De trend is al meer dan tien jaar gaande: werknemers raken volgens onderzoek van Gallup steeds meer in de stress. Maar ook verdriet, zorgen, wrok en boosheid blijven toenemen. De pandemie heeft dat alles nog een graadje erger gemaakt.
Als leider kan je nooit iedereen gelukkig maken, maar het hybride werken maakt de kans dat je signalen van gefrustreerde medewerkers mist wel groter. Denk aan verminderde productiviteit, geen proactieve bijdragen meer, stoppen met proberen of cynisch worden.
Hoe pak je emoties op het werk effectief aan?
Toenemende frustraties zullen ook sneller in je team tot emotionele uitbarstingen leiden. Het is dan wel een uitdaging om zelf kalm te blijven en de opgekropte emoties zo te managen dat ze niet tot onherstelbare schade leiden.
#1 Hou je eigen emoties op het werk onder controle
Bij een emotionele uitbarsting krijg je als leider ook zelf een ongemakkelijk gevoel. Hun boosheid straalt namelijk ook op jou af. De verleiding is dan groot om hierin mee te gaan en ook te zeggen wat je ervan denkt, maar dat is niet de oplossing. Adem diep in en tel tot tien.
Hopen dat het probleem vanzelf verdwijnt, is geen strategie
Jouw rol als leider, schrijft president Nihar Chhaya van PartnerExec op Harvard Business Review, is juist bouwen aan onderling vertrouwen en zorgen voor psychologische veiligheid. Wat je vooral niet moet doen, is afwijzend staan tegenover de sentimenten in je team. Met je ogen rollen en denken: ‘Zijn ze boos? Pech gehad, ze moeten er maar overheen komen.’ Dat niet dus.
Als je wel sympathie kan opbrengen ten opzichte van de frustraties, dan luister je vast met interesse. Je weet helaas niet wat de oplossing is, dus probeer je je team af te leiden met andere onderwerpen. Alleen kom je zo ook niet verder en zal de bom nog vaker barsten.
Sta je emotioneel wat verder van je team af, dan kan je zelfs defensief reageren wanneer er strubbelingen ontstaan. Je eerste reactie is dan jezelf beschermen en de rest negeren. Hopen dat het probleem vanzelf verdwijnt, is echter geen efficiënte strategie.
Menselijke reacties
Afwijzen, afleiden of negeren zijn volstrekt menselijke reacties op boosheid, maar ze hebben weinig te maken met effectief leiderschap. Zo creëer je alleen maar meer afstand tussen jou en je team. En dat maakt het weer moeilijker om je mensen te motiveren, te coachen of te inspireren.
Vat de boosheid van je team vooral niet persoonlijk op
Om de emoties in je team beter te managen, moet je je eigen emoties eerst stabiliseren. Je kan dat doen door je niet meteen zelf in het conflict te mengen en jouw mening of kritiek te geven. Stel je daarom op als een neutrale omstander.
Vat de boosheid van je team vooral niet persoonlijk op. Observeer wat er gebeurt alsof je een film bekijkt. Maak gebruik van deze informatie. Vergelijk het met de invoer van data. Je krijgt namelijk direct en indirect waardevolle feedback op jouw rol als leider.
#2 Zie emoties op het werk als een kans om te leren
Als leider probeer je neutraal te blijven. Gooi geen olie op het vuur door te oordelen. Zoek ook niet naar excuses voor de boosheid van je team. Leg de schuld niet bij hen of bij jezelf.
Vraag juist om meer informatie, zodat je kan laten zien dat de frustraties van je team wel degelijk aankomen. Je geeft als leider immers genoeg om je mensen om hun gevoelens te erkennen.
Geef je medewerkers de kans om hun hart te luchten
Het is ook niet slecht om af en toe een keer boos te worden en te ventileren. Zolang de woede van je team anderen niet kwetst of beschadigt, moet het kunnen. Creëer voor je medewerkers een veilige plek, waar ze hun hart kunnen luchten zonder nadelige gevolgen (voor zichzelf of voor anderen).
Moedig ze ook aan om zich in jouw bijzijn te uiten, zelfs als dat negatieve emoties zijn. Zeg dat je zal luisteren om ervan te leren en dat je ze niet zal onderbreken. Nodig ze vervolgens uit om met jou samen te werken in het zoeken naar een oplossing waar iedereen van kan profiteren.
#3 Werk samen aan nieuwe doelen
Je bent er als leider in geslaagd om een dialoog aan te gaan met je boze team. Je weet daardoor ook wat de bron is van hun woede. Nu kan je de emoties op het werk gaan sturen in een meer constructieve richting. Ga samen proactief het gevecht aan om dingen te veranderen. Dat motiveert, dat maakt je mensen creatiever in het zoeken naar oplossingen.
Gebruik de frustraties van je team om aan jezelf te werken
Woede kan ook leiden tot meer betrokkenheid en volharding. Als je daarop inspeelt met het aanpassen van doelen, dan krijg je een team met meer capaciteiten en uithoudingsvermogen. Belangrijk hierbij is wel dat je samen met je team die nieuwe en uitdagende doelen bepaalt. Zo worden negatieve emoties omgezet naar positieve en meer productieve emoties.
Nederigheid
Wat als je nu zelf de oorzaak bent van alle frustraties? Dan is een portie nederigheid op zijn plaats. Gebruik de boosheid van je team om aan jezelf en je blinde vlekken te werken. Deel dit voornemen ook met je mensen. Laat ze ook weten dat het tijd zal gaan kosten.
Als je hun input en feedback telkens opnieuw gebruikt om een betere leider te worden, dan zullen de frustraties afnemen en hun vertrouwen in jou toenemen.