Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen.

VAN Bob
AAN Henk-Jan
ONDERWERP Coachingsgesprek 

 

Hoi Henk-Jan,
Zullen we weer eens afspreken? Ik heb wel weer eens behoefte aan een goed gesprek met mijn coach.
Bob

Hoi Bob,
Nou Bob, blij dat je een teken van leven geeft! Weet je dat het al vier maanden geleden is dat we elkaar hebben gesproken, vlak voordat de crisis uitbrak? Ja, ik begrijp het wel, Bob, heel druk natuurlijk… Typisch hoor: jij denkt natuurlijk de crisis te kunnen bezweren door almaar harder en harder te werken. Dat is de reflex van elke manager. En dat houden ze niet vol. Kijk maar naar een Jan Hommen van KPMG, een Willem van Duin van Achmea… dat dag en nacht strijden tegen de crisis, dat breekt een mens op den duur. Terwijl het ook anders kan. Kijk ook eens naar zo'n François-Henri Pinault van Gucci. Die zet gewoon zijn BlackBerry uit in het weekend. Doe jij dat wel eens, Bob? Dúrf jij dat, je BlackBerry uitzetten in het weekend?
Je coach, Henk-Jan

Hoi Henk-Jan,
Eerlijk gezegd, Henk-Jan, laat ik mijn BlackBerry weliswaar aan tijdens het weekend, maar gebeld wordt er nooit meer de laatste tijd en er komt niet één mailtje binnen. Héél eerlijk gezegd, Henk-Jan: ik heb het eigenlijk helemaal niet zo druk. Ik begrijp wat je bedoelt en ik ken ze zelf ook hoor, die managers die in moeilijke tijden dag en nacht doorgaan. Maar hoe langer die crisis duurt, hoe minder ik te doen heb. Nou is dat ook wel logisch. We hebben substantieel minder business, sales ligt op zijn gat, steeds minder deals, nauwelijks nog minder leads… Dan zit ik de wekelijkse New Business Meeting voor en dan blijkt er helemaal geen new business te zijn en is die meeting binnen een kwartier over, en dan moet ik nog echt rekken, wil ik dat kwartier halen.

Lunchen buiten de deur komt er ook nog nauwelijks van. Gisteren had ik een afspraak met iemand van DFG International, dacht ik tenminste, maar die belde 's ochtends af: ze gaan de vestiging in Nederland sluiten en ja, dan heeft lunchen geen zin. Maar als ik dan naar de kantine ga, dan zie je die vragende blikken: had jij geen belangrijke lunchafspraak… ging die ook al niet door? Dus toen ben ik maar op mijn kamer gebleven.

Het is best confronterend, Henk-Jan: de telefoon die niet gaat en amper nog mail. Ja, jij hebt het wel over een Hommen en een Van Duin, maar managers die vanwege de crisis ineens nauwelijks nog iets te doen hebben, zoals ik, daar hoor je niets over. Dat is een enorm taboe. Ik kan best om vijf uur het pand verlaten tegenwoordig, maar dan geef je toch een verkeerd signaal af, en dus blijf ik tot een uur of zeven, alsof ik het o zo druk heb. Maar intussen zoek ik op internet naar literatuur over managers die ineens niets meer te doen hebben.
Bob

Bob,
Zo had ik het nog niet bekeken: managers die vanwege de crisis ineens niets meer te doen hebben maar dat verborgen houden… Fascinerend! Als coach zie ik trouwens een nieuwe markt voor me opdoemen, maar dit terzijde. Raakt het je diep, Bob?
Je coach, Henk-Jan

Henk-Jan,
Nou en of. En het is gewoon ook eng. Je hebt ineens ook tijd om te denken, zoveel tijd dat je rare dingen gaat denken. Zo denk ik steeds vaker dat al die managers in mijn bedrijf weliswaar erg druk doen, maar misschien doen ze net als ik ook wel alsof. Dat ze ook niks te doen hebben en ook net doen alsof ze naar een lunchafspraak zijn.

Ik zag gisteravond om zeven uur Herbert van Dijk nog achter zijn computer zitten. Dat is onze chef New Business. ‘Druk Herbert?' riep ik hem toe. ‘Zeg dat wel, Bob!' antwoordde hij. En meteen dacht ik: maar met wát dan, Herbert? Maar ik durfde het niet te vragen. Bang dat we erachter zouden komen dat we allebei die dag bijna niks uitgevoerd hebben.   
Bob

Bob,
Dit voelt niet goed, Bob, dit voelt helemaal niet goed. Laten we inderdaad snel een afspraak maken. Wanneer kun je?
Je coach, Henk-Jan

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Henk-Jan,
Ik kan morgen, overmorgen eigenlijk ook wel, en donderdag en vrijdag ook. Zeg, zullen we er een lunch aan vastplakken?
Bob

 

Meer Bob de manager?

