Het aannemen van de juiste mensen blijft een uitdaging voor Annefrid Imenkamp. Met haar bedrijf Chocstar verkoopt ze op maat gemaakte chocoladecadeaus. Van repen tot harten, eieren, letters en cijfers. Klanten kunnen online het juiste ontwerp en hun favoriete ingrediënten kiezen, de bestelling afronden en zichzelf of iemand anders trakteren op een chocoladetraktatie die (voor 13.00 uur besteld) de volgende dag al wordt bezorgd.
Bij het zien van een Firecracker of Rainbow Chocolate loopt het water je al in de mond. Imenkamp hoeft dan ook niet bang te zijn dat er geen reacties op haar vacatures komen. Integendeel zelfs. Heel wat mensen voelen de romantiek van het product en zien zo’n baan als Oempa Loempa in het Chocolade Lab wel zitten.
Hard werken
De sollicitanten beseffen alleen niet altijd dat chocolade maken ook gewoon keihard werken is. Zeker wanneer de feestdagen naderen en de productie met gemiddeld 300 procent plust.
‘We zijn een e-commerce bedrijf dat een hele keten bedient. Van productie tot verzending. Bij Chocstar werken is niet per se moeilijk, maar er komt wel heel veel op je af. Niet iedereen trekt dat, heb ik gemerkt. Met als gevolg dat ik de afgelopen jaren al wel voortijdig van een aantal mensen afscheid heb moeten nemen’, aldus Imenkamp.
Extra personeel
Chocstar is zeven jaar geleden opgericht. Het eerste jaar opereerde Imenkamp nog solo. Ze gebruikte die tijd om het proces van chocolade maken te leren en een webshop neer te zetten. Inmiddels heeft Chocstar acht mensen in dienst.
Tegen het einde van het jaar, wanneer het aantal bestellingen piekt, komen daar nog zeker vier extra inpakkers bij. Het aannemen van mensen en het regelen van alle formaliteiten daaromheen is iets wat Imenkamp deels heeft uitbesteed aan een payroll-bedrijf. En dat is niet zonder reden.
Vragen over contract en pensioen
‘Ik ben creatief ingesteld en bedenk graag nieuwe concepten. Maar bij het runnen van een bedrijf komen veel meer dingen kijken, heb ik gemerkt. Zo moet je bijvoorbeeld personeel aannemen en er komen allerlei overheadkosten bij. Met het opschalen van Chocstar heb ik, zeker de eerste jaren, dan ook best wel moeite gehad. Mensen gaan voor je aan het werk, maar komen in de loop van de tijd met vragen over hun contract, over pensioenen of hoe het zit met doorbetaling bij ziekte’, zegt Imenkamp.
‘Laatst nog had iemand looninformatie nodig voor een alimentatie-regeling. Dat zijn zaken waar ik mijzelf geen specialist in kan noemen. Als je daar dan teveel tijd aan kwijt bent, dan kunnen die zaken erg afleiden van je core-business. In ons geval dus chocolade maken.’
In goed overleg uit elkaar
Een ander lastig onderdeel van werken met personeel is afscheid nemen van een medewerker. Nooit leuk, maar Imenkamp heeft er dus al wel een aantal keer mee te maken gehad. Dat is tot dusver steeds in goede harmonie gebeurd, benadrukt ze. Het is volgens haar vooral een kwestie van tijdig signaleren en met elkaar het gesprek aangaan.
‘Ik heb daar inmiddels wel een radar voor ontwikkeld. Als ik zie dat iemand toch niet zo goed op zijn plek zit, dan maak ik dat snel bespreekbaar. Samen zoeken we dan naar een goede oplossing. Zo’n situatie laten sudderen is meestal vragen om problemen.’
Tot moddergooien of juridisch gedoe bij de ontbinding van arbeidscontracten is het mede daarom nooit gekomen. Imenkamp hoopt het in ieder geval ook nooit mee te maken.
Lees ook:
- Wat je als werkgever moet weten over het nulurencontract
- Kritiek op je product? ‘Deze klant is nu één van onze ambassadeurs’
- Waarom je het contract met je arbodienstverlener voor 1 juli moest aanpassen