Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boekentips: Beter presenteren, schaamteloos delegeren en Elon Musk

Welke nieuwe boeken mag jij als ondernemer écht niet missen? Sprout licht er wekelijks drie uit. Vandaag: Op je best tijdens een presentatie, de gedrevenheid van Elon Musk en schaamteloos delegeren.

1. Vertel! – Op je best tijdens presentatie, gesprek of vergadering (Karin de Groot)

Stop met presenteren, begin met vertellen. Dat is de boodschap van Karin de Groot in haar boek Vertel!. De auteur put uit haar verleden als programmaker en presentator voor radio en televisie (o.a. Spoorloos), en uit haar nieuwe rol als presentatiecoach. Een van haar tv-tips is jezelf terugkijken “met je oren dicht”. Houding en uitstraling laten zich daardoor net wat genadelozer analyseren. Behalve – soms ietwat voor de hand liggende – praktische tips (kijk de zaal in, en niet naar je slides), zijn er leuke uitstapjes naar De Groots persoonlijke ervaringen. Inclusief gênante momenten, zoals toen De Groot een black-out kreeg tijdens een interview, “de langste tien minuten van mijn radioleven”.

Paperback – 18,99 euro
205 blz., uitgegeven door Nieuw Amsterdam

2. Elon Musk – Tesla, Spacex, and the Quest for a Fantastic Future (Ashlee Vance)

Een ondernemer die wereldfaam vergaart door tegelijk de auto-industrie (Tesla), de ruimtevaart (SpaceX) én de energiewereld (SolarCity) te challengen

Paperback – 16,99 euro
400 blz., uitgegeven door HarperCollins Publishers

3. Schaamteloos delegeren – De belangrijkste geheimen voor groei door je team te professionaliseren (Taco Oosterkamp)

Taco Oosterkamp behandelt delegeren in zijn nieuwste boek als een cadeautje: het is een oppepper voor werkplezier, productiviteit, omzet en de balans tussen werk en privéleven. Om dat cadeautje uit te kunnen pakken zet Oosterkamp de bijl in een belangrijke paradox: als ondernemer neem je mensen aan omdat je het in je eentje niet meer redt, maar vervolgens krijg je het drukker dan ooit. Leiders vinden immers van nature dat ze bepaalde klussen beter zelf – sneller en beter – kunnen opknappen. Om dat keurslijf af te kunnen schudden adviseert Oosterkamp bijvoorbeeld objectieve delegeerregels: wanneer draag je iets precies over? Delegeren sluit naadloos aan bij de expertise van Oosterkamp als productiviteitsgoeroe. Instrueer je medewerkers bijvoorbeeld om alleen nog maar binaire e-mails te sturen, berichten waarbij een simpel ‘ja’ of ‘nee’ volstaat. Resultaat? In plaats van antwoorden te vragen gaan medewerkers zelf oplossingen verzinnen.

Paperback – 19,95 euro
175 blz., uitgegeven door Academic Service