Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob buigt slecht nieuws om tot goed nieuws

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 120 buigt hij slecht nieuws in goed nieuws om.

 

Aan Management Breed

Het MT praat niet alleen maar over bezuinigingen. We proberen ook op andere, creatieve manieren de strijd aan te gaan met de recessie. Wat dat betreft het volgende verzoek: wij denken dat elkaar in de put praten de crisis alleen maar verergert. Veel onderzoeken tonen dit ook aan. Vandaar het dringende verzoek aan alle managers om niet al te somber over te komen mensen, dat maakt als gezegd de boel alleen maar erger. Gebruik niet al te grote woorden over de crisis, maak het allemaal niet te pessimistisch en laat het vooral ook luid en duidelijk horen als er goed nieuws is. Heus, je zult zien dat dit heel vruchtbaar werkt op de werkvloer!
Bob

Ha Bob,
Helemaal mee eens, Bob. Ik word doodziek van al die inktzwarte verhalen en dat opbieden tegen elkaar over hoe erg die crisis is. Ik hoop dan ook zeer dat jullie verzoek weerklank vindt in de organisatie. Weet je wat wij managers moeten doen, nú? Optimisme pushen!

Oh ja, even wat anders: jij wilde graag weten hoe het met de order van Rothmar Ltd staat. Helaas hebben ze zich vanochtend teruggetrokken wegens problemen met hun bank. Maar zodra er goed nieuws is, ben jij de eerste die het hoort!
Willem van Dosten
Sales Director

Dag Bob,
Ja, dat snap ik wel, dat MT-idee. Maar het is toch wel een beetje moeilijk om het in praktijk te brengen. Zo wil je met spoed van me weten of ik al definitieve cijfers heb over het eerste kwartaal omdat Hoofdkantoor ongeduldig wordt. Nou, zoals we nu kunnen becijferen krijgt Q1/2012 een teruggang in omzet van 26 procent ten opzichte van Q1/2011. Ongelooflijk toch? Ik had dit aan het Hoofdkantoor willen communiceren als ‘rampzalig' maar ik houd het nu maar op ‘iets minder dan verwacht'? Lijkt me goed toch, gezien je mailtje?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
Eén zwaluw maakt nog geen lente, ik weet het, maar Jack vertelt me net dat Jungmann AG nog vanochtend definitief besluit of ze met ons in zee gaan. Ik denk dat dit gaat lukken, Bob, en dan gaan we dit goede nieuws meteen door het hele gebouw communiceren!
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Goed plan! Al dat crisis-gezeur hebben we nu echt wel gehad! Ben je trouwens nog toegekomen aan mijn lijstje met mensen die eruit kunnen zonder al teveel juridische en financiële consequenties? Het zijn er nu twaalf. Als je vandaag even tekent, kan ik ze morgen stuk voor stuk bij me roepen. En dan ga ik niet zeggen ‘ik heb slecht nieuws voor je' maar ‘er komen nieuwe kansen op je af in je leven.' Ik ben het helemaal met je eens: het is ook maar net hoe je nieuws brengt.
Marianne Bovenlanden
HR Manager

Dag Bob,
Sorry Bob, maar hoor net van Jack dat die deal met Jungman AG niet doorgaat. Ze hebben een probleem met hun bank. Jack zit er nu helemaal doorheen. Zal ik hem even bij jou langs sturen om hem op te monteren? Bij mij komt er namelijk even niks positiefs op.
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Ik had net Hoofdkantoor aan de lijn, want ik had ze dus gemaild dat het resultaat ‘iets minder dan verwacht' was. Nou, dat is best lullig eigenlijk, want ze vonden het gewéldig om te horen, ‘iets minder dan verwacht', ja, ze zien dit positief alsof we nauwelijks zijn teruggezakt ten op zicht van vorig jaar. Ze zien dit nu zelfs als eerste teken dat het ergste nu wel voorbij is. Ik was eerlijk gezegd sprakeloos.

Kun jij ze alsjeblieft even bellen om ze voorzichtig uit te leggen dat het resultaat eigenlijk toch best wel rampzalig is, eer de CEO en God weet wie nog meer ermee aan de haal gaat en iedereen per ongeluk denkt dat wij het uitstekend doen?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
De CEO belde net, maar je zat even niet op je plek. Wil je hem zsm terugbellen? Hij wil je namelijk persoonlijk complimenteren met het resultaat van het eerste kwartaal! Hij vindt het werkelijk een tópprestatie en wil graag dat je via een video op intranet aan het hele concern uitlegt hoe je dit hebt klaargespeeld in deze tijd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ben zo trots op je, Bob!
Annemieke Vreeland
PA to the MD

Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager.

Angelique de Vries (Workday) jaagt op 2 miljard omzet: ‘Nederland is belangrijk gidsland’

Angelique de Vries heeft ambitieuze groeiplannen met softwarebedrijf Workday voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ze is net door de magische omzetgrens van 1 miljard dollar gebroken. Over vijf jaar moet dat verdubbeld zijn. Hoe pakt ze dat aan?

Angelique de Vries Workday
Angelique de Vries, president EMEA bij Workday: 'Nederland is voor ons een belangrijk gidsland.'

Angelique de Vries (56) krijgt regelmatig een ‘ping’. Een Netflix-achtige aanbeveling: dit zou je ook moeten doen, leren, updaten.

Als directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika van Workday (president EMEA) heeft ze al een dijk van een cv, met internationale topfuncties bij SAP en Salesforce. Maar de AI-agent van Workday trekt zich daar niks van aan. Blijven leren is het devies, toekomstige vaardigheden ontwikkelen.

‘Dat vind ik heel goed’, vertelt ze tegen MT/Sprout. ‘Een curious mindset is zo belangrijk. Ik ben nieuwsgierig en dat wil ik ook blijven. Zelfs met mijn dertig jaar in de techwereld ben ik nog lang niet klaar.’

Ook de meer dan 4.500 Europese werknemers van Workday – De Vries noemt ze workmates – krijgen regelmatig het advies om wat verder te kijken dan hun functieomschrijving. ‘We werken bijvoorbeeld met Gigs. Dat is een platform waarmee onze mensen buiten hun normale rol kunnen deelnemen aan bijvoorbeeld strategische projecten om vaardigheden te ontwikkelen.’

Van cv’s naar skills

Steeds meer bedrijven stellen vaardigheden centraal in hun aanwervings- en talentbeleid. Skills worden de driver voor organisaties, de klassieke focus op diploma’s, functietitels en werkgevers verdwijnt.

Bij Workday is die transformatie al in volle gang. De Vries: ‘Wij kijken zelf ook naar de kracht van iedereen als persoon. Zo hebben we in Berlijn bijvoorbeeld actief ingezet op moeders die terug willen komen naar de werkomgeving. Daar hebben we hele succesvolle voorbeelden van. En dat vind ik zelf ook een heel mooi project.’

Die verandering van cv naar skills is eveneens een hot topic bij haar meer dan 2000 Europese klanten. ‘De meest gestelde vraag is: hoe schakel ik mijn wervingsprocessen om naar vaardigheden? En de tweede vraag gaat over efficiëntie, hoe ze meer met minder kunnen doen.’

Lees ook: Helft van professionals overweldigd door vele veranderingen

Generatieve AI

Workday is een softwareplatform – ‘geboren in de cloud’ – dat bedrijven helpt om hun mensen (HR) en hun geld (finance) te managen. Het telt wereldwijd inmiddels meer dan 70 miljoen gebruikers. Dat platform wordt steeds meer aangevuld met kunstmatige intelligentie.

Om nog meer generatieve AI-tools te integreren, heeft Workday de partnerships met Google Cloud en Amazon Web Services (AWS) onlangs flink uitgebreid. En dan is er nog de innige samenwerking met Salesforce. Samen bouwen ze een geïntegreerd platform, inclusief gezamenlijke datasets en AI-agents. ‘Eigenlijk zijn we als bedrijven een beetje broertje en zusje’.

Nu zitten de meeste professionals echt niet te wachten op nog meer nieuwe apps of platforms. ‘Daarom willen we de gebruiker bedienen in zijn of haar eigen omgeving. Wie veel doet in Slack of in Microsoft Teams moet daar ook de Workday- en Salesforce processen kunnen uitvoeren. Ze kunnen daar niet alleen vakantiedagen aanvragen, maar ze krijgen daar ook advies van onze AI-agents.’

Dataset met context

Versnellen, assisteren en transformeren. Dat zijn de drie stappen waar Workday generatieve AI voor wil inzetten. Versnellen van de automatisering met AI als copiloot bijvoorbeeld, assisteren met heel gericht carrièreadvies en transformeren waarin AI op zoek gaat naar ‘continue procesverbeteringen’.

Daarachter zit een dataset die al even uniek als enorm is: alle HR- en financiële data zijn gebaseerd op de ruim 800 miljard transacties die jaarlijks op het Workday-platform worden verwerkt. Niet te vergelijken met de rommel waar andere chatbots doorheen moeten ploegen.

Workday voegt daar nu ook de context aan toe. ‘Voor zowel finance als HR. Als ik even inzoom op HR, dan kennen wij die bedrijfsprocessen ook heel goed. Ongeveer 25 procent van alle openstaande vacatures in de VS raken namelijk aan een Workday-systeem. Dat is een hele grote hoeveelheid.’

Omzet boven miljard

‘Voor generatieve AI is veel data belangrijk, maar ook de kwaliteit ervan’, legt ze uit. ‘Wij koppelen daar onder de paraplu van Workday Illuminate de kennis en inzichten van de bedrijfsprocessen aan. Als je AI-technologie snel toepasbaar wil maken voor je bedrijf, heb je die data én die bedrijfsprocessen nodig. Je hebt de data, je ziet de trends en die komen tot hun recht met de proceskennis die je hebt.’

