Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob buigt slecht nieuws om tot goed nieuws

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 120 buigt hij slecht nieuws in goed nieuws om.

 

Aan Management Breed

Het MT praat niet alleen maar over bezuinigingen. We proberen ook op andere, creatieve manieren de strijd aan te gaan met de recessie. Wat dat betreft het volgende verzoek: wij denken dat elkaar in de put praten de crisis alleen maar verergert. Veel onderzoeken tonen dit ook aan. Vandaar het dringende verzoek aan alle managers om niet al te somber over te komen mensen, dat maakt als gezegd de boel alleen maar erger. Gebruik niet al te grote woorden over de crisis, maak het allemaal niet te pessimistisch en laat het vooral ook luid en duidelijk horen als er goed nieuws is. Heus, je zult zien dat dit heel vruchtbaar werkt op de werkvloer!
Bob

Ha Bob,
Helemaal mee eens, Bob. Ik word doodziek van al die inktzwarte verhalen en dat opbieden tegen elkaar over hoe erg die crisis is. Ik hoop dan ook zeer dat jullie verzoek weerklank vindt in de organisatie. Weet je wat wij managers moeten doen, nú? Optimisme pushen!

Oh ja, even wat anders: jij wilde graag weten hoe het met de order van Rothmar Ltd staat. Helaas hebben ze zich vanochtend teruggetrokken wegens problemen met hun bank. Maar zodra er goed nieuws is, ben jij de eerste die het hoort!
Willem van Dosten
Sales Director

Dag Bob,
Ja, dat snap ik wel, dat MT-idee. Maar het is toch wel een beetje moeilijk om het in praktijk te brengen. Zo wil je met spoed van me weten of ik al definitieve cijfers heb over het eerste kwartaal omdat Hoofdkantoor ongeduldig wordt. Nou, zoals we nu kunnen becijferen krijgt Q1/2012 een teruggang in omzet van 26 procent ten opzichte van Q1/2011. Ongelooflijk toch? Ik had dit aan het Hoofdkantoor willen communiceren als ‘rampzalig' maar ik houd het nu maar op ‘iets minder dan verwacht'? Lijkt me goed toch, gezien je mailtje?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
Eén zwaluw maakt nog geen lente, ik weet het, maar Jack vertelt me net dat Jungmann AG nog vanochtend definitief besluit of ze met ons in zee gaan. Ik denk dat dit gaat lukken, Bob, en dan gaan we dit goede nieuws meteen door het hele gebouw communiceren!
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Goed plan! Al dat crisis-gezeur hebben we nu echt wel gehad! Ben je trouwens nog toegekomen aan mijn lijstje met mensen die eruit kunnen zonder al teveel juridische en financiële consequenties? Het zijn er nu twaalf. Als je vandaag even tekent, kan ik ze morgen stuk voor stuk bij me roepen. En dan ga ik niet zeggen ‘ik heb slecht nieuws voor je' maar ‘er komen nieuwe kansen op je af in je leven.' Ik ben het helemaal met je eens: het is ook maar net hoe je nieuws brengt.
Marianne Bovenlanden
HR Manager

Dag Bob,
Sorry Bob, maar hoor net van Jack dat die deal met Jungman AG niet doorgaat. Ze hebben een probleem met hun bank. Jack zit er nu helemaal doorheen. Zal ik hem even bij jou langs sturen om hem op te monteren? Bij mij komt er namelijk even niks positiefs op.
Willem van Dosten
Sales Director

Hoi Bob,
Ik had net Hoofdkantoor aan de lijn, want ik had ze dus gemaild dat het resultaat ‘iets minder dan verwacht' was. Nou, dat is best lullig eigenlijk, want ze vonden het gewéldig om te horen, ‘iets minder dan verwacht', ja, ze zien dit positief alsof we nauwelijks zijn teruggezakt ten op zicht van vorig jaar. Ze zien dit nu zelfs als eerste teken dat het ergste nu wel voorbij is. Ik was eerlijk gezegd sprakeloos.

Kun jij ze alsjeblieft even bellen om ze voorzichtig uit te leggen dat het resultaat eigenlijk toch best wel rampzalig is, eer de CEO en God weet wie nog meer ermee aan de haal gaat en iedereen per ongeluk denkt dat wij het uitstekend doen?
Roland Grootenhuis
Deputy CFO

Dag Bob,
De CEO belde net, maar je zat even niet op je plek. Wil je hem zsm terugbellen? Hij wil je namelijk persoonlijk complimenteren met het resultaat van het eerste kwartaal! Hij vindt het werkelijk een tópprestatie en wil graag dat je via een video op intranet aan het hele concern uitlegt hoe je dit hebt klaargespeeld in deze tijd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ben zo trots op je, Bob!
Annemieke Vreeland
PA to the MD

Bekijk de andere mailwisselingen van Bob de Manager.

