Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoek verbindende factor tussen klant, werknemer en bedrijf

De belangen van klanten, personeel en de organisatie willen nog wel eens botsen. Zoek de verbindende factoren zodat er duurzame oplossingen ontstaan, adviseert Podiumauteur Maarten de Winter. 

Samenwerking, verbinding en flexibilisering staan sterk in de belangstelling. Steeds meer bestuurders wijzen erop dat de wendbaarheid van de organisatie moet verbeteren, omdat strategieën niet meer zoals vroeger enkele jaren vooruit, maar hooguit nog enkele maanden beslaan. Nieuwe handvatten om aan flexibilisering te werken zijn meer dan welkom. En er is nu ook een nieuw handvat.

KPI’s omzeilen

De halfwaardetijd van kennis is sterk verkort. Resultaatgericht werken en besturing volgens New Public Management en governance principes bij respectievelijk overheden en bedrijven enerzijds en een ambigue, dynamische praktijk anderzijds lijken soms wel onverenigbaar. Ondanks sterke signalen dat het proces van resultaatbepaling en verantwoording niet werkt, houden organisaties vast aan resultaatsturing. Maar resultaatsturing past eerder in een gecontroleerde, dan in een dynamische context. Dus houden veel managers zich bezig met de vraag hoe je uit het zicht van beleidsevaluaties kunt blijven. Ze zoeken naar ruimte om resultaten te boeken in een dynamische context en tegelijk knellende KPI’s te omzeilen.

Medewerker verandert niet mee

Organisaties werken al volop aan de structuren om met behoud van transparantie op deze uitdagingen in te spelen. Het middenmanagement wordt onder druk van de crisis nu sterk gereduceerd om ruimte te geven aan procescoördinerende rollen. Samenwerking is het antwoord op de behoefte aan integratie en specialisatie van kennis, in een tijd van krappere budgetten.

Structuren zijn van belang, maar uiteindelijk vraagt dit verandering op het niveau van de medewerker. Daar komen veel organisaties nog niet aan toe. “Het is al te druk, alles duurt lang en de flexibiliteit en productiviteit moet omhoog, dus is er geen tijd voor.” Zulke observaties typeren de klem, het gebrek aan vertrouwen en veranderbaarheid, waarin veel organisaties vast zitten. Hoe het wel kan, is zoeken. De top moet het goede voorbeeld geven. Niet alleen is het gevraagde leiderschap schaars; het is vooral ook de vraag hoe het eigenaarschap in alle lagen van de organisatie kan worden aangesproken.

Strijdende belangen verbinden

Bij zoveel complexiteit kan alleen door middel van permanente dialoog een vinger aan de pols gehouden worden. Dialoog als methode voor bewustwording van en erkenning voor wat er speelt, met respect voor ieders positie, rol en verantwoordelijkheid daarin. De dialoog hoeft niet alleen op perceptie en beleving gebaseerd te zijn. Feiten doen ertoe. Als de grenzen bereikt zijn, moeten er prioriteiten worden gesteld.

Bij prioriteitstelling strijden drie belangen om voorrang: klanten, de organisatie en de medewerkers. Klanten willen snelheid, medewerkers willen ruimte om hun ambities waar te maken en de organisatie wil efficiency. Wanneer echter de balans verstoord is, kunnen drie valkuilen de strategie ondermijnen: stapelen (werkdruk), uitstellen (tijdsoverschrijding en onderbesteding) en versnipperen (waan van de dag en ad-hoc besluiten). Door dieper door te dringen, feiten op een rij te zetten en die belangen te verbinden, kunnen vitale en duurzame oplossingen ontstaan.

Breed ondersteund

Door versnippering, taakdruk en veerkracht meetbaar te maken is een nieuw handvat gemaakt, waarmee de afstemming en het eigenaarschap over deze – voor onze tijd kenmerkende – thema’s op alle niveaus wordt ondersteund. Steeds meer organisaties grijpen dit handvat nu aan. En ontwikkelen daarmee het gedrag dat nodig is voor vitaal werken, flexibel organiseren en efficiënt samenwerken. Doe er ook uw voordeel mee.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Maarten de Winter, econoom, organisatieadviseur en auteur van het boek 'Het sjoelbaksyndroom'. Delen van deze tekst zijn in 2011 gepubliceerd in een artikel voor de Vereniging van Strategie en Onderzoek (VSO).

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwik
kelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.