Op IJburg is de toekomst van management te zien. Een oliemannetje, dat mensen zelf problemen laat oplossen. Daar kunnen velen van leren.
Soms wordt je gevraagd: wie vind jij nou een inspirerend mens? Dan rollen er meestal grote namen over tafel; Mandela, Ghandi, Kennedy, of Steve Jobs. Ik noem dan graag: Stef Spigt, de Marktmeester van IJburg. Wie dat is? Het klinkt misschien een beetje als 'de Rattenvanger van Hamelen', en inderdaad, daar heeft hij wel wat van weg. Hij weet in elk geval anderen zo te stimuleren dat ze zelf het heft in handen nemen.
Tevredenheid
Zijn visie is even eenvoudig als doelmatig. Hij gelooft dat mensen graag zelf hun problemen oplossen en dat anderen graag bijdragen aan de oplossing. Dat zie je ook terug in zijn werkwijze, die er vooral op neerkomt dat hij de betrokkenen bij IJburg bij elkaar wil brengen. Hij faciliteert anderen zelf hun vraagstukken op te lossen. Met als resultaat: een bijzondere wijk, met een grote diversiteit, een hoog percentage mensen met een ‘beperking’, een unieke zorgstructuur en een hoge tevredenheid bij de bewoners over het leven en de veiligheid in hun wijk. Medeverantwoordelijkheid leidde tot hoge betrokkenheid, mede dankzij de Marktmeester.
Zo kan het overal
De Marktmeester is een belangrijke verklaring van het succes van IJburg, het uit het water gerezen stadsdeel ten oosten van Amsterdam. Menig bedrijfsmatige reorganisatie en fusieproject kan leren van de werkwijze op IJburg. De Marktmeester zorgde dat de nomaden vanuit de andere stadsdelen betrokken raakten bij de wijk en zorgde ervoor dat ze niet alleen met hun eigen huis begaan waren. De Marktmeester toont een bijzonder soort leiderschap. Hij weet mensen en organisaties aan elkaar te verbinden, is een aanjager en laat vervolgens de eer aan anderen. Zo worden zij trots op hetgeen ze voor elkaar krijgen, blijven ze betrokken en zorgen ze ervoor dat nieuwe samenwerkingsverbanden een succes blijven.
De kern van leiderschap
De marktmeester werd in Spits! ooit omschreven als 'het oliemannetje'. De kenmerken van zijn leiderschap bestaan uit: werkelijke interesse voor de belangen van anderen en een niet aflatend ondernemerschap, mogelijkheden zien en direct de kansen benutten. Met dergelijke kwaliteiten zou menig team en organisatie gediend zijn. De kwaliteiten en inzet van velen zouden zo benut worden. Veel managers zouden een voorbeeld kunnen nemen aan deze Marktmeester van IJburg.
Dan moet je het wel kunnen opbrengen om niet zelf met de eer te willen strijken. Waarschijnlijk is dat de kern van zijn succes. Zijn gepaste bescheidenheid, die maakt dat anderen de credits krijgen voor de bereikte resultaten.
De toekomst
Helaas voor de bewoners en organisaties op IJburg hebben de zogenoemde coalitiepartners – woningcorporaties, zorginstellingen en de gemeente – besloten de Marktmeester binnenkort niet meer te financieren. Waar de bescheidenheid de kernkwaliteit van de Marktmeester is, heeft dit tegelijkertijd ook bijgedragen aan deze afloop. Dus mocht je als leidinggevende besluiten de lessen van de Marktmeester na te volgen, dan is iets meer persoonlijke PR wel gewenst.
Nog niet te laat
Voor de Marktmeester zelf is het mogelijk ook nog niet te laat. Als de IJburgers hun zelfsturing echt gaan inzetten en de coalitiepartners duidelijk maken dat zij het oliemannetje nog niet kunnen missen. IJburg is nog lang niet klaar en het oliemannetje ook niet.
MEER BIJDRAGEN VAN CEES SCHENK?
-
Emotioneel doen maakt productief
- Regels blokkeren vernieuwing
-
Passie, kotsziek word ik ervan
- Alle bijdragen van Cees Schenk