Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest: de nieuwe flaneer-Passat van Volkswagen

MT-autoredacteur Philip Bueters mocht voor deze autotest rijden in de nieuwe Volkswagen Arteon. Een echte flaneerder, vindt Bueters. Maar hoe rijdt de auto?

GEREDEN Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion Business R PRIJS Vanaf € 57.655 Vraag honderd mensen naar een lekkere sportieve, ruime coupé met uitstraling en het zal merken regenen. Maar Volkswagen zal niet worden genoemd. Waarom zou Volkswagen AG ook met zoiets frivools komen als het liefhebbers zonder voorbehoud kan doorverwijzen naar dochter Audi? En toch doet Wolfsburg lekker net of de A5 niet bestaat. Al jaren. Eerst heette zijn vierdeurs coupé nog Passat CC, een generatie later kreeg hij meer kapsones en moest de naam ‘CC’ volstaan, nu heet de Passat met schuine daklijn en vijfde deur Arteon. Iedereen die de naam Passat nog laat vallen, poetste voor straf zijn tanden met zeep. En het moet gezegd: de Arteon heeft bakken meer uitstraling dan je weet wel. Meer smoel dankzij die gekromde neus met gewelfde motorkap, kloeke geprononceerde wielkasten en een elegante derrière: hier staat echt wat. Waar coupé tot enkele jaren geleden nog betekende dat het met name voor achterpassagiers en bagage nogal inschikken was, biedt de Arteon met zijn langere wielbasis misschien een tikje minder hoofdruimte, maar minstens zoveel been- en kofferruimte als de populaire sedan van hetzelfde merk. In het interieur moet je wel goed kijken om het verschil te zien: fraai afgewerkt, voorzien van een mooie virtuele klokkenwinkel en alle elektronische verwennerij is aan boord, maar je zult met exotisch leer aan de slag moeten om echt afstand te nemen van de brave stamvader. Tot zover is de Arteon een welkom alternatief in een microscopisch kleine niche van de automarkt. Maar als het op rijden aankomt, kiest hij de comfortabele kant. Zelfs in standje sport reageert de koets vaag en een tikje onrustig en ontbreekt uitnodigend stuurgevoel. Daar helpt zelfs die synthetisch opgewekte brom niet bij. Daardoor blijven de 280 papieren pk’s van zijn opgefokte viercilinder meestal in de kast: deze fraaie flaneerder is toch vooral langstreckentauglich. Net als, overigens, enfin.
Nederland, Amsterdam, 19-10-2017 de nieuwe Volkswagen Foto: Maartje Geels Foto: Maartje Geels

GEREDEN Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion Business R
PRIJS Vanaf € 57.655

Vraag honderd mensen naar een lekkere sportieve, ruime coupé met uitstraling en het zal merken regenen. Maar Volkswagen zal niet worden genoemd. Waarom zou Volkswagen AG ook met zoiets frivools komen als het liefhebbers zonder voorbehoud kan doorverwijzen naar dochter Audi? En toch doet Wolfsburg lekker net of de A5 niet bestaat. Al jaren. Eerst heette zijn vierdeurs coupé nog Passat CC, een
generatie later kreeg hij meer kapsones en moest de naam ‘CC’ volstaan, nu heet de Passat met schuine daklijn en vijfde deur Arteon.

Ruimte

Iedereen die de naam Passat nog laat vallen, poetste voor straf zijn tanden met zeep. En het moet gezegd: de Arteon heeft bakken meer
uitstraling dan je weet wel. Meer smoel dankzij die gekromde neus met gewelfde motorkap, kloeke geprononceerde wielkasten en een elegante derrière: hier staat echt wat. Waar coupé tot enkele jaren geleden nog betekende dat het met name voor achterpassagiers en
bagage nogal inschikken was, biedt de Arteon met zijn langere wielbasis misschien een tikje minder hoofdruimte, maar minstens zoveel been- en kofferruimte als de populaire sedan van hetzelfde merk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Interieur

In het interieur moet je wel goed kijken om het verschil te zien: fraai afgewerkt, voorzien van een mooie virtuele klokkenwinkel en alle elektronische verwennerij is aan boord, maar je zult met exotisch leer aan de slag moeten om echt afstand te nemen van de brave stamvader. Tot zover is de Arteon een welkom alternatief in een microscopisch kleine niche van de automarkt. Maar als het op rijden aankomt, kiest hij de comfortabele kant. Zelfs in standje sport reageert de koets vaag en een tikje onrustig en ontbreekt uitnodigend stuurgevoel. Daar helpt zelfs die synthetisch opgewekte brom niet bij. Daardoor blijven de 280 papieren pk’s van zijn opgefokte MT Magazine editie 8 2017viercilinder meestal in de kast: deze fraaie flaneerder is toch vooral langstreckentauglich. Net als, overigens, enfin.

Dit artikel is een onderdeel van het nieuwe nummer van MT. Wil je het meer columns en artikelen lezen? Bestel dan een abonnement op MT of koop een los nummer