Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen.

VAN Bob
AAN Henk-Jan
ONDERWERP Coachingsgesprek 

 

Hoi Henk-Jan,
Zullen we weer eens afspreken? Ik heb wel weer eens behoefte aan een goed gesprek met mijn coach.
Bob

Hoi Bob,
Nou Bob, blij dat je een teken van leven geeft! Weet je dat het al vier maanden geleden is dat we elkaar hebben gesproken, vlak voordat de crisis uitbrak? Ja, ik begrijp het wel, Bob, heel druk natuurlijk… Typisch hoor: jij denkt natuurlijk de crisis te kunnen bezweren door almaar harder en harder te werken. Dat is de reflex van elke manager. En dat houden ze niet vol. Kijk maar naar een Jan Hommen van KPMG, een Willem van Duin van Achmea… dat dag en nacht strijden tegen de crisis, dat breekt een mens op den duur. Terwijl het ook anders kan. Kijk ook eens naar zo'n François-Henri Pinault van Gucci. Die zet gewoon zijn BlackBerry uit in het weekend. Doe jij dat wel eens, Bob? Dúrf jij dat, je BlackBerry uitzetten in het weekend?
Je coach, Henk-Jan

Hoi Henk-Jan,
Eerlijk gezegd, Henk-Jan, laat ik mijn BlackBerry weliswaar aan tijdens het weekend, maar gebeld wordt er nooit meer de laatste tijd en er komt niet één mailtje binnen. Héél eerlijk gezegd, Henk-Jan: ik heb het eigenlijk helemaal niet zo druk. Ik begrijp wat je bedoelt en ik ken ze zelf ook hoor, die managers die in moeilijke tijden dag en nacht doorgaan. Maar hoe langer die crisis duurt, hoe minder ik te doen heb. Nou is dat ook wel logisch. We hebben substantieel minder business, sales ligt op zijn gat, steeds minder deals, nauwelijks nog minder leads… Dan zit ik de wekelijkse New Business Meeting voor en dan blijkt er helemaal geen new business te zijn en is die meeting binnen een kwartier over, en dan moet ik nog echt rekken, wil ik dat kwartier halen.

Lunchen buiten de deur komt er ook nog nauwelijks van. Gisteren had ik een afspraak met iemand van DFG International, dacht ik tenminste, maar die belde 's ochtends af: ze gaan de vestiging in Nederland sluiten en ja, dan heeft lunchen geen zin. Maar als ik dan naar de kantine ga, dan zie je die vragende blikken: had jij geen belangrijke lunchafspraak… ging die ook al niet door? Dus toen ben ik maar op mijn kamer gebleven.

Het is best confronterend, Henk-Jan: de telefoon die niet gaat en amper nog mail. Ja, jij hebt het wel over een Hommen en een Van Duin, maar managers die vanwege de crisis ineens nauwelijks nog iets te doen hebben, zoals ik, daar hoor je niets over. Dat is een enorm taboe. Ik kan best om vijf uur het pand verlaten tegenwoordig, maar dan geef je toch een verkeerd signaal af, en dus blijf ik tot een uur of zeven, alsof ik het o zo druk heb. Maar intussen zoek ik op internet naar literatuur over managers die ineens niets meer te doen hebben.
Bob

Bob,
Zo had ik het nog niet bekeken: managers die vanwege de crisis ineens niets meer te doen hebben maar dat verborgen houden… Fascinerend! Als coach zie ik trouwens een nieuwe markt voor me opdoemen, maar dit terzijde. Raakt het je diep, Bob?
Je coach, Henk-Jan

Henk-Jan,
Nou en of. En het is gewoon ook eng. Je hebt ineens ook tijd om te denken, zoveel tijd dat je rare dingen gaat denken. Zo denk ik steeds vaker dat al die managers in mijn bedrijf weliswaar erg druk doen, maar misschien doen ze net als ik ook wel alsof. Dat ze ook niks te doen hebben en ook net doen alsof ze naar een lunchafspraak zijn.