Net als Omtzigt je emoties tonen? Het is functioneel, zegt deze expert, ‘als het niet te gek wordt’

Wanneer je als leider emoties toont, heb je jezelf niet onder controle, of ben je niet stabiel. Dat is ook het label dat Pieter Omtzigt meteen opgeplakt krijgt na zijn laatste uitbarsting. Verder wordt er niet gekeken. Best jammer, want 'daardoor laten we nuttige informatie liggen'.

pieter-omtzigt
De emotionele uitbarsting van Pieter Omtzigt bevat ook veel nuttige informatie. Foto: Getty Images

NSC-leider Pieter Omtzigt haalde vorige week nog alle media, omdat hij tijdens een eerder nachtelijk overleg gehuild, geschreeuwd en met deuren gegooid zou hebben. En dat past niet bij een politiek leider. Daar werd dus ook meteen schande van gesproken.

‘We hebben een bepaald beeld van hoe politici zich dienen te manifesteren. Een stereotiep beeld zelfs. Ze worden geacht zichzelf in de hand te houden. Als ze van dat script afwijken, dan vinden wij dat allemaal heel interessant.’

‘Maar we gaan ons niet druk maken over wat daar nou achter zit’, zegt Gerben van Kleef tegen MT/Sprout. Hij is hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en doet al jaren onderzoek naar emoties, macht, leiderschap en conflict.

Pure manipulatie of overmand geraakt?

Hij vindt het jammer dat er op zo’n moment niet wordt doorgevraagd, dat er niet wat dieper wordt gegraven naar wat achter de emoties zit. Is hier sprake geweest van pure manipulatie om iets te bereiken of is iemand echt overmand geraakt door emoties?

‘We blijven zo hangen in de oppervlakkige perceptie dat we niet verder komen dan dat die man of vrouw de controle verliest en niet geschikt is.’ Het is menselijk, om zo aan de oppervlakte te blijven, maar daardoor ‘laten we wel veel informatie liggen’, stelt Van Kleef.

Dat is namelijk de informatie over wat erachter zit, wat er echt speelt en wat we ervan kunnen leren. Bij Omtzigt is twee weken later pas duidelijk geworden wat er achter zijn heftige emoties schuilde. Hij was aan het bezwijken onder de hoge werkdruk. Gisteren liet hij op X weten even een stapje terug te zetten ‘om gezondheidsredenen’.

Doorvragen is lastig

Natuurlijk is dat doorvragen best lastig, want heftige emoties zijn ‘nog altijd een beetje taboe’, weet Van Kleef. Al ziet hij wel dat er de laatste decennia een verschuiving is opgetreden. Emoties worden niet alleen beter geaccepteerd, soms worden ze ook gewoon verwacht van leiders.

‘Mensen hebben jarenlang tastbare of zichtbare blijken van begaanheid gemist bij sommige politici. Ze zeggen wel ‘mooie dingen, maar ze voelen de pijn niet’ van de gedupeerden van de toeslagenaffaire of de aardbevingen in Groningen.’ Emoties zorgen voor meer verbinding, geeft hij aan.

Er is daardoor een duidelijke roep ontstaan om meer authenticiteit, meer kwetsbaarheid, meer waarachtigheid, vooral bij politieke leiders. ‘Daar kan een volkomen onbedoelde emotionele uitbarsting potentieel wel een bijdrage aan leveren. Zolang het niet te gek wordt natuurlijk.’

Lees ook: Leiders verwaarlozen zichzelf en hun organisaties zijn de dupe

Stereotyperingen zitten in de weg

Tegelijkertijd, en dat is een beetje dubbel volgens de hoogleraar, zitten er allerlei stereotyperingen in de weg. ‘We willen misschien wel meer authentieke beleving zien, maar we hebben ook allerlei ideeën over wat iemand wel of niet mag tonen en in welke context dat dan mag gebeuren.’

‘Je kunt met zo’n uitbarsting dus ook het gevoel, of de indruk wekken dat je volkomen ontregeld bent en jezelf niet in de hand hebt. En dat willen we dan ook weer niet zien.’

Geldt datzelfde mechanisme nu ook voor de werkvloer? Ja, ook hier kunnen heftige emoties ‘best functioneel’ zijn voor leiders, analyseert Van Kleef. Met hetzelfde argument: ze geven informatie.

‘Als je team onvoldoende kwaliteit levert en je blijft als manager met zo’n Mark Rutte-glimlach rondlopen, dan komt die informatie niet boven. Wanneer je boos wordt, gaan mensen wel nadenken over wat ze verkeerd hebben gedaan en wat ze beter kunnen doen.

Emoties moeten gepast blijven

Emoties die bewust worden ingezet, werken natuurlijk ook. ‘Wanneer de boel ingedut raakt, als mensen een beetje op routine de kantjes eraf lopen, kun je door met je vuist op tafel te slaan de boel weer een beetje op scherp zetten en aanjagen.’

Onbedoelde of bewuste emoties kunnen dus goed werken, maar het gebruik ervan ‘moet wel gepast zijn en binnen de marges van het betamelijke.’ En dat gepaste en betamelijke is voor iedereen anders. Net zoals de impact van emoties, iedereen verwerkt die op een andere manier.

Dat maakt het wel uitdagend, maar leiders hebben vanwege hun machtspositie ‘meer bandbreedte om emoties te tonen’. Ze zijn minder afhankelijk, hebben meer controle over hun werkleven, worden ook niet zo snel ontslagen als ze een keer in woede uitbarsten. Maar ook hier is een verschuiving gaande, merkt Van Kleef op. En die gaat snel.

Lees ook: Waarom het zo eenzaam is aan de top (en wat je daaraan kunt doen)

Vuist maken tegen wangedrag

‘Mensen hebben meer manieren gevonden om een vuist te maken tegen wangedrag. Ze hebben meer platformen gekregen en ze vinden meer gehoor als ze dit soort dingen aan de kaak stellen. En dat verkleint ook de bandbreedte van gedrag waar leiders nog mee wegkomen.’

‘We hebben bovendien een toenemende aversie, of wantrouwen, tegen macht en machthebbers. Vroeger keken mensen echt met meer respect naar leiders. Nu lijkt het erop dat ervan wordt uitgegaan dat hij of zij niet zal deugen. En dus moeten leiders nog meer oppassen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het koord waarop leiders dansen wordt dus steeds slapper? ‘Ja, want je hebt verschillende mensen met verschillende toleranties tegenover je. En onder hen zijn ook mensen die een hele lage drempel hebben voor wat zij grensoverschrijdend gedrag vinden. Bovendien hebben ze de kanalen om hun ongenoegen te ventileren. Dat maakt het voor leiders al veel lastiger om af en toe eens boos te worden.’

Emotionele intelligentie

Hoe kun je dit dan het beste managen? Met emotionele intelligentie, zegt Van Kleef. ‘Het begrijpen van je eigen en andermans emoties is een set vaardigheden die voor leiders heel belangrijk is. Waar komen ze vandaan en wat voor impact hebben die emoties? Daarbij horen ook het reguleren en het doelbewust inzetten van emoties om dingen voor elkaar te krijgen.’

‘Mensen die hoger scoren op emotionele intelligentie zullen ook beter doorhebben wanneer het gepast is om een bepaalde emotie te tonen. Wanneer het kansrijk of minder kansrijk is om dat te doen, afhankelijk van wie ze tegenover zich hebben. Zeker in het speelveld van vandaag met dat hele dunne lijntje waarover je moet navigeren.’

‘We zitten vandaag in een tijdsgeest waarin as we speak onderhandeld wordt over wat er nog wel en niet kan. Sommige leiders komen nog met dingen weg, anderen niet. Door de reacties op wat er gebeurt, wordt collectief bepaald waar de nieuwe grenzen liggen.’

Lees ook: Gezellig of grensoverschrijdend? Hier moet je op letten

Een duurzaam medewerkersbestand: aan de slag met strategic workforce planning

In samenwerking met SThree - Heb jij de juiste mensen in huis om je organisatiedoelen te bereiken? Strategic workforce planning helpt je om een toekomstbestendig medewerkersbestand op te bouwen waarmee je concurrerend blijft. Daarbij draait het vooral om een combinatie van medewerkers werven én behouden.

sthree margot van soest

In de basis gaat het bij strategic workforce planning om het bepalen wat je als bedrijf wilt bereiken en welke skills, expertise en ervaring je nodig hebt. Het is belangrijk om hierbij een goede balans tussen junior en senior medewerkers te bewaren.

‘Mocht je bijvoorbeeld een nieuw product gaan ontwikkelen, en je hebt op dit moment slechts één developer in huis, dan wordt dat lastig’, vertelt Margot van Soest, Managing Director Nederland en Spanje bij SThree, een internationale staffing partner in de STEM-sector (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

‘Het is in het kader van strategic workforce planning belangrijk om continu te herijken wat je doel is en wat voor medewerkers je hiervoor nodig hebt.’ Strategic workforce planning bestaat uit twee componenten: het behouden van je huidige medewerkers en het aantrekken van nieuwe mensen. Hoe kun je hier concreet mee aan de slag?

Stel concrete organisatiedoelen

Merk je dat je niet de juiste mensen hebt om stappen te maken met je organisatie?  Dan is het allereerst zaak om duidelijk in kaart te brengen wat je doelen zijn.

Sta hierbij niet te veel stil bij de kortetermijnplanning, het is juist belangrijk om vooruit te kijken. In welke thema’s wil je je de komende jaren verdiepen? Welke vaardigheden heb je daarvoor nodig? En hoe krap is de arbeidsmarkt in dat vakgebied? Wil je je bijvoorbeeld focussen op nieuwe technologie, AI of data? Dan krijg je te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt.

Lees ook: Schaarste op de arbeidsmarkt biedt ook kansen: ‘Laat zien wat jouw organisatie uniek maakt’

Breng je medewerkersbestand in kaart

Wanneer je doelen helder op papier staan, is het tijd om te inventariseren welk talent je al in huis hebt. Van Soest haalt hierbij het begrip performance management aan. ‘Je kijkt hoe je je huidige medewerkers kunt ontwikkelen om hun skillset te laten aansluiten bij je (toekomstige) doelen. En uiteraard naar welke ambities ze zelf hebben.’ SThree zet hiervoor talent mapping in, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt waar medewerkers staan in hun carrière, senioriteit en kennisniveau.

Van Soest benadrukt dat je scherp moet hebben wat de cruciale kennis en vaardigheden zijn om je doelstellingen te behalen. Welke medewerkers zijn zo cruciaal dat de organisatie in de problemen komt als ze wegvallen? Denk na over de successieplanning voor deze rollen, zodat er altijd een geschikte opvolger is.

En in het verlengde daarvan, kijk ook goed naar de verdeling tussen junior, medior en senior specialisten binnen je organisatie. ‘Als je heel veel senior medewerkers hebt, maar weinig aanwas in junioren, kan dat op de lange termijn een uitdaging vormen. Er zijn dan onvoldoende doorstroommogelijkheden, waardoor mensen minder uitgedaagd worden om te groeien’, vertelt Van Soest. Natuurlijk kan het zo zijn dat sommige medewerkers niet (meer) passen bij de organisatie. Door middel van strategic workforce planning kom je hier op tijd achter en kun je slimme keuzes maken.

Leid talenten intern op

Wanneer je weet waar je huidige medewerkers staan, is het de kunst om ambitieuze mensen te helpen zich zo te ontwikkelen dat hun vaardigheden en kennis zullen aansluiten bij de (toekomstige) behoeften van je organisatie. Zo creëer je een interne kweekvijver. Hier heb je wel een strakke infrastructuur voor nodig.

Bij SThree wordt ook op deze manier gewerkt: door middel van een doorlopend trainingsprogramma worden mensen intern doorontwikkeld om zo bij te kunnen dragen aan de bedrijfsdoelen. Ook is er een constructieve feedbackcultuur waarbij medewerkers vanaf hun start regelmatig feedback krijgen. ‘Het is effectiever om direct te weten wat er anders moet, dan dat je dit pas bij een beoordelingsgesprek te horen krijgt.’

Van Soest raadt organisaties aan om goed te luisteren naar wat medewerkers willen. ‘Wat is de drijfveer van mensen? Sollicitanten geven soms aan de voorkeur te hebben voor een hoog salaris en een korte woon-werkafstand. Maar als je langer met ze praat willen ze eigenlijk een inhoudelijk mooie opdracht, en dan zijn die eerdere eisen veel minder van belang.’

Nieuwe mensen aantrekken

Van Soest gelooft dat in de huidige krappe arbeidsmarkt de focus op het behouden van huidige medewerkers de sleutel is om een gebalanceerd medewerkersbestand te realiseren. ‘Desalniettemin moet je ook mensen werven. Als je merkt dat bepaalde expertise mist bij je huidige mensen, is het belangrijk om nieuwe medewerkers aan te trekken.’  Ook hierbij moet je de doelstellingen als uitgangspunt nemen. Waar wil je naartoe en wat voor nieuwe medewerker(s) heb je hiervoor nodig?

Een goede manier om nieuwe medewerkers aan te trekken, is het inzetten van huidige medewerkers als ambassadeur. Wanneer zij tevreden en betrokken zijn, bevelen ze jou als werkgever aan bij vrienden en kennissen, of schrijven ze een positieve recensie op platforms als Glassdoor.

Employer branding speelt ook een grote rol bij het aantrekken van nieuw talent. Hierbij is het essentieel om te begrijpen wie je doelgroep is, wat ze precies zoeken in een werkgever en hoe je ze aanspreekt. Hoe positioneer je jezelf als bedrijf? Een marketeer slaat aan op een heel andere tone of voice dan een data scientist. ‘We adviseren onze klanten ook altijd om hun eigen sollicitatieproces te doorlopen. Vind je de informatie die je zoekt? Hoeveel stappen zijn er nodig om online te solliciteren en hoe lang duurt dat proces?’

Werk samen met gespecialiseerde partners

Maar wat als je specifieke specialistische vaardigheden zoekt, of talenten in een vakgebied met veel schaarste? Dit is waar een gespecialiseerd wervingsbureau als SThree waardevol kan zijn. Zo’n bureau kan je helpen in kaart te brengen welk type medewerker het beste bij jou en je bedrijfscultuur past. Ook kennen ze de markt vaak door en door, waardoor ze je kunnen adviseren over welke vaardigheden je in de toekomst nodig zult hebben.

SThree is actief in de STEM-sector. Hier is zeer specialistische kennis nodig en is het aanbod aan gespecialiseerde professionals schaars. Met behulp van strategic workforce planning zorgen de zeven recruitmentmerken binnen SThree dat organisaties verbonden worden aan de juiste specialisten, om zo te kunnen groeien.

‘Vroeger was het zo dat je pas een recruitmentbureau inschakelde wanneer je zelf al heel lang had gezocht. Inmiddels is het in veel vakgebieden zo normaal geworden, dat organisaties niet meer zelf zoeken.’ Bureaus hebben met hun uitgebreide netwerk toegang tot een pool van passief zoekende kandidaten die anders onbereikbaar zouden blijven voor de meeste werkgevers.

Waarom het zo eenzaam is aan de top (en wat je daaraan kan doen)

Veel leiders worden geplaagd door gevoelens van eenzaamheid en isolatie, blijkt uit onderzoek. De meesten vinden dat dit hun werkprestaties belemmert. De hoogste tijd om daar iets aan te doen.

eenzaam aan de top leider
Foto: Getty Images

Ami Rokach, psycholoog en expert op het gebied van eenzaamheid, voerde enkele jaren geleden een literatuuronderzoek uit met betrekking tot eenzaamheid bij mensen in leidinggevende posities. Volgens Rokach suggereert de literatuur onder meer dat veel leiders stress, vervreemding, eenzaamheid en emotionele onrust ervaren. Deze gevoelens kunnen leiden tot gezondheidsproblemen en hebben een negatieve invloed op sociale relaties en gezinsverhoudingen.

Eenzaam in de menigte

Een artikel op de website van Harvard Business Review bevestigt deze bevindingen. Uit het aangehaalde onderzoek blijkt dat ruim de helft van de ceo’s eenzaamheid ervaart tijdens het werk. De meesten vinden dat dit hun werkprestaties belemmert. Weer andere studies hebben aangetoond dat eenzaamheid verband houdt met burn-out bij ceo’s.

Op de website van The Atlantic schrijft sociaal wetenschapper Arthur C. Brooks het volgende: ‘Eenzaamheid aan de top komt niet voort uit fysieke isolatie  – wie besteedt er meer tijd aan vergaderingen dan een ceo? – maar uit het onvermogen om diepe menselijke connecties te maken’.

Dit onvermogen is een van de consequenties van het bekleden van de hoogste positie. Volgens Brooks zijn succesvolle mensen ‘eenzaam in de menigte’.

Vriendschappen

Het is nu eenmaal niet zo eenvoudig om vanuit je positie als ceo hechte vriendschappen aan te gaan met de mensen die onder je werken. En dat terwijl vriendschappen op de werkvloer een cruciale rol spelen bij het plezier in je werk.

In een onderzoek van Future Workplace gaf 70 procent van de ondervraagden aan dat zij vriendschappen op de werkvloer als het belangrijkste ingrediënt voor hun werkgeluk beschouwden. Maar liefst 58 procent zou een beter betaalde baan weigeren als ze niet zouden kunnen opschieten met hun nieuwe collega’s.

Lees ook: Goede vrienden op je werk hebben meer voor- dan nadelen

Nu hoef je als ceo natuurlijk niet meteen aan de slag te gaan met het opbouwen en onderhouden van vriendschappen op de werkvloer. Zoals gezegd kan je je positie daarmee ondermijnen. Wel is het van belang dat je iets doet met gevoelens van isolement of eenzaamheid, zeker als ze een nadelig effect hebben op je prestaties en/of gezondheid.

Met de volgende drie stappen kom je een heel eind.

#1 Accepteer de realiteit

Het kan al een opluchting zijn gevoelens van eenzaamheid of isolement simpelweg te erkennen. Het is namelijk heel vermoeiend deze voortdurend weg te stoppen in ruil voor een (vals) gevoel van zelfverzekerdheid.

Als leidinggevende zou je elke dag even de tijd moeten nemen om stil te staan bij de omvang en complexiteit van je taken en verantwoordelijkheden. Hoe meer je de realiteit onder ogen ziet, hoe gemakkelijker het vervolgens zal zijn om ondersteuning te zoeken en te accepteren.

#2 Ga op zoek naar ondersteuning

Een betrouwbaar ondersteuningssysteem is cruciaal voor de prestaties en het succes van ceo’s. Begin daarom meteen met het verzamelen en opbouwen van een groep betrouwbare adviseurs. Een eenduidig antwoord op de vraag wie er in deze groep terecht moet komen, is er niet. Een adviseur kan een vertrouwd bestuurslid, een echtgenoot of zelfs een voormalige ceo zijn. Het is maar net bij wie je je op je gemak voelt.

De adviseurs vormen voor jou niet alleen een veilige uitlaatklep om je zorgen te uiten, maar ze kunnen je ook eerlijke en onverbloemde feedback geven. Op deze manier staat elke persoon in de groep op hetzelfde niveau. Dit samenwerkingsverband stelt je in staat om weer perspectief te krijgen, prioriteiten op elkaar af te stemmen en managementpraktijken aan te passen.

In veel gevallen is het leren accepteren van feedback een uitdaging op zich, vooral als een ceo een pantser van hoogmoed of overmoed heeft gecreëerd. Door deze lagen af te pellen en feedback van vertrouwde adviseurs te (leren) accepteren, word je als leider uiteindelijk veerkrachtiger.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 Blijf in beweging

Gevoelens van isolatie kunnen leiden tot inactiviteit. Je kan het gevoel hebben dat je ‘bevroren’ bent en dat je daardoor niet in staat bent de volgende stap of de volgende beslissing te nemen. Omdat de strategische beslissingen die een ceo moet nemen overweldigend kunnen zijn (vooral voor nieuwe ceo’s), is het verleidelijk om in kleine details te blijven hangen en de beslissingen die er echt toe doen aan de kant te schuiven.

Het goede nieuws is dat je je zelfvertrouwen kan vergroten en het nemen van toekomstige beslissingen kan vergemakkelijken door de belangrijkste struikelblokken rechtstreeks aan te pakken. Om in beweging te komen, zal je als ceo daarom moeten beginnen met het selecteren van een uitdaging, hoe complex deze ook is.

Verzamel informatie, vraag je adviseurs om feedback, hak de knoop door en concentreer je vervolgens op het volgende probleem. Door ondersteuning te zoeken, voel je je minder geïsoleerd en krijg je weer het vertrouwen om de obstakels die in de weg staan van het succes van de organisatie te overwinnen.

Façade

De minder positieve gevoelens die met autoriteit en leiderschap gepaard gaan, zijn meestal onverwacht en onwelkom. Ceo’s en andere leidinggevenden werpen daarom maar al te vaak een façade van onwankelbaar zelfvertrouwen op en verbergen onzekerheden of gevoelens van angst. Deze situatie kan zowel de ceo als de organisatie als geheel in gevaar brengen.

In het huidige ondernemingsklimaat kunnen leidinggevenden het zich niet veroorloven om twijfels en angsten die de hele organisatie beïnvloeden te negeren. Daarom is het van belang deze gevoelens te (h)erkennen en er proactief mee aan de slag te gaan.