Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob zwakt met moeite de boodschap van een ‘deskundige’ af

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer kan hij met moeite de inktzwarte boodschap van een ‘deskundige' afzwakken.

 

Hoi Robert,
Zoals je weet hebben we over vier weken onze Spring Management Meeting en volgens mij had jij je opgeworpen als vrijwilliger om een interessante spreker te vinden voor laat in de middag. Klopt dat? En ben je ermee bezig?
Bob

Hoi Bob,
Jazeker! Ik heb zelfs nieuws voor je! Ik ben nog niet helemaal rond, maar de kans is groot dat we Leo de Lange kunnen strikken, je weet wel, van de bestsellers Het einde van kredietverlening: de grote nachtmerrie en Hyperinflatie: de ultieme nachtmerrie. Mooi toch? Hij schijnt de enige Nederlander te zijn die deze crisis heeft zien aankomen en onze managers kennen hem inmiddels vast van tv. Ik heb zelfs deze week al een voorgesprek met hem gehad en dat was heel fascinerend. Zoals Kees me vertelde: We ain't seen nothing yet! Hij legde me uit dat deze recessie zal overgaan in een ongekénd diepe depressie van 10-, 12-, misschien wel 20 jaar en in die periode zal de hele Westerse economie worden weggevaagd door de Aziatische, inclusief ons concern. Hij brengt zijn verhaal zó overtuigend, Bob, dat je het wel móet geloven.

Het is nog niet helemaal zeker dat hij die dag kan, want hij moet al een speech houden voor de ING regio Zwolle en diezelfde dag ook nog een speech voor startende ondernemers van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland. Maar hij denkt wel dat hij nog een gaatje kan vinden.
Robert

Robert,
Tja, ik weet het niet hoor… Het is toch altijd een beetje upbeat bedoeld, zo'n Spring Management Meeting, en zoals jij zijn ideeën samenvat geloof ik niet dat dit nou enthousiasmerend werkt op onze managers. Die hebben het al niet makkelijk, en soms kost het ook mij de grootste moeite om de moed erin te houden, en dan denk ik niet dat een dergelijke speech aan het eind van onze meeting erg bemoedigend werkt… Kan die Leo de Lange er geen draai aan geven, je weet wel: dat we juist zo'n sombere situatie als een uitdaging moeten zien, dat we juist in zo'n situatie kansen moeten pakken, dat je bijvoorbeeld, ik noem maar wat hoor, juist dan kunt scoren met duurzaam ondernemen? Dat vinden managers altijd wel leuk om te horen.
Bob

Bob,
Heb ik hem ook voorgesteld! Maar toen keek hij me zeer minzaam aan, begon honend te lachen, en zei: "Kánsen, Robert? Die tijd is voorgoed voorbij." En toen begon hij een ingewikkeld verhaal over ongekénde hyperinflatie in de nabije toekomst en dat iemand als Klaas Knot hem helemaal gelijk geeft maar vanwege zijn functie dit natuurlijk niet mag zeggen. Het is dan weer wel zo dat onze managers na zo'n vermoeiende dag toch ineens weer op het puntje van hun stoel gaan zitten. En dat is ook niet onbelangrijk, want vorig jaar, toen met die workshop van Elisa van Dijck over moderne etiquette in het zakenleven, dat was toch echt geen succes. Of het jaar daarvoor, met die peptalk van René van der Gijp, die verkeerd was gebrieft door zijn agent en dacht dat wij inkoopmanagers van V&D waren.
Robert

Robert,
Ja oké, dat waren geen successen. Maar kan hij het dan wel ietsje minder inktzwart maken? Hij staat gepland net na de herziene Q1-prognoses, en die cijfers zien er ronduit beroerd uit, en net voor het diner, nou, ik weet niet of er dan nog iemand honger heeft.
Bob

Bob,
Ik heb hem gesproken en na enig aandringen is hij wel bereid zijn verhaal iets te temperen, want zoals Leo zegt: "Het is voor mij natuurlijk behalve een roeping toch ook een living." Die hyperinflatie laat hij weg, volgens hem begrijpen de meeste mensen dat toch niet, ja, behalve Klaas Knot dan. En hij zal ook niet specifiek zeggen dat die depressie 10- en wie weet wel 20 jaar zal duren. Hij laat het nu bij: ‘Waarschijnlijk wel ietsje langer dan een paar kwartalen.' Hij vertelt nog wel dat de Aziatische economie de onze zal wegvagen, maar noemt niet langer specifiek ons concern. Mooi toch?
Robert

Robert,
Daar kan ik wel mee leven. Dan is volgens mij alles rond.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Zeker! Oh ja, Leo wil wel cash betaald worden, aangezien volgens hem het digitale betaalverkeer elk moment kan imploderen. Geen probleem, toch?
Robert        

 

Meer Bob de manager?