Ik zag gisteravond om zeven uur Herbert van Dijk nog achter zijn computer zitten. Dat is onze chef New Business. ‘Druk Herbert?' riep ik hem toe. ‘Zeg dat wel, Bob!' antwoordde hij. En meteen dacht ik: maar met wát dan, Herbert? Maar ik durfde het niet te vragen. Bang dat we erachter zouden komen dat we allebei die dag bijna niks uitgevoerd hebben.   
Bob

Bob,
Dit voelt niet goed, Bob, dit voelt helemaal niet goed. Laten we inderdaad snel een afspraak maken. Wanneer kun je?
Je coach, Henk-Jan

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Henk-Jan,
Ik kan morgen, overmorgen eigenlijk ook wel, en donderdag en vrijdag ook. Zeg, zullen we er een lunch aan vastplakken?
Bob

 

Meer Bob de manager?

Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk: ‘Bij Unilever heeft hij echt wel leren rekenen’

Waar zijn merk innerlijke rust en vertraging propageert, wil Rituals-oprichter Raymond Cloosterman juist dóór. Harder, sneller, meer. Hij bouwde er een wellness-imperium mee op dat het afgelopen jaar de omzetgrens van 2 miljard euro passeerde. Maar opgepast: 'Rituals moet geen zelffeliciterend genootschap worden.'

raymond cloosterman eigenaar rituals
Rituals-oprichter en ceo Raymond Cloosterman wil 'altijd winnen'. Foto: Rituals

Het zal geen verrassing zijn dat Raymond Cloosterman – ‘Mr. Rituals’ – een man van rituelen is. Elke ochtend twee minuten ijskoud douchen voor een mentale wake-upcall. Elke avond vijf minuten in een kaarsvlam staren, om daarna zen in bed te stappen. Kaarsmeditatie heet het, en voor wie er ook aan wil beginnen, heeft het cosmeticamerk een tutorial. Met Rituals-kaarsen, uiteraard.

Die rituelen hebben Cloosterman veel gebracht. Hij bouwde er een verwenimperium mee op van meer dan 1.000 winkels, 3.300 shop-in-shops en vijf wellnesspraktijken, actief in meer dan dertig landen. Rituals slechtte in 2021 de magische omzetgrens van 1 miljard euro, om de omzet drie jaar later alweer te verdubbelen. In 2024 noteerde Rituals een omzet van van 2,1 miljard euro, na een groeispurt van 21 procent in vergelijking met jaar ervoor. Cloosterman mikt voor 2025 op wereldwijd 243 nieuwe winkels.

Retailondernemer Roland Kahn, de eigenaar van Coolinvestments, maakt er een diepe buiging voor. ‘Hij is een van de weinige Nederlanders die het voor elkaar heeft gekregen om een wereldmerk neer te zetten. Op Heineken na kan ik geen enkel ander bedrijf noemen waar dat is gelukt.’

Geen producten, maar momenten voor jezelf

Platgeslagen draait dat wereldmerk om de verkoop van badschuim, douchegel en geurstokjes. Maar Rituals is veel meer dan dat, zegt retailstrateeg René Repko. Hij werkte als marketingdirecteur voor retailers als Hema, Action en State of Art en was tussen 2014 en 2016 cmo bij Rituals. Een rol waarin hij nauw samenwerkte met Cloosterman. Die omschrijft hij als ‘een van de beste marketeers van de planeet’.

Lees ook: 5 marketinglessen van marketinggoeroe René Repko

‘Raymond snapt het merkdenken als geen ander. Rituals verkoopt geen producten, maar momenten voor jezelf. Daarom zijn mensen bereid om een bepaald bedrag te betalen voor een ogenschijnlijk simpel product als een pot bodycream of geurkaars’, aldus Repko.

De aantrekkingskracht zit in het verhaal erachter. Bijna elke productlijn is gebaseerd op een traditioneel ritueel. Waar Rituals hiervoor eerst uit oosterse culturen putte, komen de invloeden nu vanuit de hele wereld. Met een aankoop haal je een persoonlijke wellness-ervaring in huis, is het idee. ‘Hij heeft het creatieve proces omgedraaid’, zegt Repko. ‘Eerst het verhaal, dan het product.’

Raymond Cloosterman: van Unilever naar ondernemer

Dat voelde Cloosterman in 2000 goed aan, toen hij een goedbetaalde baan bij Unilever inruilde voor een onzeker ondernemersavontuur.

Hij maakte snel carrière bij de Brits-Nederlandse multinational. Na een studie bedrijfseconomie begint hij als assistent-brandmanager op de verzorgings- en huishoudafdeling. Hij wordt er in 1993 verkoopdirecteur en klimt vervolgens op tot general manager food en vice president ‘new business’. Een rol waarin hij de wereld over reist, op zoek naar kansen voor Unilever, en op een nieuwe trend stuit.

Het is het tijdperk van de powervrouwen en hun emmer begint over te lopen. Ze zoeken naar de juiste balans tussen carrière, familie, vriendschappen en tijd voor zichzelf. Het begrip me-time raakt in zwang. Dat brengt hem op een idee: wat als ik daar een merk omheen bouw? Met body-, beauty- en homeproducten voor momenten van ‘klein genieten’.

Marketingpraatje of oprecht verhaal?

Briljante marketing of doorvoelt hij dat echt zo? Waar zijn merk staat voor innerlijke rust en vertraging, wil Cloosterman juist dóór. Harder, sneller, meer. ‘Hij is supercompetitief. Altijd al geweest’, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady. ‘In werk en sport, hij wil altijd winnen.’

Dat blijkt: kort na de opening van zijn eerste winkel, aan de Amsterdamse Kalverstraat, verkondigt Cloosterman al dat dat er in 2020 duizend moeten zijn. Ook al blijft dat eerste filiaal in de begindagen met moeite overeind en duurt het vier jaar voor er een tweede winkel bij komt. Inmiddels opent Rituals bijna vijf winkels per week.

raymond cloosterman oprichter eigenaar rituals
Raymond Cloosterman bij de opening van een nieuwe Rituals-vestiging. Foto: Rituals

Dat verhaal heeft ook een andere kant. Cloosterman verloor zijn vader op 9-jarige leeftijd. Dat heeft hem gevormd, heeft hij meermaals in interviews verteld. Het is de bron van zijn tomeloze ambitie: hij wil intens leven, iets neerzetten voor het te laat is. ‘Niet alleen voor mezelf, ook voor mijn pa.’

Het vroege overlijden van zijn vader leert hem ook dat geluk niets met geld te maken heeft. ‘Het gaat om momenten pakken, mooie mensen om je heen.’

Die oprechtheid voel je, zegt Kahn. ‘Als ik hem zie, is dat altijd aan een tafel vol leuke mensen. Hij is een mensenmens, ik heb die man nog nooit iets anders zien doen dan lachen.’ Een marketingpraatje en oprecht verhaal hoeven elkaar volgens hem niet uit te sluiten. ‘Marketing is de vertaling van ondernemerschap. Als jij het niet echt meent, hoelang denk je dan dat klanten erin trappen?’

Kwestie van lange adem

Unilever vindt het idee interessant, maar geen match met de eigen activiteiten. Pionieren binnen zo’n groot, beursgenoteerd concern is dan ook een lastig verhaal. Nieuwe takken moeten binnen een paar jaar renderen en dat lukt de meeste startups niet. Cloosterman heeft de blik veel verder op de horizon.

Dat moet ook wel, want de eerste tien jaar zijn volgens Repko ‘marginaal’. ‘Pas tien tot vijftien jaar na de oprichting begon het merk echt te vliegen. Dat vraagt om een lange adem. Daar kun je geen aandeelhouders bij gebruiken die in je nek hijgen.’

Hoe bleef Rituals al die tijd overeind? Door wat er werd verdiend terug te stoppen in het bedrijf, denkt Repko. Het bedrijf keert pas sinds een paar jaar dividend uit. ‘En hij had een rijke schoonfamilie die kon helpen’, voegt Parker Brady lachend toe. Cloosterman is getrouwd met Jumbo-topvrouw Colette van Eerd, met wie hij de liefde voor marathonlopen en vier kinderen deelt. Het gezin verdeelt zijn tijd tussen het Brabantse Bommelerwaard en het Belgische Knokke. 

Veel meer is niet bekend; de ondernemer houdt zijn privéleven goed afgeschermd. ‘Hij weet het persoonlijke goed te scheiden van zijn publieke profiel als ondernemer’, vindt Parker Brady. ‘Hij vliegt niet uit de bocht, hij is heel straight en nuchter.’

Moeilijke eerste jaren van Rituals

Volgens de retaildeskundige is het een publiek geheim dat Rituals tijdens de moeizame eerste jaren financieel werd bijgestaan door vrienden en (schoon)familie. Jumbo-familie Van Eerd springt ook bij als Cloosterman tijdens de coronalockdowns zijn winkels moet sluiten. In hun supermarkten, en in die van Albert Heijn, staan een maand later (april 2020) al tijdelijke Rituals-displays.

‘Mensen gunden hem de omzet’, zegt Parker Brady. ‘Raymond kan heel goed de ‘oorlogsstand’ aanzetten en in crisismodus alles op alles zetten om er weer bovenop te komen. Op dat moment waren ze bezig met de ontwikkeling van House of Rituals – hun vlaggenschip in Amsterdam, dat winkel, spa en restaurant ineen is. Dat ging in oktober 2020 open, midden in coronatijd. Een ongekend huzarenstukje.’

De ondernemer heeft ook veel te danken aan Unilever. Die wil zijn concept niet opnemen, maar er wel in investeren. Voor twee jaar althans, omdat winst uitblijft.

De drie musketiers

Gesteund door zijn oud-werkgever beginnen Cloosterman, collega Marcel van Groningen en studievriend Rolf de Gier in 2000 voor zichzelf, in een kelder voor graffiti aan de Herengracht. Datzelfde jaar openen ze hun eerste winkel. Een jaar later komt operationeel directeur Arjen Schouten erbij, die zich inkoopt, en in 2008 stapt Neil Ebbutt aan boord als director travel retail.

De drie musketiers, zo noemt Repko het trio Van Groningen, Schouten en Ebbutt. Samen runnen ze de ‘achterkant’ van het bedrijf: de dagelijkse operatie, financiën, in- en verkoop, inclusief het voor Rituals belangrijke travel retail- en wholesalekanaal, waarin de deals met luchtvaartmaatschappijen hotels en warenhuizen zijn ondergebracht.

‘Dat is bepalend geweest voor het succes’, zegt Repko. ‘Raymond weet heel goed waar zijn kracht ligt en waar niet. Hij is creatief en visueel sterk: de branding, het assortiment, de winkels – wat de klant ziet en koopt, daar ligt zijn passie. Al blijft het een commerciële man, geen designer of artdirector. Bij Unilever heeft hij echt wel leren rekenen.’

raymond cloosterman oprichter eigenaar rituals
Raymond Cloosterman kleedt zich graag als een echte zakenman. Foto: Rituals

Bijna obsessief-compulsief

Die passie schurkt tegen het obsessief-compulsieve aan, zegt Cloosterman tegen De Tijd. Zijn hobby? Een slecht ingerichte winkel strak maken. Lampen verzetten, kasten verschuiven. ‘Tot de flow weer klopt. Heerlijk.’ Parker Brady maakt de vergelijking met Amazon-oprichter Jeff Bezos. ‘Beiden proberen hun bedrijf te leiden alsof het dag één is. Nooit tevreden, dicht op de winkelvloer. Retail draait om details.’

Lees ook: Dit kun je leren van Jeff Bezos

Dat gevoel voor stijl en detail komt terug in zijn manier van kleden. Kostuums, colberts, een pochet, glimmend gepoetste gespschoenen of loafers. ‘A Dutch version of James Bond’ in de woorden van het Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair.

‘Een beetje ijdel is hij wel’, beaamt Repko. ‘Maar dat mag.’ Daar voelt hij zich lekker bij, voegt Parker Brady toe. ‘Dit is hoe hij vindt dat een zakenman zich hoort te kleden.’ Wat hij verder deelt met de Britse geheim agent: het is een charmeur. ‘Het is moeilijk om nee tegen hem te zeggen.’

Cloostermans compagnons hebben inmiddels afscheid genomen van het bedrijf. Medeoprichters Rolf de Gier en Marcel van Groningen zeiden Rituals in 2012 en 2022 gedag. Directieleden Schouten en Ebbutt zwaaiden kort na elkaar af, respectievelijk in december 2020 en oktober 2021, zo melden hun LinkedIn-profielen.

Net als enkele externe investeerders hebben ze hun aandelen aan hem terug verkocht, zegt Cloosterman tegen De Tijd. Op die manier wil hij de zelfstandigheid van het bedrijf garanderen. De Gier en Van Groningen willen MT/Sprout niet te woord staan over hun tijd bij het merk, Schouten is op reis en slecht bereikbaar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet achterover leunen

Cloosterman was altijd al het gezicht van het bedrijf. Maar nu zoveel oudgedienden hun geluk elders zijn gaan beproeven, vraagt Parker Brady zich af of ‘Mr Rituals’, inmiddels grootaandeelhouder, nog genoeg tegenwicht krijgt vanuit de organisatie.

‘Mark Rutte heeft dat jaren gehad. Het oliemannetje. Iedereen vond hem geweldig. Maar op een gegeven moment was de magie er niet meer en stond hij verandering in de weg. Ik zeg niet dat dat Raymond gaat overkomen, zeker niet, maar Rituals moet geen zelffeliciterend genootschap worden dat achterover gaat leunen. Dat gevaar ligt op de loer, als het enige wat je hoort en leest is hoe geweldig het allemaal gaat’, aldus Parker Brady.

De kracht van Rituals is júíst de innovatiepower, vervolgt hij. ‘Vorig jaar lanceerde het bedrijf 150 nieuwe producten. Ik ken geen andere non-food retailer die zoveel in innovatie investeert.’

Wat de B Corp in 2024 ook deed: aankondigen dat het vanaf dit jaar 10 procent van de nettowinst gaat doneren aan goede doelen. Cloosterman verwacht met deze profit pledge de komende tien jaar tussen de 300 en 400 miljoen euro te kunnen weggeven. ‘We doen dit omdat het kan’, zegt hij tegen het FD. ‘We zijn succesvol en groeien overal. Tegelijkertijd valt de wereld om ons heen uit elkaar, lijkt wel. Succes komt met verantwoordelijkheid. Voor mij is dit ondernemerschap van de 21ste eeuw.’

Parker Brady vindt Cloosterman bijna meer chief innovation officer dan ceo. Een rol die hij voorlopig blijft vervullen: aan stoppen denkt hij nog niet, aan verkopen evenmin. ‘Dit jaar bestaan ze 25 jaar. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen om nog eens 25 jaar verrassend te blijven.’

Alwin Snel regelt zélf het pensioen voor zijn werknemers: ‘Een no-brainer’

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Ondernemer Alwin Snel koos voor een afwijkende pensioenroute. Hij regelde zelf een goede pensioenregeling voor zijn medewerkers. Waarom? En wat voor voordelen levert hem dat op?

alwin snel
Alwin Snel (De Burgemeesters) regelde zelf pensioen voor zijn medewerkers. Foto: Tim van Emmerloot

Alwin Snel regelde op eigen houtje een pensioenvoorziening voor zijn werknemers. Snel is eigenaar van evenementen- en marketingbureau De Burgemeesters, dat zes personeelsleden telt. ‘Ik vind het fijn om zelf te snappen hoe een pensioenregeling werkt’, zegt Snel. ‘Dan kan ik het ook beter uitleggen aan mijn medewerkers als ze daarover vragen hebben.’

Snel weet nog precies het moment dat het onderwerp pensioen op tafel kwam. ‘Net voor corona klopten twee van mijn medewerkers bij me aan. We hebben een jong team – het merendeel is onder de 30 jaar – en zij waren erg met de toekomst bezig. Ze vertelden me gewoonweg dat ze behoefte hadden aan een pensioenregeling.’

Snel duikt erin, doet online research. Zo blijkt een op de drie werkgevers geen pensioenregeling te hebben. Ook komt Snel erachter dat er in de evenementen- en marketingsector nog geen – verplichte – bedrijfstakpensioenfondsen bestaan om zich bij aan te kunnen sluiten. ‘Daarom ben ik uiteindelijk zelf op zoek gegaan naar een passend pensioen voor ons team.’

De ondernemer besluit dan: in mei 2020 hebben we in het bedrijf een pensioenvoorziening.

Jip en Janneke-taal

Maar corona gooit roet in het eten. De hele evenementenbranche staat on hold, banen verdwijnen. Na twee jaar stoft Snel zijn pensioenplan af. ‘Ik wilde er echt wat mee. In de tussentijd was er op de arbeidsmarkt veel gebeurd. Het was een goed moment om onze arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Pensioen is daar een onderdeel van.’

De ondernemer vraagt offertes aan bij verschillende pensioenuitvoerders en verzekeraars. ‘Ik zag veel jargon voorbijkomen, en ja, dan is het taaie kost. Maar er waren ook aanbieders die het allemaal begrijpelijk uitlegden, zoals Doenpensioen van a.s.r. Dat vond ik belangrijk, ook straks voor mijn medewerkers.’

Lees ook: De 3 grote voordelen van als start up al pensioen aanbieden

Snel begon voorzichtig. Hoeveel zouden werknemers opbouwen als 2 procent van de loonsom wordt gebruikt voor het pensioen? En wat als dat 4, 6, of 10 procent zou zijn? Wat zijn in het bedrijf alle vaste en variabele kosten? Wat kan hij als ondernemer zelf missen?

Uiteindelijk kiest Snel voor 10 procent, waarbij hij als werkgever zelf de helft van de maandelijkse premie bijlegt. ‘Ik zie pensioen als een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is het pensioen van de werknemer, maar wij helpen daarin.’

Fiscaal aantrekkelijk pensioen opbouwen

Pensioen hoort volgens de ondernemer bij goed werkgeverschap. ‘Net als zorgen voor een laptop en mobiele telefoon. Af en toe met het hele team op uitje gaan.’

Werkgevers concurreren op de arbeidsmarkt ten eerste op salaris. Een gemiste kans, vindt hij. ‘Natuurlijk kun je je geld in hoger loon steken, in plaats van een pensioenvoorziening op te tuigen. Maar belastingtechnisch is een pensioenbijdrage goedkoper dan een loonsverhoging, voor zowel werkgever als werknemer.’

Over pensioenpremies betaal je namelijk als werkgever geen loonbelasting, of premie volksverzekeringen – iets dat je wel doet over extra salaris. Snel: ‘Ook betaalt jouw werknemer na ingang van de AOW later minder belasting over de pensioenuitkering dan over zijn huidige loon.’

Portal

De pensioenregeling bij De Burgemeesters was medio 2022 een feit. ‘Onze werknemers regelen zelf hun pensioen op een portal. In de pensioenplanner van Doenpensioen zie je wat je opbouwt, wat je ontvangt aan AOW, wat je straks indicatief netto overhoudt. En je kunt extra premie inleggen.’

Daarnaast is het mogelijk een eigen beleggingsprofiel te kiezen, variërend van weinig tot hoger risico. ‘Dan adviseer ik mijn medewerkers wél daar met een pensioenadviseur over te praten. Ik ben niet de persoon die gaat adviseren over beleggingen. Dat gebeurt door iemand die daarvoor opgeleid is.’ Snel neemt de kosten van zo’n gesprek op zich.

Het klopt dat het zelf regelen van pensioen in het begin een tijdsinvestering is. ‘Het verdiepen in alle belangrijke onderdelen, de voorbereiding, het aanleveren van informatie en afsluiten is alles bij elkaar redelijk bewerkelijk. Gelukkig was het uiteindelijk zonder gedoe geregeld.’

Verder legde Snel een kennis- en ervaringstoets af. ‘Pensioenuitvoerders stellen vragen om te beoordelen of je als ondernemer voldoende kennis hebt. Pas als dat zeker is, mag je als werkgever zelf een pensioenregeling afsluiten. Dat was geen makkelijke toets, kan ik je zeggen.’

Voorwaarden

Kies je als ondernemer voor het regelen van execution only, dan zitten hier voorwaarden aan verbonden. Check de uitgangspunten hier. Het is altijd verstandig om een adviseur in te schakelen die deskundig is en kan wijzen op alle belangrijke voorwaarden en plan van aanpak.

Niet sexy

Spijt heeft hij nooit gehad. ‘Als je het administratief hebt geregeld, en alles werkt in jouw systeem, dan gaat het eigenlijk vanzelf.’
Hij raadt collega-mkb’ers aan ook eens uit te zoeken wat een pensioenvoorziening zou kosten en wat het zou opleveren. ‘Reken het in ieder geval een keer door. Vraag een offerte op bij een pensioenuitvoerder. Dan zie je zelf wat de kosten zijn voor jouw bedrijf. Het voordeel is dat je ook meteen inzicht hebt in wat je extra verzekert voor je werknemers, zoals partnerpensioen en bij arbeidsongeschiktheid. Belangrijke extra’s van een pensioenregeling via een werkgever.’

Pensioen is geen sexy onderwerp, geeft hij toe. ‘Maar het is wel iets wat je gewoon moet doen. Voor ondernemers is het belastingtechnisch aantrekkelijk. Jouw werknemer gaat pensioen opbouwen op een fiscaalvriendelijke manier. Een no-brainer, toch?’

Bekijk ook dit webinar waar Alwin Snel vertelt over het zelf opzetten van een pensioen.

Maximaal impact en succes met inzichten uit de corporate antropologie

In samenwerking met Impact Centre Erasmus - Wie streeft naar een bewust en duurzaam bedrijf, integreert corporate antropologie. Het maakt bedrijven succesvoller en meer betekenisvol. 'Pas als je de cultuur echt begrijpt, kun je veranderen.'

corporate antropologie
Foto: Getty Images

Grote techbedrijven in de VS zien al decennia de waarde van corporate antropologie. Een organisatie als Xerox experimenteerde al in de jaren 80 van de vorige eeuw met een prille vorm. Intel stelde in 1998 Genevieve Bell aan. Als cultureel antropoloog bestudeerde ze hoe verschillende culturen over de hele wereld technologie gebruiken.

Corporate antropologie is een snelgroeiend vakgebied dat zich richt op het toepassen van antropologische principes en methodes. Het doel is om de cultuur, dynamiek en menselijke interacties binnen een bedrijf te begrijpen en te verbeteren.

‘In een wereld waarin organisaties steeds complexer worden en de noodzaak om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden groeit, biedt corporate antropologie waardevolle inzichten’, weet Jacqueline Scheidsbach van het Impact Centre Erasmus in Rotterdam en al jaren zelfstandig organisatie-ontwikkelaar. ‘De inzichten zijn niet alleen nuttig voor interne processen, maar ook voor het bouwen van betekenisvolle relaties met klanten en stakeholders.’

Hoe cultuur functioneert

Corporate antropologie onderzoekt hoe de cultuur van een organisatie functioneert. Dit omvat alles van waarden, normen en gedragingen tot de symbolen en rituelen die een organisatie definiëren. Antropologen die in een zakelijke context werken, gebruiken vaak kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals interviews, observaties en workshops om een diepgaand inzicht te krijgen in hoe een bedrijf functioneert.

Door met deze bril te kijken, kan een corporate antropoloog in kaart brengen hoe werknemers binnen een bedrijf met elkaar omgaan, wat hun normen en waarden zijn en hoe dit het functioneren van de organisatie beïnvloedt. ‘Corporate antropologie houdt zich bezig met hoe mensen cultuur vormen en hoe culturen mensen vormen, en dan met name in organisaties’, zegt corporate antropoloog Jitske Kramer. ‘Een cultuur geeft zin aan een organisatie.’

Een belangrijk aspect van corporate antropologie is volgens Kramer dat het niet alleen kijkt naar wat mensen doen, maar ook naar waarom ze het doen. ‘Het identificeert onderliggende overtuigingen en veronderstellingen die gedrag sturen. Dit maakt het mogelijk om veranderingen door te voeren die niet alleen oppervlakkig, maar ook duurzaam zijn.’

Antropoloog gaat verder

Kramer is corporate antropoloog en een veelgevraagd spreker, trainer en auteur op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. ‘De corporate antropoloog gaat een paar stappen verder dan een medewerkers- of klanttevredenheidsonderzoek. We gaan op zoek naar hoe mensen zich écht gedragen. We lopen dagen, weken lang mee en observeren als een fly on the wall. Als je een antropoloog loslaat in je organisatie vind je het verhaal dat niet uitgesproken wordt. Dat wat niet gezegd wordt, maken we expliciet’, aldus Kramer.

Corporate antropologie is daarom een perfect middel om tot een bewuste onderneming te komen, een conscious business. Conscious business richt zich op het creëren van een positieve impact op mens, maatschappij en milieu, terwijl het tegelijkertijd economische waarde genereert. Het gaat uit van de overtuiging dat winst en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Scheidsbach: ‘Corporate antropologie helpt om de menselijke en culturele factoren te begrijpen die essentieel zijn voor het realiseren van een bewuste bedrijfsstrategie. Conscious business en corporate antropologie versterken elkaar doordat beide een holistische benadering hebben en een sterke focus hebben op waarden. Corporate antropologie is vooral mensgericht, conscious business kijkt daarnaast naar de waarde(n) vanuit álle perspectieven.’

Zo kan een corporate antropoloog bijvoorbeeld helpen bij het meten van de sociale impact van een bedrijf of bij het ontwerpen van processen die zowel economisch als maatschappelijk verantwoord zijn.

Praktische toepassingen

Corporate antropologie helpt bij cultuurtransformaties, het begrijpen van inclusiviteit en diversiteit, het verhogen van de klantbetrokkenheid en bij leiderschapsontwikkeling. Zo kunnen bedrijven die hun cultuur willen aanpassen aan de principes van conscious business, antropologische inzichten gebruiken om de huidige situatie te analyseren en een gewenste toekomstvisie te ontwerpen.

Groei in betekenis en succes

Door het gedrag en de waarden van klanten echt te begrijpen, kunnen bedrijven producten en diensten ontwikkelen die gretig aftrek vinden. Dit versterkt de relatie tussen klant en organisatie.

En antropologische inzichten kunnen leiders helpen om hun rol in de organisatiecultuur beter te begrijpen en om een meer empathische, bewuste stijl van leiderschap te ontwikkelen. Leiders worden aangemoedigd om niet alleen processen, maar ook menselijke interacties te transformeren.

Scheidsbach: ‘Corporate antropologie en conscious business stellen bedrijven in staat om niet alleen succesvoller te zijn, maar ook meer betekenisvol. In een wereld waarin de roep om bewuste en duurzame bedrijfsvoering steeds luider wordt, zijn deze disciplines essentieel voor de toekomst.’

ICE - advertorial

Bedrijven willen bijdragen aan de samenleving. Juist bedrijven kunnen een force for good zijn. Om hieraan optimaal vorm te geven is actuele kennis en het mobiliseren van álle krachten binnen én buiten het bedrijf van kardinaal belang. Dit vraagt ondernemen met bewustzijn!

Brochure aanvragen

Maximaliseer jouw impact als CEO of ondernemer

In deze whitepaper vertellen we je wat Conscious Business precies is, 5 redenen waarom het interessant voor je kan zijn en geven we voorbeelden van bedrijven die het doorleven.

Downloaden
/