Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob werkt gewoon door op vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In nummer 64 leert Bob dat werk en vakantie naadloos in elkaar overlopen. 

VAN Peter de Vos 
AAN Bob
ONDERWERP de begrotingsvoorstellen

Bob,
Hoe is je vakantie? Sorry dat ik je even stoor, maar je zei zelf: mail me als je me nodig hebt. Zou je eigenlijk liever willen bellen, maar ik begrijp dat je je mobieltje op je bureau hebt laten liggen. Hoop dat deze boodschap je bereikt: Hoofdkantoor zit met ZEER GROTE SPOED te wachten op onze voorlopige begrotingsvoorstellen. Jij zou die sturen, maar ZE HEBBEN NIKS ONTVANGEN en zijn nu ERG ONSTEMD. Kun je svp zsm wat van je laten horen?!
Peter de Vos,
Deputy Chief

Hoi Peter,
Sorry dat je wat lang moest wachten, maar ik zie je boodschap nu pas. Ik heb inderdaad geen mobiel bij me en op m’n appartement werkt mijn laptop niet, wat ze me toch beloofd hadden, maar volgens de eigenaar ligt het aan mijn modem, denk ik tenminste, want die man spreekt alleen Italiaans, en nu ben ik in een internetcafé in Siena, maar dat is wel lastig, want ik ben op vakantie met mijn twee kinderen en die zitten nu op de stoep te jengelen dat ze zich zo vervelen en dat er geen strand in de buurt is, en ik kan ook geen kant op want mijn auto is kapot en pas eind deze week klaar, denk ik tenminste, want die monteur spreekt alleen Italiaans.

Maar goed… raar van die stukken. Die heb ik ze gezonden de dag dat ik op vakantie ging. Maar misschien is er iets misgegaan. Ze zijn genummerd First Budget Proposals 1 tot en met 7 en zitten in mijn privé-documenten. Wil je ze geheel vertrouwelijk richting Hoofdkantoor mailen? Ik blijf hier even wachten op je antwoord.
Bob



Hoi Bob,
Capice! Maar ik heb wel je wachtwoord nodig!
Peter de Vos,
Deputy Chief

Hoi Peter,
Sorry dat je even een uurtje moest wachten, maar ik was de kinderen even kwijt. Die waren in een fontein gaan zitten en al doende kreeg ik ruzie met de politie. Maar goed… mijn wachtwoord is MARLEENTJE (nee, da’s niet die Marleen van Marketing maar eentje die jij niet kent!). Laat even weten of het lukt, graag snel, want ‘t is hier heel heet en druk en de kinderen eisen nu cola.
Bob

Hoi Bob,
Hij doet niks op MARLEENTJE. Doe ik wat verkeerd?
Peter de Vos,
Deputy Chief


Peter,
Stom! Helemaal vergeten dat ik net twee weken terug m’n wachtwoord heb veranderd in VALERIETJE (dat is níet die van Sales!). Probeer dat maar. Wacht ik weer even hier, even zonder computer trouwens, want er staan drie boze Italianen achter me die mijn plaats willen innemen.
Bob

Bob,
VALERIETJE werkt! Maar ik kan niet in je privé-documenten. Kun je zsm laten weten hoe dat moet, want Hoofdkantoor belde tussendoor nog dat hun geduld opraakt en dat het met jou altijd hetzelfde liedje is.
Peter de Vos,
Deputy Chief


Peter,
Ben ik weer. Die Italianen zijn godzijdank vertrokken en de kinderen zitten nu met een fles cola op de stoep te jengelen. Ja, sorry, maar ‘t is hier ook zo heet en hectisch: om in mijn privé-documenten te komen heb je een apart wachtwoord nodig. Dat is FRANCIENTJE. Hou dat aub voor je, Peter, al die wachtwoorden, en dat je niet denkt dat dit allemaal vriendinnen van me zijn. Verder moet Hoofdkantoor niet zeuren. Die nitwitten moeten blij zijn dat ze überhaupt nog wat van me ontvangen.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
FRANCIENTJE werkt (wat zijn het dan eigenlijk, Bob, nichtjes van je?). Ik ga nu al die stukken bijeengaren en verzenden. Ik heb intussen Hoofdkantoor namens jou gemeld dat die nitwitten niet zo moeten zeuren, nou, daar waren ze even goed stil van. En vervolgens meldde die Van Deurzen dat ie je meteen op de eerste dag dat je terugbent wil spreken op Hoofdkantoor, in bijzijn van de bestuursvoorzitter, en toen bromde hij nog: ‘Dan zullen wij meneer eens meedelen wat wij precies van hém denken’. Nou Bob, dat was het, goeie vakantie nog en de groeten aan je kinderen!
Peter

Afbeelding: Flickr (Rico)

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse overheid te kijk. Zijn methode is even simpel als briljant, ziet investeerder Jeroen Bertrams.

elon musk media garnaal loopband

Elon Musk is misschien wel de meest succesvolle serial-entrepreneur ter wereld. Hij is (min of meer) oprichter van PayPal, Tesla, SpaceX, Neuralink, OpenAI, The Boring Company en nog een stuk of vijf bedrijven. Knap hoe hij in staat is om al die bedrijven in het oog te houden en ook nog eens een andere aangekocht bedrijf, X, te vullen met zijn gedachten.

Ik volg al enige tijd het X-account van Elon Musk. Hoewel hij praat over uiterst serieuze zaken – met name nu hij een soort onofficiële rol heeft gekregen in de Trump regering – beschouw ik het af en toe als een cabaretvoorstelling. Elke dag heeft hij wel een tweet of een reactie die zo absurd is dat ik moeite heb om mijn lach in te houden.

Lees ook: Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Media bespelen

Het opvallende (en volgens veel mensen het gevaarlijke) is wel dat hij met zijn berichten in toenemende mate de media bespeelt en beheerst. Dat doet hij uiterst knap.

Voor ondernemers is het uitermate interessant om te zien op welke wijze Musk in staat is om zijn berichten viraal te laten gaan. Hij creëert een slimme waterval van reacties op zijn eigen berichten, die hij vervolgens weer retweet. En mensen die tegen hem zijn, trappen er met open ogen in. Hun berichten worden op uiterst nuchtere wijze tegen hen gebruikt. Zo blijft het balletje rollen en blijft er aandacht gaan naar de ideeën van Musk.

Musk is de leider van DOGE, het Department of Government Efficiency, een semi-officiële organisatie die tot doel heeft om ‘verkeerde’ uitgaven van de Amerikaanse overheid te beëindigen. Ze zijn uitermate voortvarend van start gegaan. Dat kunnen ze ook, want bij DOGE werken, volgens Musk, de allerbeste engineers die in rap tempo toegang krijgen tot overheidsfinanciën en met algoritmes heel snel ‘ongewenste’ uitgaven vinden.

Garnaal op een loopband

Hoewel er uiteraard tegengas is, weet Musk op vrij gemakkelijke wijze al die weerstand te ridiculiseren. Afgelopen week nog maakte hij bekend dat de Amerikaanse overheid 3 miljoen dollar subsidie heeft verstrekt aan iemand die wilde onderzoeken hoe snel een garnaal op een loopband kan rennen.

Dat het bedrag achteraf een stuk lager bleek te zijn, doet er niet toe. Het nieuws is overal verspreid (met hilarische filmpjes tot gevolg zoals hier en hier). Met als resultaat dat veel Amerikanen het eigenlijk allemaal wel prima vinden. Want: waarom zou je belastinggeld in rennende garnalen steken? Dat Musk daarnaast ook allerlei nuttige zaken wil beëindigen, doet er niet meer toe.

Lees ook: Elon Musk is te machtig: Europa moet digitaal onafhankelijk worden

Sinds een paar dagen heeft Musk USAID in zijn vizier. Die organisatie besteedt jaarlijks miljarden aan onzin, zo vindt Musk. Wat hem betreft wordt de organisatie volledig opgedoekt. Volgens hem is de organisatie mede verantwoordelijk voor covid (hier) en financiert het onder meer transgender opera’s (een van zijn kinderen is nota bene transgender) en steekt het geld in transgender stripboeken. Met dit soort kleine haakjes weet Musk een hele organisatie in een kwaad daglicht te zetten en zijn doel (waarschijnlijk) te bereiken.

Les voor ondernemers

Als ondernemer kun je leren van de wijze waarop Musk de media bespeelt. Op LinkedIn zie ik vaak berichten van startups waarom ze hun gehele product proberen te beschrijven en pushen. Saai allemaal. Ik lees het na één regel al niet meer. Veel te wollig. Niet scherp genoeg.

Het zou een stuk slimmer zijn om een heel klein (maar briljant) stukje van het product te beschrijven. Welke pijnlijke probleem los je nu eigenlijk op? Wat is jouw haakje? Dat wil ik lezen. Dan kijk ik verder en kun je interesse opwekken in het volledige product.

Denk er maar eens over na: als jij Elon Musk was, hoe zou jij dan jouw product verkopen? Hoe zorg jij ervoor dat ze over jou gaan praten? Heel plat gezegd: wat is jouw ‘garnaal’?

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: