Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob en de Steve Jobs-apostelen

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 177 krijgt hij van doen met Steve Jobs-apostelen.

Van Robert-jan
Aan Bob
Onderwerp Pas op voor Sander en Hugo

Hoi Bob,
Zeg, ik hou niet van klikken, dat weet je, maar ik wil het met jou toch even hebben over Sander. Oké, hij was natuurlijk al nooit de meest subtiele manager die we hebben, maar de laatste tijd… Ik was er vanochtend bij toen zijn mensen een presentatie hielden. Die hadden echt hun best gedaan, dat kon je aan alles zien, al is 84 sheets misschien wat veel voor een powerpoint. Maar goed, Sander dus. Halverwege staat hij op en zegt: “Hier ga ik mijn tijd niet meer aan besteden. Doe maar over, morgen klaar, ja?” Je zag iedereen denken: wat ís dit?
Bob, volgens mij weet ik waar dit gedrag vandaan komt. Heel veel managers hebben die biografie over Steve Jobs gelezen (jij toch ook, hè?). Maar Sander heeft dat ding dus drie keer gelezen. En nu praat hij alleen nog maar  van ‘Steve dit…’ en ‘Steve dat…’
Goed, je kunt wellicht vast wat van die Jobs en zijn Apple opsteken. Ik bedoel: knap hoor, die iPad en zo. Maar weet je wat zo’n Sander ervan heeft opgestoken? Dat Steve een enorme hufter was met heel veel succes en dat een manager dus een enorme hufter moet zijn als hij heel veel succes wil hebben… Weet je wat hij gisteren tegen Marianne zei, toch zo’n beetje de meest loyale medewerker die je je kunt voorstellen? “Denk maar niet dat je onmisbaar bent. Voor jou tien anderen, zeker in deze tijd.”
En weet je wat erg is? Hugo heeft dat nu ook een beetje. Dan komt er een plan op tafel, daar hebben mensen een weekend aan doorgewerkt en zegt hij doodleuk: “Bij Apple doen ze dat toch anders, beter. Dit is prutswerk.” Zo doen we dat hier toch niet, Bob, medewerkers schofferen?
Robert-Jan

Hoi Robert-Jan,
Ja, ik weet precies waar je het over hebt. Ik las zelfs onlangs in een Amerikaans blad dat je daar nu zogeheten ‘Steve­managers’ hebt en dat schijnt zelfs een snel groeiende groep te zijn. Dat zijn dus mensen die tijdens presentaties of meetings demonstratief naar buiten gaan kijken of ze gooien rapporten waar hard aan gewerkt is woedend in de prullenbak. Die hufterigheid van die Jobs, dat blijkt kennelijk het enige wat ze hebben overgehouden aan die biografie. Best eng eigenlijk, als je het mij vraagt.
Ik wist niet dat Sander dit nu ook al heeft. Ik weet het wel van Hugo. Ik zat van de week in een meeting met hem en we hebben het over Van Heumen en ineens zegt hij: “Kill the fucking bastard.” Die Van Heumen, je kent hem, hartstikke aardige man, beetje onzeker, goede relatie van ons – waarom moet die in godsnaam kapot?
Dat vraag ik dan ook aan Hugo. Zegt hij: “Steve zegt: vertrouw niemand. En al helemaal niet die types die net doen of ze het goed met je voor hebben. Never.”
Ik zeg nog: we zitten hier niet bij Apple en Arend-Jan van Heumen is volgens mij ook niet bepaald Bill Gates en ik vraag Hugo of we onze toon niet wat kunnen matigen. Zegt ie: “Bill Gates is een enorme lul.” Komt dat ook uit dat boek trouwens? Ik heb het zelf eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal gelezen…
Bob

Bob,
Ik moet je eerlijk bekennen: ik ben ook halverwege gestopt met lezen. Ik weet het dus ook niet precies. Maar ik weet wel dat Hugo het boek op zijn bureau heeft liggen met allemaal post-its erin. En dan komt Sander soms bij hem langs en dan nemen ze samen door wie er binnen ons bedrijf allemaal niks kan en dat blijkt dan dus eigenlijk iedereen te zijn, en dan raken ze helemaal opgewonden, dan zie je ze rood aanlopen en woedend worden. Dat is zó genant om te zien.
En zal ik je nog eens wat vertellen? Nu zit Willem er ineens ook af en toe bij, je weet wel, Willem, die normaliter niet eens een vergadering durft voor te zitten. Die heeft kennelijk wat laat dat boek gelezen, maar is nu, zogezegd, ook helemaal bekeerd. Dan komt zijn PA bij hem en die geeft hem een mapje met een rode omslag. Begint hij te schreeuwen: “Waarom is dit mapje rood? Dat moet groen zijn! Je weet toch dat het de details zijn die het verschil maken! Ik wil godverdomme een groen mapje! Nú!”
Die PA, Caroline, loopt vervolgens huilend de kamer uit. En ik zit er al die tijd bij te kijken. Dus ik vraag: “Willem, waar is dit nu allemaal voor nodig, wie kan het wat schelen, wat de kleur van een mapje is?” Zegt hij, nog natrillend van woede: “Als die sukkels al niet eens de juiste kleur van een mápje weten, hoe denk je dan dat wij ooit winnaars worden, hè?”
Niet normaal, echt niet normaal. Ik ­bedoel: we hebben het hier wel over Willem, die tijdens de laatste reorganisatie maar nét de dans is ontsprongen, ja, die zelfs de grootste moeite heeft met het installeren van een paar simpele appjes op zijn nieuwe ­iPhone, die loopt nu ineens de ultieme perfectionist te spelen… Echt te belachelijk voor woorden allemaal. Ik hoop maar dat het snel weer overwaait, die Steve-trend. Kunnen we weer gewoon aan het werk. Zeg, wat ben jij trouwens nu aan het ­lezen?
Robert-Jan

