Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo vergroot je het innovatievermogen van je bedrijf

Leiding geven aan organisatieverandering is een belangrijke verantwoordelijkheid voor iedere leider. En dat betekent voortdurend lastige dilemma's kraken. Zoals: je wilt innoveren, maar het ontbreekt binnen je organisatie aan innovatievermogen. Hoe pak je dat aan?

zo vergoot je het innovatievermogen van je bedrijf Getty Images
Je leest nu: Zo vergroot je het innovatievermogen van je bedrijf

Stel, de omzet uit innovatie blijft achter. Of je wordt ingehaald door startups of scaleups, omdat die producten sneller op de markt brengen, nieuwe businessmodellen introduceren, of een aantrekkelijkere propositie bieden aan klanten. Je kunt dan ‘roepen’ tegen de mensen in jouw organisatie dat zij innovatiever moeten worden, maar als dat nooit een intern opgebouwde vaardigheid was, hoe bouw je dan innovatiekracht?

De oplossingsrichting: maak lean startupconcepten eigen

Startups en scaleups hebben om te overleven vaak lean startup- en agile manieren van werken aangeleerd die hen sneller, wendbaarder en klantgerichter maken dan veel van de organisaties met een langere historie. Organisaties die worstelen met hun innovatievermogen, kunnen deze startups en scaleups ter inspiratie gebruiken, mits ze zichzelf toestaan om van ze te leren in plaats van zich ertegen af te zetten of zich ertegen te weren. De support-tool en het praktijkvoorbeeld beschrijven dit in meer detail.

Support-tool: werken met Design Sprints

Een Design Sprint is een intensief proces van een aantal dagen waarin een fundamenteel vraagstuk rondom de klantervaring wordt aangepakt en opgelost op een agile manier.

Dit proces verloopt als volgt. Op maandag wordt het vraagstuk rond de klant ervaring van naderbij bekeken en kadert het team het probleem. Op deze dag worden ook experts uitgenodigd om hun blik op het probleem te werpen. Op dinsdag ligt de focus op ideation: het team probeert met zo veel mogelijk innovatieve oplossingen te komen die een antwoord bieden op het vraagstuk.

Afhankelijk van de behoefte aan aanvullende data vinden op maandag of dinsdag consumentengesprekken plaats om de klantbehoefte scherper te stellen of ideeën te verzamelen of te verrijken. Op woensdag worden de verschillende oplossingen ten opzichte van elkaar afgewogen en wordt er een keuze gemaakt voor één specifieke oplossing die de klantvraag het best beantwoordt en de meeste potentiële businesswaarde vertegenwoordigt.

Lees ook: De bromvlieg in de boardroom: kleine gedragsverandering, grote impact

Prototyping

Donderdag staat in het teken van prototyping: de teamleden bouwen een eerste versie van de oplossing, een online ervaring of een offline ervaring, beide kan. Op vrijdag gaat het team op zoek naar de eerste reacties en test het prototype bij klanten. Na de sprint zorgt het team voor verdere validatie.

Gevalideerde concepten worden gepresenteerd aan de investor board en afhankelijk van die beslissing mag het team door of niet door met de ontwikkeling ervan. De investor board bepaalt hoeveel budget daarmee gemoeid mag gaan en wat de volgende mijlpaal is waarmee het team terugkomt; vaak is dat een periode van maximaal drie maanden.

Door de schaling kortcyclisch en het budget afhankelijk van voortgang en resultaat te maken, houd je als organisatie beter grip op de kwaliteit van je innovatiefunnel en vergroot je de innovatiesnelheid.


Praktijkvoorbeeld: beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen

Een consumentenelektronicabedrijf wordt links en rechts ingehaald door kleinere spelers op de markt. De ceo vraagt zich af hoe hij het best kan reageren op deze agressieve en wendbare nieuwkomers. Hij besluit maximaal van ze te leren. Deze start-ups werken in kleine, 100 procent toegewijde teams.

Innovatie richt zich op het product én het businessmodel. De teams starten zonder uitgebreid businessplan. Succes meten ze in geboekte voortgang en cashpositie. Validatie door de consument doen ze zelf met minimal viable products: daar komt geen extern bureau aan te pas. Ze testen continu, passen aan, nemen afscheid van ideeën. Dit kunnen zijn mensen ook. Hij maakt teams vrij, zet ze apart, begeleidt ze als een start-up, gedraagt zichzelf als investeerder en integreert ze pas weer bij bewezen waarde in de markt.

Anderhalf jaar later heeft dit geleid tot halvering van de gemiddelde tijd tussen initiatie en lancering, twee nieuwe product-marktcombinaties die succesvol blijken, drie keer zoveel product-marktcombinaties die binnen twee maanden zijn gestopt en 4 procent groei van de omzet uit innovatie.

Tips voor change leider

Draai een keer mee in een design sprint om zelf te ervaren hoe customer-profiling werkt, de straat op te gaan om klantgesprekken te voeren, in één dag een prototype van een product te bouwen en de presentatie richting een board van investeerders voor te be reiden. Dit één keer doorleven maakt je een betere coach voor je teams in de toekomst.

De voorbereiding van de sprint is even belangrijk als de sprint zelf. Let op de volgende zaken:

• Stel een multidisciplinair, complementair team samen dat de juiste kennis samen brengt
• Stem scope en mandaat nauw af met de belangrijkste interne stakeholders
• Zorg voor een inspirerende locatie die kan zorgen voor de juiste focus en creativiteit
• Reserveer de Sprintdagen ruim van tevoren in de agenda’s van de deelnemers
• Zorg er steeds voor dat de change leider aanwezig is op de cruciale momenten van de sprint, bijvoorbeeld aan het begin en het einde van iedere dag. [/article_card]

Conclusie: niet weren, maar ervan leren

De lean start-up- en agile werkwijzen van start-ups en scale-ups brengen een grote mate van innovatief vermogen in een organisatie. Leer daarvan om het innovatievermogen van jouw organisatie te vergroten op het gebied van product, service en businessmodelinnovatie. Design Sprints helpen om innovatie op gezette tijden te versnellen. Ze brengen focus en executiekracht en een ervaring die medewerkers laat beleven dat deze nieuwe manier van denken (en doen) werkt.

Dit is een publicatie uit het boek De Notenkraker, oplossingen voor 50 herkenbare veranderdilemma’s van Anne Kloosterboer.