Dat samenvoegen van al die informatie wordt gedaan door verschillende AI-agents. Workday heeft deze al op stapel staan: een AI-agent voor het helpen bij rekruteren, een voor het stroomlijnen van processen, een voor het indienen en afrekenen van onkosten.

Dat AI zo heel wat werk uit handen zal nemen, zal voor veel bedrijven als muziek in de oren klinken. En dat past dan ook perfect bij de ambitieuze plannen van De Vries. Ze heeft de omzet in haar regio net over de 1 miljard dollar heen gejaagd. Dat bedrag wil ze binnen vijf jaar verdubbelen. De ambitie is minstens 15 procent per jaar groeien, met een winstmarge van 30 procent.

Lees ook: Nederland lijdt aan outsourceritis, doe meer zelf

Nederland gidsland

Nederland is daarin een belangrijk gidsland. ‘Het is ook één van de eerste landen waar we in Europa zijn begonnen, dat maakt het al bijzonder. Maar Nederland is voor ons ook een omgeving waar we nieuwe dingen uitproberen. Daarvoor zie ik heel veel openheid en welwillendheid. Die drive moeten we vooral vast blijven houden.’

Eind oktober is een gloednieuw Customer Innovation Lab geopend in Amsterdam, een van de eerste in Europa. Signify en Boskalis hebben daar al strategische sessies gehad met scenario’s over de toekomst. Volgende maand wordt het jaarlijkse Europese event Workday Rising in Amsterdam RAI gehouden. Daar komen zo’n 5000 professionals op af.

Tijdens dat event zullen vooral de ervaringen van klanten centraal staan, van Philips tot Netflix. Klanten ‘meer waarde laten halen uit het platform’ is namelijk een belangrijke pijler in de groeistrategie van De Vries. Ze wil dat het liefst samendoen, met partnerschappen.

Groeipijlers

Accenture is zo’n ontwikkelpartner. ‘Ze hebben 750.000 medewerkers die continu naar nieuwe skills en transformaties moeten gaan.’ Met AI krijgt het organisatieadviesbureau inzicht in de vaardigheden en in de profielen voor de toekomst.

Zo wordt de match gemaakt met wat er nodig is om de vraag uit de markt te volgen. Werknemers krijgen op basis daarvan ook aanbevelingen om hun skills te activeren of te updaten.

Een tweede pijler is het constant toevoegen van nieuwe oplossingen en innovaties. ‘Als daarvoor een overname nodig is, dan wordt die gedaan.’ Afgelopen februari nog met HiredScore. Een bedrijf dat werkt met ethische kunstmatige intelligentie (responsible AI) voor het matchen van talent en werkgevers.

Derde en laatste groeipijler is het uitbreiden van het portfolio. Als Fortune 500-speler heeft Workday heel wat grote multinationals aan boord. De Vries focust nu heel bewust op de middelgrote ondernemingen. ‘We willen schaalbare oplossingen voor ze neerzetten, waarop ze gemakkelijk kunnen instappen.’

Klap van Klarna

Strategisch klopt het groeiplaatje als een bus, maar dan volgt toch de dreun van Klarna. Eentje waar ze in de boardroom van Workday en Salesforce toch wel even stil van waren. Klarna – eerst kopen, later betalen – kondigde namelijk recent aan te stoppen met het gebruik van beide platforms.

De Zweedse betaalreus wil in eigen huis een AI-platform bouwen waarop ze hun HR-, finance, klantendata en processen bundelen. Dat zouden meer grote bedrijven natuurlijk kunnen doen met generatieve AI: SaaS-producten verruilen voor AI-apps uit eigen stal. Wat betekent die ontwikkeling voor haar ambitieuze groeiplannen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘AI-technologie geeft heel veel nieuwe mogelijkheden en Klarna heeft daar nu voor gekozen’, reageert De Vries. ‘Maar wat ik veel vaker zie, is dat veel van onze klanten juist kiezen voor de AI-toepassingen die al in ons platform zitten.’

Doorbouwen op AI

Op die toepassingen wordt enthousiast doorgebouwd op het ontwikkelplatform Extend, vertelt ze. Zelfs zonder kennis van coderen kunnen daar apps en software worden aangepast en ontwikkeld.

Alleen al in Europa zijn meer dan 2000 applicaties in korte tijd gebouwd. ‘Het bewijs dat AI echt wordt geadopteerd door onze klanten. Zij gebruiken de kracht van ons platform als driver voor innovatie.’

Ze verwijst tot slot naar het businessklimaat van vandaag waarin bedrijven wel moeten bewegen. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn cruciaal in een snel veranderende wereld. ‘Stilstaan is dus geen optie, maar je wil dat bewegen wel op een efficiënte manier doen.’

Lees ook: Deze eigenschap mist op elk cv, maar is wel cruciaal voor toptalent