Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob buigt slecht nieuws om tot goed nieuws

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 120 buigt hij slecht nieuws in goed nieuws om.

 

Aan Management Breed

Het MT praat niet alleen maar over bezuinigingen. We proberen ook op andere, creatieve manieren de strijd aan te gaan met de recessie. Wat dat betreft het volgende verzoek: wij denken dat elkaar in de put praten de crisis alleen maar verergert. Veel onderzoeken tonen dit ook aan. Vandaar het dringende verzoek aan alle managers om niet al te somber over te komen mensen, dat maakt als gezegd de boel alleen maar erger. Gebruik niet al te grote woorden over de crisis, maak het allemaal niet te pessimistisch en laat het vooral ook luid en duidelijk horen als er goed nieuws is. Heus, je zult zien dat dit heel vruchtbaar werkt op de werkvloer!
Bob

Ha Bob,
Helemaal mee eens, Bob. Ik word doodziek van al die inktzwarte verhalen en dat opbieden tegen elkaar over hoe erg die crisis is. Ik hoop dan ook zeer dat jullie verzoek weerklank vindt in de organisatie. Weet je wat wij managers moeten doen, nú? Optimisme pushen!

Oh ja, even wat anders: jij wilde graag weten hoe het met de order van Rothmar Ltd staat. Helaas hebben ze zich vanochtend teruggetrokken wegens problemen met hun bank. Maar zodra er goed nieuws is, ben jij de eerste die het hoort!
Willem van Dosten
Sales Director

Dag Bob,
Ja, dat snap ik wel, dat MT-idee. Maar het is toch wel een beetje moeilijk om het in praktijk te brengen. Zo wil je met spoed van me weten of ik al definitieve cijfers heb over het eerste kwartaal omdat Hoofdkantoor ongeduldig wordt. Nou, zoals we nu kunnen becijferen krijgt Q1/2012 een teruggang in omzet van 26 procent ten opzichte van Q1/2011. Ongelooflijk toch? Ik had dit aan het Hoofdkantoor willen communiceren als ‘rampzalig' maar ik houd het nu maar op ‘iets minder dan verwacht'? Lijkt me goed toch, gezien je mailtje?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
Eén zwaluw maakt nog geen lente, ik weet het, maar Jack vertelt me net dat Jungmann AG nog vanochtend definitief besluit of ze met ons in zee gaan. Ik denk dat dit gaat lukken, Bob, en dan gaan we dit goede nieuws meteen door het hele gebouw communiceren!
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Goed plan! Al dat crisis-gezeur hebben we nu echt wel gehad! Ben je trouwens nog toegekomen aan mijn lijstje met mensen die eruit kunnen zonder al teveel juridische en financiële consequenties? Het zijn er nu twaalf. Als je vandaag even tekent, kan ik ze morgen stuk voor stuk bij me roepen. En dan ga ik niet zeggen ‘ik heb slecht nieuws voor je' maar ‘er komen nieuwe kansen op je af in je leven.' Ik ben het helemaal met je eens: het is ook maar net hoe je nieuws brengt.
Marianne Bovenlanden
HR Manager

Dag Bob,
Sorry Bob, maar hoor net van Jack dat die deal met Jungman AG niet doorgaat. Ze hebben een probleem met hun bank. Jack zit er nu helemaal doorheen. Zal ik hem even bij jou langs sturen om hem op te monteren? Bij mij komt er namelijk even niks positiefs op.
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Ik had net Hoofdkantoor aan de lijn, want ik had ze dus gemaild dat het resultaat ‘iets minder dan verwacht' was. Nou, dat is best lullig eigenlijk, want ze vonden het gewéldig om te horen, ‘iets minder dan verwacht', ja, ze zien dit positief alsof we nauwelijks zijn teruggezakt ten op zicht van vorig jaar. Ze zien dit nu zelfs als eerste teken dat het ergste nu wel voorbij is. Ik was eerlijk gezegd sprakeloos.

Kun jij ze alsjeblieft even bellen om ze voorzichtig uit te leggen dat het resultaat eigenlijk toch best wel rampzalig is, eer de CEO en God weet wie nog meer ermee aan de haal gaat en iedereen per ongeluk denkt dat wij het uitstekend doen?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
De CEO belde net, maar je zat even niet op je plek. Wil je hem zsm terugbellen? Hij wil je namelijk persoonlijk complimenteren met het resultaat van het eerste kwartaal! Hij vindt het werkelijk een tópprestatie en wil graag dat je via een video op intranet aan het hele concern uitlegt hoe je dit hebt klaargespeeld in deze tijd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ben zo trots op je, Bob!
Annemieke Vreeland
PA to the MD

Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager.

IT in het DNA: zo overwin je obstakels in digitale transformatie

In samenwerking met Mobilee - De digitalisering van organisaties vraagt om een radicaal andere benadering van IT. Waar technologie vroeger vooral ondersteunend was, bepaalt het nu het succes van moderne organisaties. IT is geen bijzaak meer, het moet in je DNA zitten.

Mobillee Informatiemanagement 2.0 Jeroen Stoop
Foto: Mobilee / Getty Images

Jeroen Stoop is Senior Consultant bij Mobilee en geeft zijn visie op een nieuwe aanpak van informatiemanagement. ‘De tijd dat IT een aparte afdeling was die software én systemen leverde aan ‘de business’ is definitief voorbij. Informatiemanagement is de kunst en kunde van het balanceren tussen de vraag naar en aanbod van de informatievoorziening, gericht op het ondersteunen en realiseren van de organisatiedoelstellingen’, aldus Stoop.

Traditioneel was informatiemanagement vooral gericht op het afstemmen van IT-systemen op de behoeften van de business. Je had een business die bepaalde wat er moest gebeuren, en een IT-afdeling die dat vervolgens moest realiseren. Die aanpak gaat al lang niet meer op, mede door de digitalisering van processen, de inzet van AI, datagedreven besluitvorming én cloudtechnologie.

Dat zijn geen IT-projecten meer, maar businessprojecten die het verschil maken tussen winnen of verliezen in de markt. IT is geen ondersteunende dienst meer, maar zit in het DNA van elke moderne organisatie. Stoop: ‘Of je nu een bank bent, een verzekeraar of een overheidsinstelling: digitalisering, data en technologie zijn onlosmakelijk verbonden met je kernprocessen.’

Informatiemanagement 2.0: IT in het DNA van de business

Hoog tijd voor een nieuw bewustzijn én een nieuwe aanpak. Die nieuwe aanpak, door Stoop ‘informatiemanagement 2.0’ genoemd, draait om vólledige integratie. Het idee is eigenlijk best simpel: in plaats van dat IT en business als twee aparte afdelingen werken die af en toe met elkaar afstemmen, moeten ze juist als één geheel gaan functioneren. Dit gebeurt door waardeketens te maken waarin zowel business- als IT-professionals zitten die samen aan een specifieke dienst of product werken.

Bijvoorbeeld: bij een verzekeraar zou zo’n team alles regelen rond schadeafhandeling — van klantenservice tot de IT-systemen die de uitbetalingen mogelijk maken. De IT’ers in zo’n team zijn dan niet alleen verantwoordelijk voor het bouwen van systemen, maar ook voor het draaiend houden ervan. If you build it, you run it. Op deze manier wordt IT niet meer gezien als een aparte ondersteunende afdeling, maar als een onmisbaar onderdeel van het hele bedrijfsproces.

Waardeketens en centrale sturing

Toch betekent die beweging naar autonome teams niet dat er helemaal geen centrale sturing meer nodig is, ziet Stoop. Sommige generieke diensten, zoals (cloud) infrastructuur, business intelligence of toegang en beveiliging, ondersteunen meerdere waardeketens. Het apart organiseren van deze diensten in iedere waardeketen zou niet alleen kostbaar zijn, maar leidt ook tot versnippering van schaarse expertise.

In de ideale situatie zijn deze diensten ‘as-a-service’ beschikbaar voor elke waardeketen, met verregaande automatisering van integratie en deployment. ‘Kijk naar bedrijven als Bol.com en Wehkamp, die meerdere keren per dag nieuwe software kunnen uitrollen. Dat is het niveau van wendbaarheid waar we naartoe moeten’, aldus Stoop.

Maar dat is niet het enige. Teams moeten autonoom kunnen opereren, maar wel binnen kaders die zorgen voor samenhang, compliance en toekomstbestendigheid. Daarbij zijn wettelijke of organisatiebrede beleidskaders en architectuur van belang.

Maar strategische adviseurs en architecten die hun beleid ontwikkelen ver weg van waar de teams hun werk doen, werkt natuurlijk niet. Deze adviseurs en architecten moeten ook écht daadwerkelijk meedoen met de teams die het werk uitvoeren, om zo het beleid en de architectuur te vertalen naar de praktijk.

Tenslotte is het belangrijk om de totale samenhang te bewaken en te managen. Dat kan door periodiek, bijvoorbeeld elk kwartaal, sessies te organiseren waar de teams met elkaar de werkzaamheden voor de komende periode plannen en met elkaar afstemmen. Bijvoorbeeld in de vorm van een zogenaamde Program Increment-sessie.

De stap naar Informatiemanagement 2.0 start vaak bij de IT-organisatie, maar kan daartoe niet beperkt blijven. Toch kan het een goed begin zijn. Als de IT-organisatie erin slaagt om haar generieke diensten effectief en slagvaardig te organiseren, en dat wordt zichtbaar voor de rest van de organisatie, dan is de kans groot dat ‘de business’ volgt. Pas dan is er echt sprake van informatiemanagement 2.0. ‘Dit heb ik bij meerdere organisaties zien gebeuren’, zegt Stoop. ‘De weg naar Informatiemanagement 2.0 is meestal een organische ontwikkeling.’

Vijf hardnekkige obstakels

In de praktijk blijkt de transitie naar informatiemanagement (2.0) echter niet zomaar gedaan. Stoop en Mobilee-collega Koen Hilhorst identificeren in een uitgebreide whitepaper vijf belangrijke obstakels die organisaties tegenkomen.

1. Het eeuwige IT-feestje

Het eerste probleem is dat business-IT-integratie nog steeds vooral wordt gezien als een verantwoordelijkheid van de IT-afdeling. Dat is in het huidige digitale tijdperk vreemd. We zien financiële sturing en HR toch ook niet als het probleem van alleen de controller of de HR-afdeling?

Toch is er een kloof ontstaan tussen business en IT. Het resulteert vaak in wantrouwen of miscommunicatie en daardoor neemt de samenwerking alleen maar verder af.

Het opbouwen van wederzijds begrip en vertrouwen blijkt een langdurig proces, gekenmerkt door wat Stoop en Hilhorst omschrijven als ‘kleine stapjes’. ‘Vaak is daar ook ‘vers bloed’ nodig’, stellen zij. ‘Want als je hetzelfde doet wat je altijd deed, krijg je hetzelfde wat je al hebt.’

2. Onvolwassenheid in projectmatig werken

Een tweede obstakel is gebrek aan ervaring met projectmatig werken. Voor organisaties die weinig ervaring hebben met projectmatig werken en de principes van ‘informatiemanagement 1.0’, is de overstap naar versie 2.0 een grote uitdaging. Zonder duidelijke afspraken over opdrachtgeverschap, eigenaarschap en verantwoordelijkheden werkt ook informatiemanagement 2.0 niet.

3. Verouderde leiderschapsstijlen

De transitie naar informatiemanagement 2.0 vereist ook een verandering in leiderschapsstijl. Traditionele managementstructuren passen niet goed bij het zelforganiserende karakter van wendbare, multidisciplinaire teams. Een verschuiving naar een meer ondersteunende en coachende managementstijl is noodzakelijk.

‘Investeer in trainingen voor wendbaar leiderschap en wendbaar organiseren, en stel je open en kwetsbaar op naar je team’, aldus Stoop. ‘Dit bevordert een cultuur van openheid, vertrouwen en continue verbetering.’

4. Het budgetvraagstuk

Veel organisaties hanteren nog steeds een budgetterings- én verantwoordingsproces dat niet past bij de dynamische aard van een moderne IT-afdeling. Er is behoefte aan continue en structurele financiering die beter aansluit bij de voortdurende behoeften van de waardeketens en IT-diensten.

Pas de financiële structuur aan om directe ondersteuning te bieden aan de business-waardeketens én IV- en IT-diensten. Zorg voor transparantie over kosten en maak duidelijk wat nodig is om continu waarde te kunnen leveren.

5. Hardnekkige silo’s

Als laatste obstakel wordt de functionele inrichting in afdelingen genoemd. Veel organisaties zijn nog steeds functioneel ingericht in afdelingen, wat de integratie van business en IT binnen bepaalde waardeketens alleen maar in de weg staat. Een herstructurering naar waardeketens vraagt om diepgaand commitment van het topmanagement.

Betrek eindgebruikers bij de ontwikkeling van IT-diensten

De praktijk laat zien dat er ondanks alle uitdagingen wel degelijk vooruitgang wordt geboekt. Stoop ziet steeds meer organisaties die de eerste stappen zetten richting integratie tussen business en IT. Meestal doordat bepaalde afdelingen al experimenteren met multidisciplinaire agile of scrumteams.

‘Begin klein en train teams in nieuwe werkmethoden die de nadruk leggen op wendbaarheid en klantgerichtheid’, adviseert Stoop. ‘Bied coaching en begeleiding door ervaren ‘facilitators’, die focus hebben op wendbaarheid en klantgerichtheid.’

De sleutel tot succes ligt volgens Stoop, Hilhorst en Mobilee óók in het actief betrekken van eindgebruikers bij de ontwikkeling van IT-diensten. Door regelmatig demonstraties te geven en feedback te verzamelen, kunnen teams hun dienstverlening continu verbeteren en beter afstemmen op wat gebruikers écht nodig hebben.

‘De digitale transformatie heeft de grenzen tussen IT en business vervaagd en vraagt om een geïntegreerde benadering’, concludeert Stoop. ‘Die ambitie is haalbaar met de juiste inzet, mindset en leiderschap.’

Lees ook

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/