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse overheid te kijk. Zijn methode is even simpel als briljant, ziet investeerder Jeroen Bertrams.

elon musk media garnaal loopband

Elon Musk is misschien wel de meest succesvolle serial-entrepreneur ter wereld. Hij is (min of meer) oprichter van PayPal, Tesla, SpaceX, Neuralink, OpenAI, The Boring Company en nog een stuk of vijf bedrijven. Knap hoe hij in staat is om al die bedrijven in het oog te houden en ook nog eens een andere aangekocht bedrijf, X, te vullen met zijn gedachten.

Ik volg al enige tijd het X-account van Elon Musk. Hoewel hij praat over uiterst serieuze zaken – met name nu hij een soort onofficiële rol heeft gekregen in de Trump regering – beschouw ik het af en toe als een cabaretvoorstelling. Elke dag heeft hij wel een tweet of een reactie die zo absurd is dat ik moeite heb om mijn lach in te houden.

Lees ook: Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Media bespelen

Het opvallende (en volgens veel mensen het gevaarlijke) is wel dat hij met zijn berichten in toenemende mate de media bespeelt en beheerst. Dat doet hij uiterst knap.

Voor ondernemers is het uitermate interessant om te zien op welke wijze Musk in staat is om zijn berichten viraal te laten gaan. Hij creëert een slimme waterval van reacties op zijn eigen berichten, die hij vervolgens weer retweet. En mensen die tegen hem zijn, trappen er met open ogen in. Hun berichten worden op uiterst nuchtere wijze tegen hen gebruikt. Zo blijft het balletje rollen en blijft er aandacht gaan naar de ideeën van Musk.

Musk is de leider van DOGE, het Department of Government Efficiency, een semi-officiële organisatie die tot doel heeft om ‘verkeerde’ uitgaven van de Amerikaanse overheid te beëindigen. Ze zijn uitermate voortvarend van start gegaan. Dat kunnen ze ook, want bij DOGE werken, volgens Musk, de allerbeste engineers die in rap tempo toegang krijgen tot overheidsfinanciën en met algoritmes heel snel ‘ongewenste’ uitgaven vinden.

Garnaal op een loopband

Hoewel er uiteraard tegengas is, weet Musk op vrij gemakkelijke wijze al die weerstand te ridiculiseren. Afgelopen week nog maakte hij bekend dat de Amerikaanse overheid 3 miljoen dollar subsidie heeft verstrekt aan iemand die wilde onderzoeken hoe snel een garnaal op een loopband kan rennen.

Dat het bedrag achteraf een stuk lager bleek te zijn, doet er niet toe. Het nieuws is overal verspreid (met hilarische filmpjes tot gevolg zoals hier en hier). Met als resultaat dat veel Amerikanen het eigenlijk allemaal wel prima vinden. Want: waarom zou je belastinggeld in rennende garnalen steken? Dat Musk daarnaast ook allerlei nuttige zaken wil beëindigen, doet er niet meer toe.

Lees ook: Elon Musk is te machtig: Europa moet digitaal onafhankelijk worden

Sinds een paar dagen heeft Musk USAID in zijn vizier. Die organisatie besteedt jaarlijks miljarden aan onzin, zo vindt Musk. Wat hem betreft wordt de organisatie volledig opgedoekt. Volgens hem is de organisatie mede verantwoordelijk voor covid (hier) en financiert het onder meer transgender opera’s (een van zijn kinderen is nota bene transgender) en steekt het geld in transgender stripboeken. Met dit soort kleine haakjes weet Musk een hele organisatie in een kwaad daglicht te zetten en zijn doel (waarschijnlijk) te bereiken.

Les voor ondernemers

Als ondernemer kun je leren van de wijze waarop Musk de media bespeelt. Op LinkedIn zie ik vaak berichten van startups waarom ze hun gehele product proberen te beschrijven en pushen. Saai allemaal. Ik lees het na één regel al niet meer. Veel te wollig. Niet scherp genoeg.

Het zou een stuk slimmer zijn om een heel klein (maar briljant) stukje van het product te beschrijven. Welke pijnlijke probleem los je nu eigenlijk op? Wat is jouw haakje? Dat wil ik lezen. Dan kijk ik verder en kun je interesse opwekken in het volledige product.

Denk er maar eens over na: als jij Elon Musk was, hoe zou jij dan jouw product verkopen? Hoe zorg jij ervoor dat ze over jou gaan praten? Heel plat gezegd: wat is jouw ‘garnaal’?

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: