme en daadkracht weet ik vernieuwingen te realiseren. Gewoon beginnen, gewoon doen past écht bij mij. Het bruist in mijn hoofd continu van de ideeën. Het is dan ook vooral een uitdaging om dat te doseren.’ 2. Begin met het einde voor ogen ‘Bij elke baan is het belangrijk om helder te hebben wat je wilt bereiken. Voor mij is het cruciaal dat een visie of plan eenvoudig uit te leggen is en voor iedereen in de organisatie te begrijpen is. Dan kun je je mensen – binnen deze kaders – ook de ruimte geven. Bij Gall & Gall wilden we graag een jongere doelgroep aanspreken – 25+. Het hele bedrijf is daarom omgevormd tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak met een nieuwe uitstraling, nieuwe marketingcampagne en webwinkel. De medewerkerstrainingen waren hierbij cruciaal. Toen ik drie jaar geleden begon aan mijn huidige baan, zag ik dat Albert Heijn een soort retailministerie was geworden, te stroperig en te veel bezig met de interne processen. Ik heb daarom de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie willen leggen en het ondernemerschap en vakmanschap in de commerciële rollen teruggebracht. Met een sterke focus op vernieuwing van het assortiment en snellere processen.’ 3. Belangrijke zaken eerst ‘Op een directeurspost in de retail is dit principe cruciaal. Dagelijks krijg ik veel verschillende onderwerpen op mijn bordje, variërend van het nieuwe kerstassortiment en investeringen in onze koffiefabriek tot de samenwerking met zusterbedrijf Delhaize en de footprint van onze verpakkingen. Retail stopt nooit. Ook privé kijk ik met retailogen naar de wereld, gewoon winkelen is er niet meer bij [lacht]. De crux is: snel besluiten wat belangrijk is en wat mijn team het beste kan oppakken. En onderscheid maken tussen belangrijk en urgent; daar helpt dat heldere plan natuurlijk ook weer bij.’ Lees het volledige interview in MT magazine. Bestel hier een proefabonnement of koop een los nummer.  Mark Horn
Je leest nu: Marit van Egmond (nieuwe CEO Albert Heijn): ‘Een visie moet simpel uit te leggen zijn’

Ze vernieuwde de traditionele slijterijketen Gall & Gall tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak. Nu moet Albert Heijn er voorzichtig aan ook aan geloven, want commercieel directeur Marit van Egmond (1973) zet ook daar de verjonging in.

1. Wees proactief

‘Als persoon ben ik nieuwsgierig van aard en vind ik het fijn om vooral naar voren te kijken. Als 25-jarige managementtrainee ben ik voor Ahold naar Shanghai vertrokken. De supermarktbusiness was daar nog volop in ontwikkeling. Voor mij dus een fase van puur pionieren, wat ik erg leuk vond. Daar heb ik ervaren dat verandering de enige vooruitgang is. Door een combinatie van een heldere visie, enthousiasme en daadkracht weet ik vernieuwingen te realiseren. Gewoon beginnen, gewoon doen past écht bij mij. Het bruist in mijn hoofd continu van de ideeën. Het is dan ook vooral een uitdaging om dat te doseren.’

2. Begin met het einde voor ogen

‘Bij elke baan is het belangrijk om helder te hebben wat je wilt bereiken. Voor mij is het cruciaal dat een visie of plan eenvoudig uit te leggen is en voor iedereen in de organisatie te begrijpen is. Dan kun je je mensen – binnen deze kaders – ook de ruimte geven. Bij Gall & Gall wilden we graag een jongere doelgroep aanspreken – 25+. Het hele bedrijf is daarom omgevormd tot een eigentijdse drankenspeciaalzaak met een nieuwe uitstraling, nieuwe marketingcampagne en webwinkel. De medewerkerstrainingen waren hierbij cruciaal. Toen ik drie jaar geleden begon aan mijn huidige baan, zag ik dat Albert Heijn een soort retailministerie was geworden, te stroperig en te veel bezig met de interne processen. Ik heb daarom de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie willen leggen en het ondernemerschap en vakmanschap in de commerciële rollen teruggebracht. Met een sterke focus op vernieuwing van het assortiment en snellere processen.’

3. Belangrijke zaken eerst

‘Op een directeurspost in de retail is dit principe cruciaal. Dagelijks krijg ik veel verschillende onderwerpen op mijn bordje, variërend van het nieuwe kerstassortiment en investeringen in onze koffiefabriek tot de samenwerking met zusterbedrijf Delhaize en de footprint van onze verpakkingen. Retail stopt nooit. Ook privé kijk ik met retailogen naar de wereld, gewoon winkelen is er niet meer bij [lacht]. De crux is: snel besluiten wat belangrijk is en wat mijn team het beste kan oppakken. En onderscheid maken tussen belangrijk en urgent; daar helpt dat heldere plan natuurlijk ook weer bij.’

4. Creëer win-win situaties

‘Voor ons assortiment van meer dan 30.000 artikelen werken we samen met veel leveranciers. Meestal gaat dat voor beide partijen naar volle tevredenheid en werken we aan vernieuwingen in ons assortiment. Met veel versleveranciers hebben we een jarenlange strategische samenwerking, die op vertrouwen is gebaseerd en op de klant gericht. Maar drie jaar geleden vond ik dat de gevestigde orde te weinig of te langzaam inspeelde op de veranderende wensen van klanten in Nederland. Ik heb daarom een nieuw event geïntroduceerd: een product pitch challenge voor jonge ondernemers. De samenwerkingen die dit heeft opgeleverd, zijn voor iedereen echt een win-win. Albert Heijn leert veel van deze nieuwe generatie en zij leert ook van ons. Dat levert mooie innovaties op.’

5. Eerst begrijpen om begrepen te worden

‘Ons voedsel ligt elke avond op vijf miljoen Nederlandse borden en dat is een grote verantwoordelijkheid, die ik heel serieus neem. Ik heb al jarenlang een passie voor voedsel. Als levensmiddelentechnoloog heb ik me al tijdens mijn studie verdiept in waar ons eten vandaan komt, hoe het gemaakt wordt, wat erin zit, et cetera. Dat doe ik vandaag de dag in mijn baan nog steeds. Vragen stellen over ons assortiment, nadenken over hoe we dit beter kunnen maken en kunnen vernieuwen en me verdiepen in wat klanten van ons verwachten – van Brabant tot “hip” Amsterdam. Ik luister en lees ik veel, zodat we goed op de veranderende wensen kunnen inspelen. Intern kan ik overigens weleens te ongeduldig zijn. Mijn ervaring, gedrevenheid en denksnelheid zitten me soms in de weg bij inhoudelijke discussies. Mijn lat ligt hoog en ik heb tot vervelens toe ideeën hoe het beter kan. Al leer ik steeds beter dat een 8 soms ook voldoende is.’

6. Zoek de synergie op

‘Het cliché “retail is detail” is ontzettend waar. Retail valt en staat met de samenwerking tussen de diverse disciplines, zoals logistiek, commercie en winkeloperatie. De klant ervaart elke dag de optelsom in onze winkel. Ook vanwege de lage marges in retail is het belangrijk om gezamenlijk strak te sturen op resultaat. Door mijn jarenlange ervaring in verschillende disciplines ben ik me hiervan terdege bewust bij alles wat ik doe. Ik bouw graag sterke teams, dat is essentieel voor mij. Ik ben dan ook berucht om mijn vele teamdagen; er wordt hard dan gewerkt, maar ook veel gelachen. Mijn ervaring is dat deze teamdagen de samenwerking en het vertrouwen versterken. En dat leidt tot betere prestaties vanuit een gezamenlijke visie.’

7. Houd de zaag scherp

‘Ik luister graag onderweg naar huis in de auto naar slam.fm en zing dan hard mee. Heerlijk om los van het werk te komen. Ik woon vlak bij de duinen en maak ook geregeld een wandeling om te ontspannen. Reizen geeft mij ook veel energie. Nieuwe omgevingen, culturen en eetgewoonten zijn een bron voor vernieuwing. Ik geloof daarnaast in de kracht van elke dag blijven leren en daarmee mezelf ontwikkelen. Mijn ervaring is dat echte persoonlijke groei steeds meer ontstaat door dicht bij mezelf te blijven.’