Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob leert hoe je personeel binnen houdt

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering leert hij hoe je personeel binnen kunt houden.

Van Bob
Aan Marianne
Onderwerp Gaming room

Hoi Marianne,
Ik krijg hier op mijn bureau een rekening betreffende de kosten voor een gaming room. Dat zegt me helemaal niks. Wat is dat, een gaming room? En waarom kost dat maar liefst 8.200 euro en uit welk budget komt dat?
Bob

Hoi Bob,
Oh, Bob wat ben je soms toch slecht op de hoogte! En ik maar denken dat Lisa of Arend je voortdurend bijpraten over ons project Keep Them Happy, Keep Them Here! Je weet wel, dat project dat voortkomt uit ons vorige project Hou Ze Binnen! Je weet inmiddels, hoop ik, dat Hou Ze Binnen! niet zo'n succes was, want ook in 2015 waren de verloopcijfers weer substantieel hoger dan het jaar ervoor. Hou Ze Binnen! bleek niet het probate middel om personeel vast te houden. Logisch ook, achteraf gezien: met een paar extra cursussen en een personeelsuitje naar Barcelona red je het vandaag de dag echt niet meer. Zeker niet onder jongeren, want die zijn zo opportunistisch als de pest: ze hoeven zich maar even te vervelen, even ontevreden te zijn en ze rennen naar de concurrent. Keep Them Happy, Keep Them Here! gaat dan ook veel verder en die gaming room is slechts één onderdeel van ons nieuwe project: een ruimte voor spelcomputers waar onze medewerkers op vrijdagmiddag tekeer kunnen gaan. Ja, ik moest er ook even aan wennen. Net als jij ben ik nog van de oude stempel en gewend aan loyaliteit, maar als je hoort dat concurrenten nog veel gekkere dingen doen om personeel te behouden moet je wel. En dan is 8.200 euro niet veel, want het telkens maar weer werven en inwerken van nieuwe mensen is vele malen duurder. Vandaar ook Bert de Klusjesman. Had je die rekening trouwens al getekend? Let er even op, dan kan Bert maandag aanstaande al aan de slag!
Marianne Klarendonck
Deputy Human Resources

Marianne,
Bert de Klusjesman? Is dat een nieuwe medewerker van Facility Management? Ik wist niet dat daar een vacature was.
Bob

Bob,
Nee, Bob, dit is een geheel nieuwe functie. Had Peter of Sanne je dat dan niet verteld? Bert (in werkelijkheid heet hij Maarten-Willem, maar Bert leek ons beter in dit geval) gaat klusjes verrichten voor alle werknemers. Is je wasmachine kapot? Bert komt wel even langs! Is de oppas plotseling ziek? Bert lost het op! We moeten wel, Bob. Kreeg eergisteren nog een sollicitant, hele goeie jongen, veel potential. Zegt hij ineens: ‘Jullie hebben toch zeker wel een stomerij-service?' Nou, toch mooi dat ik dan kan zeggen: ‘Jawel, dat regelt Bert allemaal voor je!' Oké, die jongen heeft vandaag alsnog afgezegd omdat ze er bij een concurrent van ons nu ook een cursus duurzaam koken onder leiding van Jonnie Boer tegenaan hebben gegooid, maar we waren toch een heel eind met hem. En wij gaan nu als tegenzet trouwens moleculaire kookweekends organiseren in Oud-Sluis. Met die laatste actie denken we tevens Alexander binnenboord te houden, al wil hij dan wel per se deelnemen aan de workshop Charisma kun je leren! Maar al met al blijft het grote probleem Xander. Die blijft maar zeuren dat hij toe is aan een buitenlands avontuur en dan die slijmerige toon van hem: ‘Begrijp me goed, hoor, Marianne, ik heb het hier reuze naar mijn zin, maar misschien ligt mijn toekomst uiteindelijk toch bij een Shell of een ING.' Wat zullen we doen, Bob? Hoofdkantoor toch maar vragen of Xander een paar maanden naar Londen of Madrid kan? Anders zijn we hem binnenkort toch echt kwijt op marketing. En als de krapte op de arbeidsmarkt op een gebied nog steeds enorm is, dan toch daar.
Marianne Klarendonck
Deputy Human Resources

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marianne,
Tja, ik weet het niet, moeilijk. We hebben de laatste tijd al drie keer zo'n verzoek ingediend bij Hoofdkantoor en we kunnen niet bezig blijven om mensen een paar maanden naar het buitenland te sturen. Maar goed, ik zie je probleem, dus als het moet, dan moet het maar. Zeg, wie is die Xander eigenlijk? Zijn naam zegt me helemaal niks.
Bob

Bob,
Oké Bob, gaat hij een tijdje naar het buitenland, hij zijn zin en wij weer even gered. Kan kloppen trouwens dat je hem niet kent. Xander zit sinds 1 januari hier. Op deze manier kunnen we hem denk ik wel behouden, minstens tot het eind van het jaar.
Marianne Klarendonck
Deputy Human Resources

Angelique de Vries (Workday) jaagt op 2 miljard omzet: ‘Nederland is belangrijk gidsland’

Angelique de Vries heeft ambitieuze groeiplannen met softwarebedrijf Workday voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ze is net door de magische omzetgrens van 1 miljard dollar gebroken. Over vijf jaar moet dat verdubbeld zijn. Hoe pakt ze dat aan?

Angelique de Vries Workday
Angelique de Vries, president EMEA bij Workday: 'Nederland is voor ons een belangrijk gidsland.'

Angelique de Vries (56) krijgt regelmatig een ‘ping’. Een Netflix-achtige aanbeveling: dit zou je ook moeten doen, leren, updaten.

Als directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika van Workday (president EMEA) heeft ze al een dijk van een cv, met internationale topfuncties bij SAP en Salesforce. Maar de AI-agent van Workday trekt zich daar niks van aan. Blijven leren is het devies, toekomstige vaardigheden ontwikkelen.

‘Dat vind ik heel goed’, vertelt ze tegen MT/Sprout. ‘Een curious mindset is zo belangrijk. Ik ben nieuwsgierig en dat wil ik ook blijven. Zelfs met mijn dertig jaar in de techwereld ben ik nog lang niet klaar.’

Ook de meer dan 4.500 Europese werknemers van Workday – De Vries noemt ze workmates – krijgen regelmatig het advies om wat verder te kijken dan hun functieomschrijving. ‘We werken bijvoorbeeld met Gigs. Dat is een platform waarmee onze mensen buiten hun normale rol kunnen deelnemen aan bijvoorbeeld strategische projecten om vaardigheden te ontwikkelen.’

Van cv’s naar skills

Steeds meer bedrijven stellen vaardigheden centraal in hun aanwervings- en talentbeleid. Skills worden de driver voor organisaties, de klassieke focus op diploma’s, functietitels en werkgevers verdwijnt.

Bij Workday is die transformatie al in volle gang. De Vries: ‘Wij kijken zelf ook naar de kracht van iedereen als persoon. Zo hebben we in Berlijn bijvoorbeeld actief ingezet op moeders die terug willen komen naar de werkomgeving. Daar hebben we hele succesvolle voorbeelden van. En dat vind ik zelf ook een heel mooi project.’

Die verandering van cv naar skills is eveneens een hot topic bij haar meer dan 2000 Europese klanten. ‘De meest gestelde vraag is: hoe schakel ik mijn wervingsprocessen om naar vaardigheden? En de tweede vraag gaat over efficiëntie, hoe ze meer met minder kunnen doen.’

Lees ook: Helft van professionals overweldigd door vele veranderingen

Generatieve AI

Workday is een softwareplatform – ‘geboren in de cloud’ – dat bedrijven helpt om hun mensen (HR) en hun geld (finance) te managen. Het telt wereldwijd inmiddels meer dan 70 miljoen gebruikers. Dat platform wordt steeds meer aangevuld met kunstmatige intelligentie.

Om nog meer generatieve AI-tools te integreren, heeft Workday de partnerships met Google Cloud en Amazon Web Services (AWS) onlangs flink uitgebreid. En dan is er nog de innige samenwerking met Salesforce. Samen bouwen ze een geïntegreerd platform, inclusief gezamenlijke datasets en AI-agents. ‘Eigenlijk zijn we als bedrijven een beetje broertje en zusje’.

Nu zitten de meeste professionals echt niet te wachten op nog meer nieuwe apps of platforms. ‘Daarom willen we de gebruiker bedienen in zijn of haar eigen omgeving. Wie veel doet in Slack of in Microsoft Teams moet daar ook de Workday- en Salesforce processen kunnen uitvoeren. Ze kunnen daar niet alleen vakantiedagen aanvragen, maar ze krijgen daar ook advies van onze AI-agents.’

Dataset met context

Versnellen, assisteren en transformeren. Dat zijn de drie stappen waar Workday generatieve AI voor wil inzetten. Versnellen van de automatisering met AI als copiloot bijvoorbeeld, assisteren met heel gericht carrièreadvies en transformeren waarin AI op zoek gaat naar ‘continue procesverbeteringen’.

Daarachter zit een dataset die al even uniek als enorm is: alle HR- en financiële data zijn gebaseerd op de ruim 800 miljard transacties die jaarlijks op het Workday-platform worden verwerkt. Niet te vergelijken met de rommel waar andere chatbots doorheen moeten ploegen.

Workday voegt daar nu ook de context aan toe. ‘Voor zowel finance als HR. Als ik even inzoom op HR, dan kennen wij die bedrijfsprocessen ook heel goed. Ongeveer 25 procent van alle openstaande vacatures in de VS raken namelijk aan een Workday-systeem. Dat is een hele grote hoeveelheid.’

Omzet boven miljard

‘Voor generatieve AI is veel data belangrijk, maar ook de kwaliteit ervan’, legt ze uit. ‘Wij koppelen daar onder de paraplu van Workday Illuminate de kennis en inzichten van de bedrijfsprocessen aan. Als je AI-technologie snel toepasbaar wil maken voor je bedrijf, heb je die data én die bedrijfsprocessen nodig. Je hebt de data, je ziet de trends en die komen tot hun recht met de proceskennis die je hebt.’

Dat samenvoegen van al die informatie wordt gedaan door verschillende AI-agents. Workday heeft deze al op stapel staan: een AI-agent voor het helpen bij rekruteren, een voor het stroomlijnen van processen, een voor het indienen en afrekenen van onkosten.

Dat AI zo heel wat werk uit handen zal nemen, zal voor veel bedrijven als muziek in de oren klinken. En dat past dan ook perfect bij de ambitieuze plannen van De Vries. Ze heeft de omzet in haar regio net over de 1 miljard dollar heen gejaagd. Dat bedrag wil ze binnen vijf jaar verdubbelen. De ambitie is minstens 15 procent per jaar groeien, met een winstmarge van 30 procent.

Lees ook: Nederland lijdt aan outsourceritis, doe meer zelf

Nederland gidsland

Nederland is daarin een belangrijk gidsland. ‘Het is ook één van de eerste landen waar we in Europa zijn begonnen, dat maakt het al bijzonder. Maar Nederland is voor ons ook een omgeving waar we nieuwe dingen uitproberen. Daarvoor zie ik heel veel openheid en welwillendheid. Die drive moeten we vooral vast blijven houden.’

Eind oktober is een gloednieuw Customer Innovation Lab geopend in Amsterdam, een van de eerste in Europa. Signify en Boskalis hebben daar al strategische sessies gehad met scenario’s over de toekomst. Volgende maand wordt het jaarlijkse Europese event Workday Rising in Amsterdam RAI gehouden. Daar komen zo’n 5000 professionals op af.

Tijdens dat event zullen vooral de ervaringen van klanten centraal staan, van Philips tot Netflix. Klanten ‘meer waarde laten halen uit het platform’ is namelijk een belangrijke pijler in de groeistrategie van De Vries. Ze wil dat het liefst samendoen, met partnerschappen.

Groeipijlers

Accenture is zo’n ontwikkelpartner. ‘Ze hebben 750.000 medewerkers die continu naar nieuwe skills en transformaties moeten gaan.’ Met AI krijgt het organisatieadviesbureau inzicht in de vaardigheden en in de profielen voor de toekomst.

Zo wordt de match gemaakt met wat er nodig is om de vraag uit de markt te volgen. Werknemers krijgen op basis daarvan ook aanbevelingen om hun skills te activeren of te updaten.

Een tweede pijler is het constant toevoegen van nieuwe oplossingen en innovaties. ‘Als daarvoor een overname nodig is, dan wordt die gedaan.’ Afgelopen februari nog met HiredScore. Een bedrijf dat werkt met ethische kunstmatige intelligentie (responsible AI) voor het matchen van talent en werkgevers.

Derde en laatste groeipijler is het uitbreiden van het portfolio. Als Fortune 500-speler heeft Workday heel wat grote multinationals aan boord. De Vries focust nu heel bewust op de middelgrote ondernemingen. ‘We willen schaalbare oplossingen voor ze neerzetten, waarop ze gemakkelijk kunnen instappen.’

Klap van Klarna

Strategisch klopt het groeiplaatje als een bus, maar dan volgt toch de dreun van Klarna. Eentje waar ze in de boardroom van Workday en Salesforce toch wel even stil van waren. Klarna – eerst kopen, later betalen – kondigde namelijk recent aan te stoppen met het gebruik van beide platforms.

De Zweedse betaalreus wil in eigen huis een AI-platform bouwen waarop ze hun HR-, finance, klantendata en processen bundelen. Dat zouden meer grote bedrijven natuurlijk kunnen doen met generatieve AI: SaaS-producten verruilen voor AI-apps uit eigen stal. Wat betekent die ontwikkeling voor haar ambitieuze groeiplannen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘AI-technologie geeft heel veel nieuwe mogelijkheden en Klarna heeft daar nu voor gekozen’, reageert De Vries. ‘Maar wat ik veel vaker zie, is dat veel van onze klanten juist kiezen voor de AI-toepassingen die al in ons platform zitten.’

Doorbouwen op AI

Op die toepassingen wordt enthousiast doorgebouwd op het ontwikkelplatform Extend, vertelt ze. Zelfs zonder kennis van coderen kunnen daar apps en software worden aangepast en ontwikkeld.

Alleen al in Europa zijn meer dan 2000 applicaties in korte tijd gebouwd. ‘Het bewijs dat AI echt wordt geadopteerd door onze klanten. Zij gebruiken de kracht van ons platform als driver voor innovatie.’

Ze verwijst tot slot naar het businessklimaat van vandaag waarin bedrijven wel moeten bewegen. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn cruciaal in een snel veranderende wereld. ‘Stilstaan is dus geen optie, maar je wil dat bewegen wel op een efficiënte manier doen.’

Lees ook: Deze eigenschap mist op elk cv, maar is wel cruciaal voor toptalent