Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

En dan ben je plotseling een leidinggevende (3 tips)

Je was medewerker, je wordt manager. Een beloning voor het harde werken van de afgelopen jaren. Besef alleen wel dat door die functieswitch je taken én de verhoudingen met collega's veranderen. 'Ik zat nog te vaak met één been bij de klant.'

Je leest nu: En dan ben je plotseling een leidinggevende (3 tips)

Bijna negen jaar werkte Henk Boersen voor een PR-bureau in de hoofdstad, toen hij op 1 januari 2016 de overstap maakt naar Glasnost. Een dan nog klein bureau, maar wel één met flinke groeiplannen. ‘Ik kwam er binnen als Senior Consultant’, zegt Boersen, ‘maar was bij de sollicitatie al open geweest over mijn ambitie: business-partner worden.’

Aan de hand van de scaling up-methodiek van Verne Harnish groeit het creatief PR-bureau de jaren erna in rap tempo en komen er ook steeds meer collega’s bij. Boersen is een kleine vier jaar in dienst als hij de overstap maakt naar het MT. Hij wordt managing partner en komt in die nieuwe rol naast founder Wouter Glaser te staan.

Werken aan je bedrijf

Was dat wennen? Toch wel, erkent hij. ‘Mensen aansturen is voor mij geen aangeboren talent. Ik bekleedde tot die tijd toch meer een creatieve functie en was vooral bezig geweest met concepten bedenken en uitwerken. Dan word je leidinggevende en verandert je rol. Ik stond in het begin nog regelmatig met één been bij de klant, terwijl je je eigenlijk moet focussen op interne processen.’

‘Dit zie je trouwens wel vaker bij medewerkers die manager worden. Inmiddels gaat me dit goed af. Ik werk nu 100 procent van mijn tijd aan het bedrijf in plaats van in het bedrijf. En leren doe ik nog steeds elke dag. Ik lees veel of luister boeken op Storytel.’

Tip: Waarschijnlijk maak je promotie, omdat je goed bent in je vak. Pas alleen op dat je niet in het uitvoerende werk blijft hangen. Daar zijn vanaf nu andere collega’s voor. En je helpt ze niet door te zeggen hoe jij vindt dat het moet, slimmer is het om goed te luisteren en vooral veel vragen te blijven stellen. Laat de verantwoordelijkheid bij de verantwoordelijke.

Lees ook: Rockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Hoe collega’s reageren

Zelf ben je waarschijnlijk niet veranderd. Je positie is dat wel. En daardoor zullen collega’s mogelijk op een andere manier naar je kijken. Grote kans dat je dat niet direct merkt en het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn. Sterker nog, het hoort er gewoon bij.

‘Daar heb ik eigenlijk niet zoveel van meegekregen’ vertelt Boersen. ‘Misschien komt dat omdat we een platte organisatie zijn. Ik ben vanaf de eerste dag in mijn nieuwe rol in ieder geval heel open geweest en heb met iedereen gesprekken aangeknoopt. Waar sta je? Wat wil je naartoe? Hoe kan ik je daarbij helpen? Veel van mijn collega’s die er toen al bij waren, sturen inmiddels een afdeling aan.’

Tip: Zo’n functieswitch is voor sommige collega’s best even wennen. Ga daarover het gesprek aan. Geef ruimte aan die gevoelens en stem af wat je van elkaar verwacht.

Geen allemansvriend

Leiding geven is niet alleen maar feest (want: meer invloed en hoger salaris), het betekent ook dat je soms moeilijke besluiten moet nemen. Enige mate van afstand komt dan wel van pas. je kunt je simpelweg niet blijven opstellen als allemansvriend. ‘Als ik eerlijk ben, doe ik dat nog wel een beetje. Zeker als ik weet dat iemand uit het juiste hout is gesneden’, zegt Boersen.

Lees ook: Zo geef je leiding aan lastpakken

‘Ik heb geleerd dat je vooral helder moet communiceren, want collega’s zijn gebaat bij duidelijkheid. En dat geldt zeker als je net bent aangesteld als leidinggevende. Mijn motto als manager: ‘wees hard als het om verantwoordelijkheden gaat, blijf zacht op de relatie.’

Tip: Vriendschappelijk blijven omgaan met collega’s aan wie je nu leiding geeft is echt geen doodzonde. Zolang je maar wel bereid blijft om moeilijke beslissingen te nemen. De belangen van het bedrijf staan voorop. Als iemand niet presteert, is het jouw taak om hem of haar daarop te wijzen.