Robert-Jan,
Ik heb nu het werkboek ‘Intrinsiek procesmanagement, deel II’ op mijn nachtkastje liggen, van dr. A.P.M. van Oorschot, J.P. Droesendaal RA, drs K.J. van den Vorstendonck en ir P. Janssen. Weer eens iets heel anders, maar ook heel boeiend, hoor. Ik leen het je wel zodra ik het uit heb.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Lees ook:

> Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse overheid te kijk. Zijn methode is even simpel als briljant, ziet investeerder Jeroen Bertrams.

elon musk media garnaal loopband

Elon Musk is misschien wel de meest succesvolle serial-entrepreneur ter wereld. Hij is (min of meer) oprichter van PayPal, Tesla, SpaceX, Neuralink, OpenAI, The Boring Company en nog een stuk of vijf bedrijven. Knap hoe hij in staat is om al die bedrijven in het oog te houden en ook nog eens een andere aangekocht bedrijf, X, te vullen met zijn gedachten.

Ik volg al enige tijd het X-account van Elon Musk. Hoewel hij praat over uiterst serieuze zaken – met name nu hij een soort onofficiële rol heeft gekregen in de Trump regering – beschouw ik het af en toe als een cabaretvoorstelling. Elke dag heeft hij wel een tweet of een reactie die zo absurd is dat ik moeite heb om mijn lach in te houden.

Lees ook: Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Media bespelen

Het opvallende (en volgens veel mensen het gevaarlijke) is wel dat hij met zijn berichten in toenemende mate de media bespeelt en beheerst. Dat doet hij uiterst knap.

Voor ondernemers is het uitermate interessant om te zien op welke wijze Musk in staat is om zijn berichten viraal te laten gaan. Hij creëert een slimme waterval van reacties op zijn eigen berichten, die hij vervolgens weer retweet. En mensen die tegen hem zijn, trappen er met open ogen in. Hun berichten worden op uiterst nuchtere wijze tegen hen gebruikt. Zo blijft het balletje rollen en blijft er aandacht gaan naar de ideeën van Musk.

Musk is de leider van DOGE, het Department of Government Efficiency, een semi-officiële organisatie die tot doel heeft om ‘verkeerde’ uitgaven van de Amerikaanse overheid te beëindigen. Ze zijn uitermate voortvarend van start gegaan. Dat kunnen ze ook, want bij DOGE werken, volgens Musk, de allerbeste engineers die in rap tempo toegang krijgen tot overheidsfinanciën en met algoritmes heel snel ‘ongewenste’ uitgaven vinden.

Garnaal op een loopband

Hoewel er uiteraard tegengas is, weet Musk op vrij gemakkelijke wijze al die weerstand te ridiculiseren. Afgelopen week nog maakte hij bekend dat de Amerikaanse overheid 3 miljoen dollar subsidie heeft verstrekt aan iemand die wilde onderzoeken hoe snel een garnaal op een loopband kan rennen.

Dat het bedrag achteraf een stuk lager bleek te zijn, doet er niet toe. Het nieuws is overal verspreid (met hilarische filmpjes tot gevolg zoals hier en hier). Met als resultaat dat veel Amerikanen het eigenlijk allemaal wel prima vinden. Want: waarom zou je belastinggeld in rennende garnalen steken? Dat Musk daarnaast ook allerlei nuttige zaken wil beëindigen, doet er niet meer toe.

Lees ook: Elon Musk is te machtig: Europa moet digitaal onafhankelijk worden

Sinds een paar dagen heeft Musk USAID in zijn vizier. Die organisatie besteedt jaarlijks miljarden aan onzin, zo vindt Musk. Wat hem betreft wordt de organisatie volledig opgedoekt. Volgens hem is de organisatie mede verantwoordelijk voor covid (hier) en financiert het onder meer transgender opera’s (een van zijn kinderen is nota bene transgender) en steekt het geld in transgender stripboeken. Met dit soort kleine haakjes weet Musk een hele organisatie in een kwaad daglicht te zetten en zijn doel (waarschijnlijk) te bereiken.

Les voor ondernemers

Als ondernemer kun je leren van de wijze waarop Musk de media bespeelt. Op LinkedIn zie ik vaak berichten van startups waarom ze hun gehele product proberen te beschrijven en pushen. Saai allemaal. Ik lees het na één regel al niet meer. Veel te wollig. Niet scherp genoeg.

Het zou een stuk slimmer zijn om een heel klein (maar briljant) stukje van het product te beschrijven. Welke pijnlijke probleem los je nu eigenlijk op? Wat is jouw haakje? Dat wil ik lezen. Dan kijk ik verder en kun je interesse opwekken in het volledige product.

Denk er maar eens over na: als jij Elon Musk was, hoe zou jij dan jouw product verkopen? Hoe zorg jij ervoor dat ze over jou gaan praten? Heel plat gezegd: wat is jouw ‘garnaal’?

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: