Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde

Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde
Je leest nu: Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de geneugten van de ware liefde.

VAN Willem-Jan
AAN Bob
ONDERWERP Uitnodiging Adam Smith Lezing

Beste Bob,
Namens de Raad van Bestuur heb ik de eer en het genoegen jou en je echtgenote te mogen uitnodigen voor de Adam Smith Lezing en het aansluitende diner. De lezing wordt dit jaar verzorgd door Albert-Jan Soetemans, macro-econoom bij onze huisbankier ING. Lezing en diner vinden plaats vrijdag 6 september, 19.30 uur, in restaurant De Nederlanden, Duinkerken 3, Vreeland. Wij gaan ervanuit dat jij en je echtgenote aanwezig zullen zijn.
Mr Willem-Jan van Haren
Secretaris Raad van Bestuur

Hé Johan,
Kun je even meedenken? Ik heb een probleem. De Raad van Bestuur organiseert een lezing en een diner en ze hebben niet alleen mij, maar ook mijn echtgenote uitgenodigd. Hoe moet ik dat in godsnaam oplossen?
Bob

Hoi Bob,
Hoezo? Weten ze dan niet dat je al langere tijd gescheiden bent?
Johan

Johan,
Nee natuurlijk niet. Onze ceo vindt dat zijn managers keurig en gelukkig getrouwd dienen te zijn, of anders maar moeten doen alsof. Ik kan daar echt niet in mijn eentje aankomen, dat zal mijn positie geen goed doen. 
Bob

Bob,
Belachelijk zeg, we zitten toch in de 21e eeuw? Kan je niet gewoon zeggen dat je vrouw verhinderd is vanwege ziekte?
Johan

Johan,
Ja, inderdaad belachelijk, temeer daar de man zelf al voor de derde keer keurig en gelukkig getrouwd is, maar goed, het is niet anders. En dat ze ziek is, dat heb ik vorig jaar al gezegd, en toen bleek ik de enige in de zaal zonder partner.
Bob

Bob,
Tja, als het zo ernstig wordt opgenomen… Je kunt mijn vrouw best een avondje lenen, maar je weet hoe ze is. Voor je het weet begint ze de ceo lastig te vallen over én zijn almaar groeiende bonus én het almaar dalende aandeel. Is er niemand binnen onze divisie die een avondje voor je vrouw wil spelen?
Johan

Johan,
Tja, ik zie zo gauw ook geen andere oplossing. Maar wie?
Bob

Bob,

Ik zat even aan Renate te denken, maar nee, die is wel erg aantrekkelijk. Dat jij met haar getrouwd bent, dat komt niet geloofwaardig over. Willemijn?
Johan

Johan,
Nee zeg! Laatst bij die afscheidsreceptie van Jos. Had ze drie glazen wijn op, ging ze op tafel staan zingen, rok omhoog: ‘Jos, Jos, Jos, altijd weer de klos!’ Dat wou ik liever voorkomen. Ik dacht eigenlijk aan Maaike. Mijn leeftijd, intelligent, beschaafd, discreet… Dat geloven ze toch wel, dat ik met zo iemand getrouwd ben?
Bob

Bob,
Hé ja Maaike, goed idee! Meteen vragen, Bob, maar wel een beetje subtiel hè? Het is natuurlijk geen alledaags verzoek.
Johan

Hoi Maaike,
Wij hebben elkaar een tijdje niet gesproken. Je bent ook zo druk bezig. En heel goed bezig ook, hoor ik van diverse kanten. Is het, denk je, niet eens tijd voor een volgende stap binnen onze divisie? Zullen we het daar binnenkort eens over hebben? Vanmiddag?

En nog even wat anders: kun jij vrijdagavond 6 september mijn vrouw zijn?
Bob

=> Alle mailwisselingen van Bob de manager

Afbeelding via Dashmote

Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

En wéér verlaat een topmedewerker je bedrijf. En wéér wordt een openstaande vacature niet opgevuld. Werkgevers wijzen al snel naar de krappe arbeidsmarkt als schuldige. Maar soms ligt het aan henzelf, schrijft MT/Sprout-columnist Kirsten de Roo. 'Verander je mindset.'

kirsten de roo personeelstekort
Kirsten de Roo
Je leest nu: Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

Nu de ene na de andere crisis elkaar lijkt op te volgen, hebben veel ondernemers het zwaar te verduren. De personeelscrisis is daar één van. Maar liefst een kwart van de mkb-ondernemers in Nederland ligt ’s nachts wakker van een tekort aan personeel.

Als ik ondernemers vraag waar hun grootste pijn zit, wijzen ze op hun frustratie dat ze het plezier in het ondernemen (bijna) kwijt zijn. En dat wijten deze ondernemers in eerste instantie volledig aan het personeelstekort, terwijl het eigenlijk komt door een gebrek aan een goede visie en strategie, vanuit de mindset die ze hebben.

De mindset van werkgevers

Veel werkgevers hebben echt een andere mindset nodig wanneer het gaat om het vinden en behouden van medewerkers. Te lang hebben bedrijven dit gezien als een kostenpost. Ze zagen het als iets wat alleen maar tijd kost in plaats van als een waardevolle investering, die zich gauw terugverdient wanneer je er goed mee omgaat.

En daar betalen ze nu de prijs voor. Een heel hoge prijs. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt, waar het voor veel bedrijven lijkt alsof nergens mensen te vinden zijn. Of mensen vertrekken die ze graag hadden willen behouden.

Vinden en behouden van medewerkers

Het werven, selecteren en behouden van je medewerkers kan niet los van elkaar worden gezien. Je kunt niet het één heel goed doen en het andere compleet links laten liggen. Negen op de tien werkgevers maakt zich zorgen over het behoud van medewerkers, iets wat dus ook de nodige aandacht behoeft.

Immers: je kunt wel mensen werven, maar wanneer ze vervolgens binnen afzienbare tijd weer (gillend) wegrennen, blijf je in een vicieuze cirkel draaien. Ook wil je graag goede mensen behouden die al langere tijd voor je werken. Zij verdienen oprechte aandacht in plaats van dat alle aandacht gaat naar het vinden van nieuwe medewerkers. En daar wordt te vaak aan voorbijgegaan.

Stop met kortetermijndenken

Om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen én te behouden is een strategie nodig. Eentje die niet alleen op de korte termijn gericht is, maar juist ook op de langere termijn. Waarin mensen als een cruciale succesfactor worden gezien. En laat nou net vaak het probleem zijn dat bedrijven er maar niet in slagen om mensen te vinden én te behouden.

Ze zijn te veel gericht op de korte termijn en die overheerst de langetermijnvisie: wat wil je bereiken met je bedrijf, waar sta je voor en waar hecht je waarde aan? Wat betekenen deze zaken voor de mensen die je om je heen nodig hebt om dit te kunnen bereiken? Wat vraagt dat vanuit leiderschap? Nu en in de toekomst?

Maar wat vaak overheerst is het kortetermijndenken:

  • ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’
  • ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’
  • ‘We zoeken een kopie van die topmedewerker.’
  • ‘We hebben het nu erg druk, dus voor het inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel goed komen.’
  • ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’
  • ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn.’

Verander de mindset

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijd is een groot goed voor veel ondernemers en leidinggevenden. Het is vaak hét excuus, terecht of onterecht, maar ze hebben niet in de gaten dat een kortetermijnvisie uiteindelijk veel meer tijd, geld én energie kost en de snelste route is naar personeelstekort in hun bedrijf.

Het wordt dus tijd om die mindset voor eens en voor altijd te veranderen. Kijk naar medewerkers als een cruciale succesfactor die jouw bedrijf kan maken of breken. Zie ze het als een investering om je klanten tevreden te houden en torenhoge kosten te voorkomen.

Start daarom met een concrete en duidelijke strategie. Vanuit de juíste mindset. Gericht op nu én de toekomst. Zodat je met de juiste mensen op de juiste plek verder kunt bouwen aan jouw bedrijf. En krijg regie over je personeelstekort, dat scheelt een hoop kopzorgen.

Lees meer over personeelstekort: