Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heineken neemt merken onder de loep

Bierbrouwer Heineken gaat de West-Europese merken onder de loep nemen. Het concern wil slechtlopende merken schrappen en met het geld de goedlopende merken verder ondersteunen. Topman Thony Ruys zei vanochtend op een persbijeenkomst dat het om tachtig tot negentig merken gaat die hij grondig wil bestuderen.

Volgens Ruys “wordt het geen Unilever-oefening”. Hierbij sneuvelde drievierde van de merken. “We willen alleen de investeringen anders verdelen,” aldus de topman. Om die reden wil het management van de bierbrouwer geen percentage noemen van eventueel te saneren merknamen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De bierbrouwer heeft de concernwinst vorig jaar flink zien teruglopen. Door een zwakke dollar en een afwaardering van 190 miljoen euro op de Braziliaanse brouwer Kaiser zakte de nettowinst met 32,7 procent tot 537 miljoen euro. De omzet steeg met 8,1 procent tot ruim 10 miljard euro. De hoeveelheid verkochte liters bier groeide door vooral overnames met 13,8 procent tot 112,6 miljoen hectoliter.

Heineken investeert 100 miljoen euro extra in marketingactiviteiten en innovaties. Met deze verhoging wil het bedrijf de merkwaarde van het Heineken-merk in de Verenigde Staten vergroten en de afzet en verkoopmix verder verbeteren. Financieel directeur Rene Hooft Graafland zegt dat 50 miljoen naar marketinguitgaven gaat, 30 miljoen wordt geïnvesteerd in nieuwe verpakkingen en de resterende 20 miljoen wordt aangewend voor afschrijvingen. (FD/De Financiële Telegraaf)