Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2020

Jeremiah Albinus (CEO bij fonQ)

Na een stage bij een Barcelonese internetstartup in 2006 wist Jeremiah Albinus (1983) het zeker: hij moest en zou in de e-commerce aan de slag gaan. Een jaar later, in 2007, begon hij als stagiair bij startup fonQ, bewees zijn kwaliteiten en sinds 2020 is hij er CEO. Aan Albinus de taak om het webwoonwarenhuis door de coronacrisis te loodsen.

FonQ draaide in 2019 bijna zwarte cijfers en verwacht dat dit jaar zeker te doen. Het spint namelijk garen bij de corona-lockdown, aangezien de thuiszittenden vaker besloten hun huis opnieuw in te richten. Ook de versnelde verschuiving van online winkelen hielp het bedrijf. Zoals het een snelgroeiend techbedrijf betaamt, moest fonQ zichzelf al meerdere keren opnieuw uitvinden. Het begon als allegaartje van webshops, die na enkele jaren de krachten bundelden en als gezamenlijk bedrijf al twee keer werd doorverkocht.

Bij alle groeifases van het bedrijf stond Albinus vooraan. Hij werkte zich op van online marketeer naar CMO, om er dus sinds dit jaar als topman te fungeren. Als lid van de directie zag hij door de jaren heen leden van prominente retailers als Wehkamp, Bol.com en Blokker aanschuiven. Wat Albinus naar eigen zeggen ver heeft gebracht is zijn strategische blik, klantgericht ondernemerschap en zijn verbindende vorm van leidinggeven. Maar, zo zegt hij: ‘Er is ook een wil om te winnen. De wil om samen te leren en daarmee waarde toe te voegen, is echter net zo groot. Op beide elementen daagde ik mezelf en mensen om me heen elke dag uit. Dat deed ik als stagiair in 2007, en nu doe ik dat als CEO.’

Wat kenmerkt een goede manager van de nieuwe generatie, volgens Albinus? Die verbindt het oude winst- aan het moderne purposedenken. ‘Aan de nieuwe generatie managers de taak om een systeem te zoeken waarin oude en nieuwe denkwijzen met elkaar worden verbonden door vertrouwen in de toekomst, een focus op klantbehoeften en door het maken van winst op duurzame wijze.’

Hét bedrijf waar iedereen wil werken is er volgens Albinus een dat klantbehoeften goed begrijpt en producten en processen optimaliseert met technologie als voornaamste wapen. ‘Er is daar veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, echte en eerlijke relaties en lol met elkaar. Als je binnenloopt, voel je de energie van teamspirit en vakkundigheid.’