Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob buigt slecht nieuws om tot goed nieuws

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 120 buigt hij slecht nieuws in goed nieuws om.

 

Aan Management Breed

Het MT praat niet alleen maar over bezuinigingen. We proberen ook op andere, creatieve manieren de strijd aan te gaan met de recessie. Wat dat betreft het volgende verzoek: wij denken dat elkaar in de put praten de crisis alleen maar verergert. Veel onderzoeken tonen dit ook aan. Vandaar het dringende verzoek aan alle managers om niet al te somber over te komen mensen, dat maakt als gezegd de boel alleen maar erger. Gebruik niet al te grote woorden over de crisis, maak het allemaal niet te pessimistisch en laat het vooral ook luid en duidelijk horen als er goed nieuws is. Heus, je zult zien dat dit heel vruchtbaar werkt op de werkvloer!
Bob

Ha Bob,
Helemaal mee eens, Bob. Ik word doodziek van al die inktzwarte verhalen en dat opbieden tegen elkaar over hoe erg die crisis is. Ik hoop dan ook zeer dat jullie verzoek weerklank vindt in de organisatie. Weet je wat wij managers moeten doen, nú? Optimisme pushen!

Oh ja, even wat anders: jij wilde graag weten hoe het met de order van Rothmar Ltd staat. Helaas hebben ze zich vanochtend teruggetrokken wegens problemen met hun bank. Maar zodra er goed nieuws is, ben jij de eerste die het hoort!
Willem van Dosten
Sales Director

Dag Bob,
Ja, dat snap ik wel, dat MT-idee. Maar het is toch wel een beetje moeilijk om het in praktijk te brengen. Zo wil je met spoed van me weten of ik al definitieve cijfers heb over het eerste kwartaal omdat Hoofdkantoor ongeduldig wordt. Nou, zoals we nu kunnen becijferen krijgt Q1/2012 een teruggang in omzet van 26 procent ten opzichte van Q1/2011. Ongelooflijk toch? Ik had dit aan het Hoofdkantoor willen communiceren als ‘rampzalig' maar ik houd het nu maar op ‘iets minder dan verwacht'? Lijkt me goed toch, gezien je mailtje?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
Eén zwaluw maakt nog geen lente, ik weet het, maar Jack vertelt me net dat Jungmann AG nog vanochtend definitief besluit of ze met ons in zee gaan. Ik denk dat dit gaat lukken, Bob, en dan gaan we dit goede nieuws meteen door het hele gebouw communiceren!
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Goed plan! Al dat crisis-gezeur hebben we nu echt wel gehad! Ben je trouwens nog toegekomen aan mijn lijstje met mensen die eruit kunnen zonder al teveel juridische en financiële consequenties? Het zijn er nu twaalf. Als je vandaag even tekent, kan ik ze morgen stuk voor stuk bij me roepen. En dan ga ik niet zeggen ‘ik heb slecht nieuws voor je' maar ‘er komen nieuwe kansen op je af in je leven.' Ik ben het helemaal met je eens: het is ook maar net hoe je nieuws brengt.
Marianne Bovenlanden
HR Manager

Dag Bob,
Sorry Bob, maar hoor net van Jack dat die deal met Jungman AG niet doorgaat. Ze hebben een probleem met hun bank. Jack zit er nu helemaal doorheen. Zal ik hem even bij jou langs sturen om hem op te monteren? Bij mij komt er namelijk even niks positiefs op.
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Ik had net Hoofdkantoor aan de lijn, want ik had ze dus gemaild dat het resultaat ‘iets minder dan verwacht' was. Nou, dat is best lullig eigenlijk, want ze vonden het gewéldig om te horen, ‘iets minder dan verwacht', ja, ze zien dit positief alsof we nauwelijks zijn teruggezakt ten op zicht van vorig jaar. Ze zien dit nu zelfs als eerste teken dat het ergste nu wel voorbij is. Ik was eerlijk gezegd sprakeloos.

Kun jij ze alsjeblieft even bellen om ze voorzichtig uit te leggen dat het resultaat eigenlijk toch best wel rampzalig is, eer de CEO en God weet wie nog meer ermee aan de haal gaat en iedereen per ongeluk denkt dat wij het uitstekend doen?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
De CEO belde net, maar je zat even niet op je plek. Wil je hem zsm terugbellen? Hij wil je namelijk persoonlijk complimenteren met het resultaat van het eerste kwartaal! Hij vindt het werkelijk een tópprestatie en wil graag dat je via een video op intranet aan het hele concern uitlegt hoe je dit hebt klaargespeeld in deze tijd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ben zo trots op je, Bob!
Annemieke Vreeland
PA to the MD

Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager.

Waarom ik DEI niet van onze website haal – en andere ceo’s dat ook niet zouden moeten doen

De snelheid waarmee Amerikaanse bedrijven hun diversiteitsbeleid afbouwen, is ronduit verontrustend, vindt Charlie MacGregor, ceo van hotelketen The Social Hub. Los daarvan is het ook gewoon onverstandig. ‘Al die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt?’

charlie macgregor the social hub diversiteit inclusie beleid
Charlie MacGregor, ceo van The Social Hub: 'Ik hoop - en denk - dat veel bedrijven gewoon aan het 'Trump-washen' zijn.'

Terwijl de wereld om ons heen razendsnel verandert, wil ik graag stilstaan bij iets dat ik moeilijk te bevatten vind. De snelheid waarmee grote Amerikaanse bedrijven hun DEI-beleid afbouwen, is ronduit surrealistisch en verontrustend om te zien.

Als oprichter en ceo van The Social Hub vraag ik me af wat dit eigenlijk over ons zegt.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dit schrijf vanuit een bevoorrechte positie. Ik ben een witte, heteroseksuele en valide man, ik heb een opleiding kunnen genieten en een fijne opvoeding gehad. Mijn hele leven lang heb ik kunnen profiteren van de voordelen die onze samenleving biedt.

‘Anti-waarden’

Laten we eens kort stilstaan bij wat het acroniem DEI eigenlijk betekent: Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie. Laat die woorden even op je inwerken. En stel je dan voor wat het betekent als je dit niet steunt, als je juist het tegenovergestelde nastreeft: Uniformiteit, Ongelijkheid en Uitsluiting.

Het is toch ondenkbaar dat je anno 2025 in de westerse wereld een team zou willen leiden op basis van die ‘anti-waarden’ – zeker als je een breed en internationaal publiek probeert aan te spreken.

Lees ook: Diversiteit staat onder druk: nu komt de echte test voor leiders

DEI kreeg momentum als een gezamenlijke reactie op de moord op George Floyd in 2020, door een witte politieagent, midden op de dag en vastgelegd op camera. Het onweerlegbare bewijs vormde de aanleiding voor de Black Lives Matter-protesten die zomer en ontketende een golf van steunbetuigingen voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusie.

Samen met de bredere bewustwording die de MeToo-beweging had gebracht, kwam een pijnlijke waarheid naar boven. Een waarheid zo oud als de mensheid zelf: onze samenlevingen en economieën zijn geen gelijk speelveld. Ze bevoordelen structureel een bepaald type mens: de witte, heteroseksuele man. Mensen zoals ik, dus.

Succesvoller en winstgevender

Het was een kantelpunt dat de Amerikaanse mythe – hard werken is de weg naar succes – ontkrachtte. In plaats daarvan werd pijnlijk duidelijk hoe diepgeworteld de systematische ongelijkheid is. Het bood de wereld een uniek moment van zelfreflectie.

Al in juni 2020 publiceerde het World Economic Forum een DEI-toolkit voor bedrijven. Wat me vooral opviel, was dat daarin niet alleen het morele belang werd benoemd, maar ook het zakelijke. Dat is geen hogere wiskunde. De wereld ís divers.

Bedrijven die een inclusieve werkcultuur creëren en het volledige potentieel van menselijke diversiteit benutten, zijn succesvoller. Dat blijkt ook uit de cijfers: uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven met een divers managementteam tot 39 procent winstgevender zijn dan organisaties zonder.

Lees ook: ‘Trumps oorlog tegen ‘woke’ is precies wat diversiteit nodig heeft

Bij The Social Hub bedienen we een wereldwijd klantenbestand. Net als de vele S&P 500-bedrijven die hun DEI-beleid inmiddels aan het terugdraaien zijn. Aan die organisaties wil ik een simpele vraag stellen: hoe denk je die klanten aan te trekken als je geen diverse teams hebt? Teams die de mensen aan de top kunnen helpen om de wensen, behoeften en uitdagingen van groepen met een andere achtergrond dan zijzelf te begrijpen? Groepen die, als je ze optelt, de meerderheid vormen?

Balans vinden die werkt

Een veelgehoord argument is dat DEI ‘te ver is doorgeschoten’. En ja, er zijn extremen aan de linkerkant die intimiderend kunnen zijn. Maar het is aan ons – mijn collega-ceo’s – om hierin een balans te vinden die werkt voor zowel onze mensen als onze bedrijven.

Want voor mij zijn een divers personeelsbestand en een eerlijk en inclusief personeelsbeleid vanzelfsprekend. Wij willen en hebben een divers team; we geven iedereen gelijke kansen en doen ons best om alle medewerkers zich welkom en gezien te laten voelen. Dat is tenslotte precies wat we ook elke dag doen voor onze gasten.

Lees ook: Nederlandse bedrijven gaan niet mee in Trumps oorlog tegen DEI

Onze hubs zijn veilige, gastvrije plekken voor iedereen. Ons hotel in het centrum van Amsterdam was tijdens Pride bijvoorbeeld de officiële Pride Hub, al onze locaties hebben genderneutrale toiletten en ons netwerk van ambassadeurs bestaat uit mensen met diverse achtergronden, waarvan velen tot LGBTQIA+-gemeenschap behoren.

Daarnaast ben ik bijzonder trots op onze TSH Talent Foundation, waarmee we ‘changemakers scholarships’ aanbieden: huisvesting en ontwikkelingskansen voor briljante maar kansarme studenten, die we willen helpen hun potentieel te benutten. Afgelopen herfst werd onze inzet beloond toen we een B Corp werden, een enorme mijlpaal voor ons.

‘Trump-washen’

Ik ben van nature een superoptimistisch persoon, dus een groot deel van mij hoopt – en denkt – dat de grote internationale bedrijven die het mes in hun diversiteitsbeleid zetten gewoon aan het ‘Trump-washen’ zijn: een oude, witte, mannelijke bullebak tevreden houden door die drie letters van hun websites te halen, maar ondertussen geen echte anti-DEI-acties ondernemen.

Maar ik kies ervoor het anders te doen. Ik sta er trots voor: wij steunen DEI. Als je het mij vraagt, is dit de enige weg.