Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. De jaarlijkse MT/Sprout Next Leadership 50 (ooit de Goudhaantjes) herbergt het grootste leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En die leiders vragen we het hemd van het lijf in de videoreeks Next Leadership.
In deze aflevering: Jeremiah Albinus, ceo van woonwebwinkel Fonq
Bestemming e-commerce
Na een stage bij een Barcelonese internetstartup in 2006 wist Jeremiah Albinus (1983) het zeker: hij moest en zou in de e-commerce aan de slag gaan. Een jaar later, in 2007, begon hij als stagiair bij startup fonQ, bewees zijn kwaliteiten en sinds 2020 is hij er ceo. Aan Albinus de schone taak om het webwoonwarenhuis door de coronacrisis te loodsen.
In het eerste (gebroken boek)jaar – halverwege 2021 – onder zijn leiding realiseerde Fonq een omzet van 103 miljoen euro. Daarmee zou het bedrijf weer winstgevend zijn, na een verlieslatend jaar (min 2,7 miljoen euro).
De corona lockdowns – thuiszittenden besloten vaker hun huis opnieuw in te richten – en de versnelde verschuiving van online winkelen gaven het bedrijf een flinke duw in de rug.
Opnieuw uitvinden
Zoals het een snelgroeiend techbedrijf betaamt, moest Fonq zichzelf al meerdere keren opnieuw uitvinden. Het begon als allegaartje van webshops, die na enkele jaren de krachten bundelden en als gezamenlijk bedrijf al twee keer werd doorverkocht.
Bij alle groeifases van het bedrijf stond Albinus vooraan. Hij werkte zich op van online marketeer naar cmo, om er dus sinds dit jaar als topman te fungeren. Als lid van de directie zag hij door de jaren heen leden van prominente retailers als Wehkamp, Bol.com en Blokker aanschuiven.
Verbindend leiderschap
Wat Albinus naar eigen zeggen ver heeft gebracht is zijn strategische blik, klantgericht ondernemerschap en zijn verbindende vorm van leidinggeven. Maar, zo zegt hij: ‘Er is ook een wil om te winnen. De wil om samen te leren en daarmee waarde toe te voegen, is echter net zo groot.’
‘Op beide elementen daagde ik mezelf en mensen om me heen elke dag uit. Dat deed ik als stagiair in 2007, en nu doe ik dat als ceo’, zei hij eerder tegen MT/Sprout.
Benieuwd naar andere afleveringen in de serie?
- Waarom Maarten Otto (ceo Alliander) niet loyaal is aan zijn agenda?
- Welke kritiek krijgt Maaike van Beijsterveldt (Nationale-Nederlanden) het meest?
- Hoe meet Karin van der Gragt (growth director YoungCapital) succes?
- Wat is volgens Nico van der Leur (ABN Amro) de grootste misvatting over leiderschap?
- Hoe zorgt Sanne de Laat (Interpolis) dat andere mensen meegaan in haar ideeën?
- Wat was de beste keuze van Serpil Tascioglu (Unilever) in haar werkzame leven?
- Wat doet Karin de Koning (Beiersdorf) bij twijfel over grote beslissingen?