Staat je carrière stil? Zo weet je wanneer het tijd is voor een volgende stap

Als je het gevoel hebt dat je je werk zelfs slapend zou kunnen uitvoeren, wordt het tijd jezelf te disrupten. Met deze zeven tips blijf je groeien.

carriere nieuwe baan
Foto: Getty Images

Je zou Whitney Johnson een groei-expert kunnen noemen. Ze noemt zichzelf daarentegen liever deskundige op het gebied van persoonlijke disruptie.

De Amerikaanse is een veelgevraagd spreker, schreef meerdere boeken en geeft les aan de Harvard Business School. In een masterclass ter gelegenheid van de Presidents Summit, een grote businessconferentie komende maand in Kopenhagen, geeft ze tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Centraal in haar verhaal is de zogeheten S-curve, een grafiek die een groeipatroon voor je carrière weergeeft. Het is volgens Johnson belangrijk om vast te stellen waar je staat op die S-curve, omdat je dan veel effectiever je capaciteiten kunt inzetten om te groeien. ‘Elke keer wanneer je iets nieuws start, een nieuwe baan, een nieuw project of bedrijf, sta je onder aan de S-curve. Dat is een lanceerplatform,’ legt ze uit.

Zo werkt de S-curve

‘Groei gebeurt wel degelijk op deze plek, alleen is dat niet tastbaar. Je kunt je daardoor gefrustreerd voelen of beginnen te twijfelen aan jezelf. Het gaat traag, maar dit is wel het begin van je pad naar groei,’ zegt Johnson. ‘Je gaat namelijk aan het werk, doet de nodige inspanningen, waardoor je met de S-bocht mee omhoog gaat. Halverwege komt je op de sweet spot uit. Je voelt je opgewonden over je werk, het gaat eenvoudiger, maar niet te gemakkelijk. Dit is de plek waar je wil zijn.’

Beland je boven aan de S-curve, dan bevind je je in de fase van mastery. ‘Je hebt de ervaring, je weet dat je erg goed bent in wat je doet, maar je begint je wel te vervelen. Je hebt je plateau bereikt. Je wil het eigenlijk niet meer doen, je wilt iets nieuws. Als je het in je slaap kan doen, dan is dat een belangrijk signaal om van S-curve te veranderen.’

Tips naar succes

De groei-expert heeft zeven tips om telkens opnieuw succesvol door een S-curve te bewegen:

#1 Neem het juiste risico

Er is een verschil tussen marktrisico en concurrentierisico. Als je een leuke baan najaagt bij een sexy bedrijf ben je daarin meestal niet alleen. Een uitdagende functie betekent veel concurrentie.

Slimmer is het daarom om te kiezen voor marktrisico. Misschien zie je daar op het eerste gezicht geen leuke banen in het verschiet, maar het betekent wel dat er daar ook een stuk minder competitie is. De kans op succes ligt volgens Johnson daardoor zes keer hoger.

‘Onthou dat om te bepalen wanneer je welk risico neemt: amateurs compete and professionals create’, zegt ze. ‘Je focust op wat je kan creëren, niet op de concurrentie. Waar kan je spelen, waar anderen niet aan het spelen zijn, wanneer je omhoog wil gaan op de S-curve? Wat is je niche?’

#2 Bepaal je sterktes

Waarmee onderscheid je je ten opzichte van anderen? Een open deur, geeft Johnson toe, want natuurlijk speel je voor een volgende carrièrestap in op je sterktes. Maar wat zijn die eigenlijk? ‘Je gebruikt ze waarschijnlijk op de automatische piloot, zonder er veel energie in te steken. Daardoor zijn die sterktes misschien niet zichtbaar voor jezelf. Zelfs als je ze wel ziet, doe je ze waarschijnlijk zo makkelijk dat het geen waarde voor je heeft.’

Als je niet weet welke sterktes je hebt, vraag jezelf dan af waaraan je je ergert bij andere mensen. ‘Waarom lukt iets hen niet, terwijl het jou zo makkelijk afgaat? Dat is al een clou. Vraag jezelf ook af welke complimenten je afwimpelt. Als je de volgende keer een compliment krijgt, schrijf dan op waarover het ging. Dat is namelijk je superpower.’

#3 Omarm je beperkingen

Johnson: ‘Je krijgt in de S-curve vaak het gevoel “had ik maar meer geld, meer tijd, meer mensen, een begripvolle baas, dan krijg ik alles voor elkaar”. Maar het is een natuurkundige wet dat je ergens tegenaan moet botsen om voldoende beweging te krijgen.’

Johnsons tip is om die beperkingen juist als een gereedschap te beschouwen. Gereedschap om iets te creëren. ‘Kijk naar de coronacrisis. Wat werd er toen plotseling allemaal mogelijk? Ondanks alle ellende zijn daar zijn ook goede dingen uit voortgekomen.’

#4 Manage je verwachtingen

Je begint elke keer aan een nieuwe S-curve op basis van je hypotheses. Dit is wat je moet doen, die actie is daar nodig en ga zo maar door. ‘Maar dat is je brein dat gewoon een voorspellend model runt. Veel van die voorspellingen kloppen niet in de praktijk’, zegt de Amerikaanse.

Hoe langer je in de S-curve actief bent, hoe accurater je voorspellingen worden. Je worstelt met het managen van je verwachtingen wanneer je het werkwoord ‘zou’ begint te gebruiken. Johnson: ‘Als je tegen jezelf zegt dat dingen anders zouden moeten zijn, dan is er een kloof tussen verwachtingen en de realiteit. Je vraagt je af waarom iets gebeurt in plaats van dat je je afvraagt wat je eraan gaat doen. Dan word je een slachtoffer. Je zakt terug naar beneden in de S-curve.

Als je omhoog wil op de curve moet je volgens Johnson een manier vinden om jezelf te blijven verbazen. ‘Dat is perfect mogelijk. Stel jezelf telkens de vraag: “Wat heb ik geleerd?” Je kan elke dag iets bijleren. Verwijder het werkwoord “zou” uit je vocabulaire.’

#5 Zet een stap terug om te groeien

Persoonlijke disruptie gaat ook over een stap zijwaarts zetten, is de opvatting van Whitney Johnson. ‘Maar zo’n stap kan wel als een katapult werken. Ik heb het tot nu toe vooral over mobiliteit in je carrière gehad, maar er is een andere zeer belangrijke stap. Dat is rusten en reflecteren. Je zet een stap terug om te rusten of om na te denken. Of om uit te zoomen en het grotere plaatje te zien. Denk na over hoe rust je kan helpen om sneller te groeien.’

#6 Gebruik falen positief

We maken altijd en overal fouten, maar het gaat erom hoe we ons daarbij voelen, benadrukt Johnson. ‘We voelen ons vaak beschaamd en daarmee limiteer je je disruptie. Of je je ervaringen nu als falen ziet of als succes, het is altijd jouw keuze.’

Haar advies is om je minder snel te schamen. ‘Ik vind dat je jezelf beter de vraag kunt stellen: “Heb ik gefaald of heb ik geleerd?” Zie falen slechts als feedback om de dingen een volgende keer op een andere manier te doen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 Durf te ontdekken

Ben je onzeker om in een nieuwe wereld te stappen? Vraag aan collega’s of je naasten wat je doet als je je onzeker voelt. ‘Volgens mijn man word ik hyperkritisch en ga ik micromanagen. Maar ik ben hem dankbaar voor die informatie, want ik weet nu waar ik aan moet werken. Zet de stap, vraag feedback en pas je aan.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Johnson: ‘Besef dat het een goede zaak is dat je aan iets nieuws begint. Wanneer je continu aan het presteren bent, leer je eigenlijk niets. Schakel dus over naar experimenteren. Zeg tegen jezelf dat je experimenten runt en dat je ervan kan leren. Learn, leap, repeat.

Lees meer over carrière maken: