Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kristel Groenenboom: ‘Waar zijn nog klanten die op tijd betalen?’

Op tijd betalende klanten worden steeds schaarser, ervaart Kristel Groenenboom. Maar dat zou toch niet meer dan normaal moeten zijn?

De zoektocht naar op tijd betalende klanten wordt iedere dag moeilijker. En met op tijd bedoelen we dan ook: binnen 30 dagen betalen. Betalingsgedrag is momenteel het probleem van élke onderneming. Het is voor mij een duidelijk teken dat de economie nog niet zo hard aantrekt. Het aantal pagina’s van de debiteurenlijst stijgt met stip, inclusief het aantal wekelijkse telefoontjes om achter je geld aan te jagen. Je moet al sterk in je schoenen staan als verkoper om bij de onderhandeling een betalingstermijn van 30 dagen af te dwingen met de daarbij horende voorschotten. Maar als alles zo simpel was, dan werd iedere boer op de hoek wel containerleverancier…

De goede krabbels

Het vraagt enige precisie om alle factuureisen netjes te verwerken. De juiste inkoopnummers, de goede krabbel van de tekeningsbevoegde en dan hebben we het nog niet over factureren van extra werk. Op vrijdag houden wij ons standaard belrondje. Door de schatbewaarder persoonlijk aan te spreken over een betaling, win je toch de meeste overtuigingskracht. Mijn collega is soms echt in the mood om projectmannen te bellen met de vraag waar het geld blijft.

Mijn collega is soms echt in the mood om projectmannen te bellen met de vraag waar het geld blijft.

Niet meer dan normaal

Hij kan dan even zijn agressie kwijt. Maar dat laten we maar even in het midden. Als je een topproduct levert met een correcte levertijd , dan zou het ook niet meer dan normaal moeten zijn om op tijd je geld te krijgen. Al maken wij wel andere dingen mee ….

Typische Wild West-dag

Op een typische Wild West-dag van het jagen op de openstaande postenlijst horen wij allerlei soorten excuses om niet te betalen. Onze nummer 1 van de meest flauwe excuses is de volgende: ‘sorry mevrouw, maar wij hebben uw factuur niet ontvangen.’ Nadat we de factuur nogmaals gemaild hebben, krijgen we het volgende antwoord: ‘tja, ik heb nog geen tijd gehad om de factuur af te printen.’ Flauw he, maar het kan nog suffer. ‘De mevrouw van de administratie is momenteel op vakantie (al 5 weken), dus u moet nog even geduld hebben.’

De mevrouw van de administratie is momenteel op vakantie (al 5 weken), dus u moet nog even geduld hebben.’

Bij de directie

De meest hoopgevende feedback is ongetwijfeld de volgende: ‘Tja, uw factuur ligt bij de directie voor ondertekening. De heren zijn alleen de hele dag in vergadering. Indien uw factuur in het betaalbakje zit en de directie het ook goedkeurt, dan is de eerstvolgende betaling normaal gesproken op woensdag.’ Of wat dacht u van deze smoes: ‘Er is een storing bij het betalingssysteem van de bank opgetreden.’ Al zou dit bij een paar van onze grote banken ook best nog wel eens waar kunnen zijn…

Of wat dacht u van deze smoes: ‘Er is een storing bij het betalingssysteem van de bank opgetreden.’

Gemene administrateurs

Naast de flauwe pardons heb je natuurlijk ook de gemene administrateurs. Dit zijn vaak ook de gevallen die totaal geen cash ter beschikking hebben. Ze gaan onmiddellijk je product afkeuren en kleine pietleutigheden vinden om betalingsuitstel te krijgen. Of de heel eerlijke geldbeheerders die meedelen 'dat ze zelf op een serieuze betaling wachten' voordat ze jouw factuur gaan betalen. Willen we dit eigenlijk wel weten? Dit is toch ook een erg angstaanjagende gedachte voor een eventuele vervolgopdracht van deze klant?

De perfecte vrijdagmiddagafsluiter

Na al 3 telefoontjes en 5 mailtjes over een openstaande factuur, is dit de perfecte vrijdagmiddagafsluiter: ‘U belt voor Saskia. Tja, we werken in hetzelfde kantoor. Ze zit tegenover mij. Ik heb alleen geen enkel idee wat ze de hele dag doet. Dus waar belt u nu eigenlijk voor?’ ‘Ik bel voor een SOGP (State of Good Performance), zodat de betaling kan doorgaan.’ ‘O, daar gaat waarschijnlijk alleen mijn collega over. Dus belt u volgende week nog maar eens terug…’

Geen aap leren klimmen

Nu maar hopen dat ik geen aap heb leren klimmen en dat u deze flauwe smoezen niet zelf gaat gebruiken. Zodat ik u niet elke week hoef te bellen ….

Foto via Flickr.com