Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Op deze 7 uitdagingen moet je organisatie dit decennium een antwoord hebben

Covid-19 heeft de operatie van menig bedrijf veranderd, maar de pandemie is slechts een van de zeven macrofactoren die het bedrijfsleven in dit decennium zal veranderen.

trends
High angle rear view of young man walking on white zigzag pattern over green background Foto: Getty Images

We raken niet uitgepraat en uitgeschreven over de coronapandemie. De impact op hoe we werken en samenwerken, de gevolgen voor de huidige strategie en bestaande businessmodellen: het vraagt energie en focus van leiders om de juiste antwoorden te vinden. Ja, de pandemie zal blijvende gevolgen hebben voor organisaties, maar in de tussentijd zijn er nog meerdere ontwikkelingen die leiders niet uit het oog mogen verliezen.

Ontwikkelingen als klimaatverandering, systematisch wantrouwen en de verzwakking van internationale relaties krijgen in de huidige coronahectiek dan wel minder aandacht, deze verschuivingen zijn allerminst een halt toegeroepen. Gartner identificeert zeven grote ontwikkelingen die organisaties in dit decennium zullen vormen.

#1 Wereldwijde pandemie

De impact van covid-19 hangt af van hoe lang de pandemie blijft rondwaren. Een korter tijdsbestek betekent dat mensen sneller zullen terugvallen in pre-pandemisch gedrag en manieren van opereren, stelt Gartner. Na 11 september duurde het drie jaar voordat mensen weer terugkeerden naar hun normale vlieggedrag. Hoe langer de pandemie aanhoudt, hoe groter de kans dat dit langdurige maatschappelijke gevolgen heeft. Zo had de Great Depression in de jaren ’30 van de vorige eeuw bijvoorbeeld decennialang invloed op voedingsgewoonten.

To do: Bedenk hoe de pandemie het maatschappelijk gedrag zal beïnvloeden, zoals normen voor persoonlijke hygiëne en persoonlijke ruimte, sociale bijeenkomsten en gezinsinteracties en spaar- en koopgedrag van consumenten.

#2 Marktcrash en recessie

De coronapandemie dient als zichtbare katalysator voor inzakkende markten, maar de realiteit is dat markten al kwetsbaar en precair waren voor de pandemie, concludeert Gartner. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken dat leiders zich in 2018 en 2019 al voorbereidden op een economische neergang. De schade die covid-19 tot nu toe heeft aangericht zal zelfs de grootste pessimist niet hebben voorzien.

To do: Benut werk op afstand en e-commerce voor een betere infrastructuur en zet je schrap voor een versnelde digitalisering.

#3 Wantrouwen in de instanties

Het wereldwijde vertrouwen van consumenten en burgers stond er zelfs vóór corona belabberd voor. Nu dreigen twijfels over de betrouwbaarheid van vaccins, discussies over coronamaatregelen, sluitende grenzen en wantrouwen richting handelspartners de kloof te vergroten. Als we het glas halfvol zien is er ook een vleugje hoop: de gemeenschappelijke vijand die het virus is kan op de lange termijn empathie, een gemeenschappelijk doel en samenwerking stimuleren.

To do: Ga na of de houding ten opzichte van je organisatie onherroepelijk is veranderd. Een meer persoonlijke band – zoals open, authentieke en empathische communicatie naar klanten – kan het wantrouwen helpen overwinnen.

#4 Zwakke productiviteit

Trage productiviteitsgroei en een gebrek aan focus op efficiëntie en productiviteit stonden op gespannen voet met de economische groei van het afgelopen decennium. Covid-19 remde de productiviteit verder af doordat de bedrijfsvoering werd bemoeilijkt. Opereren in een wereld waar sociale distantie de norm is, heeft gezorgd voor stijgende kosten en het vereist aanzienlijke veranderingen om terug te keren naar de productiviteit van vóór corona, constateert Gartner.

To do: Stel gedurfde doelen om de productiviteit binnen je organisatie te verhogen en herzie de middelen die je hiervoor gebruikt.

#5 Bezorgdheid om het milieu

Organisaties startten 2020 met langetermijnstrategieën en -plannen als antwoord op klimaatverandering. Hoewel tijdelijk overschaduwd door de coronapandemie, zien veel leiders klimaatverandering nog steeds als een factor die van invloed is op hun branche.

To do: Laat je niet voor de gek houden door de tijdelijke milieuwinst veroorzaakt door lockdowns en minder reizen, stelt Gartner. Gebruik de resultaten vooral ter inspiratie voor hoe je je operatie permanent kunt aanpassen. Houd er rekening mee dat grote infrastructuurprojecten die klimaatverandering tegen moeten gaan kunnen worden vertraagd, doordat dit geld nu wordt aangewend voor financiële steunpakketten. Dit kan de roep om alternatieve koolstof reducerende strategieën vergroten.

#6 Tekort aan talent

De werkloosheidscijfers lopen wereldwijd op en tegelijkertijd worden leiders gekweld door een tekort aan het talent. Ook covid-19 heeft daar geen verandering in kunnen brengen. Zo zijn organisaties nog altijd naarstig op zoek naar talent met de juiste digitale skills. Zelfs kleine tekorten aan broodnodig talent kunnen marktposities aantasten.

To do: Overdenk welke vaardigheden nodig zijn in een post-corona wereld en begin of versnel programma’s voor omscholing. Introduceer agile leren als een kernmanagementfilosofie en bedenk manieren om de talentpool te vergroten door bijvoorbeeld op afstand te werken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 Technologische vooruitgang

Technologische vooruitgang heeft het komende decennium vanzelfsprekend een groot effect op de organisaties van morgen en overmorgen. AI, blockchain en quantum computing zullen de manier waarop organisaties en samenlevingen opereren verder veranderen. Het aantal marktverstoringen zal volgens Gartner dit decennium fors groeien en ons een post-digitaal tijdperk inloodsen: autonoom zakendoen. Dit zal het landschap voorgoed veranderen.

To do: Durf de reset-knop in te drukken, ook als je je eigen business in eerste instantie kannibaliseert.