Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boekentips: startupgeheimen, prijstactiek en hersengymnastiek

Welke nieuwe boeken mag jij als ondernemer écht niet missen? Sprout licht er regelmatig drie uit. Deze week: het geheim van succesvolle startups, wat ondernemers moeten weten over het bepalen van hun prijs en persoonlijke doelen bereiken met behulp van neuropsychologie.

1. Suits & Hoodies – Het geheim van de succesvolle startup (Quitin Schevernels)

Wat hebben geslaagde startups én corporates met elkaar gemeen, vroeg adviseur, spreker en investeerder Quintin Schevernels (ex-Layar) zich af. Hun aanpak vertoont volgens hem opvallend veel gelijkenissen, die hij onderbrengt in 7 essentials zoals ‘Groot dromen’, ‘Vernieuwen’ en ‘Cultuur’. Hij illustreert dit met voorbeelden uit zijn eigen ervaring bij Layar, 1%Club, De Telegraaf, Intermediair, Randstad en Tweakers en van anderen zoals Google, Zappos, Facebook, Bol.com en GoPro. Het boek biedt ook de nodige leestips en een “Essentials Scorecard” om je eigen bedrijf langs de lat van de essentials te leggen.

Paperback (176 blz) 19,99 euro | E-book 14,99 euro

2. Altijd prijs – Wat elke ondernemer, verkoper en marketeer moet weten over prijssteling (Frans Visser)

Dit boek geeft antwoord op een voor ondernemers vrij essentiële vraag: hoe bepaal je de prijs van je product of dienst (Lees hierover ook dit recente artikel). Ondersteund door praktijkvoorbeelden gaat reclameondernemer Frans Visser onder meer in op de vraag hoe je kunt reageren wanneer een concurrent de prijzen verlaagt, of je prijzen al dan niet moet afronden (dat is de prijs van zijn boek in ieder geval wel) en welke psychologie er schuilgaat achter het prijskaartje. Prijsstelling wordt gezien als iets economisch, merkt Visser op, waardoor een ondernemer wellicht te rade gaat bij een econoom. “Begrijpelijk, maar zo doet hij zichzelf wel tekort.”

Paperback (192 blz) 20 euroE-book – 14,99 euro

3. IK² – De beste versie van jezelf (Margriet Sitskoorn)

In IK² laat hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn (‘Het maakbare brein’, ‘Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij’) zien hoe je het volledige potentieel uit jezelf kunt halen. Het boek is afgestemd op “de huidige prikkel- en stressvolle wereld, die je dwingt nieuwe vaardigheden en eigenschappen te ontwikkelen om je doelen te kunnen behalen”. Met een combinatie van wetenschappelijke kennis en dagelijkse praktijk zet de auteur de lezer aan het werk met een flinke dosis hersengymnastiek. Bijvoorbeeld met een verrijkte omgeving als “omgevingsdrugs voor je hersenen”, het effect van (goed) slapen en sporten en het richten van je aandacht.

Paperback (300 blz) 19,95 euro