Meer FLOW geeft gelukkige werknemers en een hogere productiviteit voor werkgevers. Podium-auteur Brenda van der Oord legt uit hoe het werkt.
Het wordt steeds belangrijker om op een krappe arbeidsmarkt gemotiveerde en productieve arbeidskrachten te hebben. En juist bevlogen werknemers zijn nodig voor een succesvolle onderneming. Zij zijn productiever, hebben minder gezondheidsklachten en zijn meer tevreden over hun werk en kennen een hogere vorm van loyaliteit. Positieve aspecten van werkbeleving , zoals FLOW, commitment en vitaliteit, hebben een aantoonbaar positieve impact op werkprestaties. Wil je dat werknemers plezier in hun werk hebben en een hoge productiviteit geven, streef dan naar een baan waarin zij FLOW ervaren.
Wat is FLOW?
FLOW is het zo intensief met een taak bezig zijn dat je alles om je heen vergeet. Je bent gericht op je doel, je voelt een golf van energie en je presteert op de toppen van je kunnen. Je hebt het idee dat je uren door kan gaan tot jouw doel bereikt is. Je ervaart een beleving van groei en/of overwinning. Een concreet voorbeeld is dat je vergeet op de klok te kijken.
FLOW doet zich meestal voor wanneer iemand een duidelijk doel voor ogen heeft, wanneer hij een activiteit verricht die onmiddellijke feedback verschaft, en wanneer hij zijn capaciteiten volledig moet inzetten voor een uitdaging die net niet te groot is. Iemand die in FLOW is, is zeer geconcentreerd bezig, laat zich niet afleiden en ervaart een volledige betrokkenheid. Het is juist dat er-volledig-in-opgaan waardoor iemand achteraf zegt dat FLOW een gelukservaring is.
Dit begrip heeft de wetenschapper Csikszentmihalyi (1997) aan de Universiteit van Chicago geïntroduceerd en zo'n veertig jaar onderzoek gedaan. Uit zijn onderzoeken bleek dat mensen vooral gelukkig zijn als ze zich bezighouden met dingen die volledige aandacht vragen en die hen tevens uitdagen en stimuleren. Het verhogen van het aantal FLOW ervaringen is volgens onderzoek een goede manier om je arbeidsvreugde/geluksgevoel te verhogen.
Waarom FLOW voor uw werknemers?
De kwaliteit van de menselijke ervaring is belangrijk voor het bedrijfsleven. De kwaliteit van de ervaring straalt af van de geleverde producten en diensten. Uitstraling wordt steeds belangrijker, zo niet het belangrijkste onderdeel van producten en vooral van diensten. Een manager van een marketingafdeling die plezier in zijn werk heeft, is goud waard. Mensen met plezier in hun werk belangrijke activa voor een bedrijf, zeker in deze tijd van arbeidsschaarste waarin het veranderen van baan aan de orde dag is.
Mensen zijn de organisatie, niet een productiemiddel. Mensen hebben er behoefte aan om op een resultaatgerichte manier te worden gecoacht naar een gezond uitdagingniveau, tevreden productiviteit en plezier in het werk. Positieve aspecten van werkbeleving , zoals FLOW, commitment en vitaliteit, hebben een aantoonbaar positieve impact op werkprestaties. Het gaat om het maximaliseren van positieve emoties op het werk in plaats van het minimaliseren van negatieve aspecten (stress) van werkervaring. Dit laatste leidt namelijk niet automatisch tot positieve emoties.
Hoe komen uw werknemers in deze FLOW?
Wanneer een medewerker in een FLOW werkt is hij op z’n productiefst. Maar hoe komen uw werknemers in deze FLOW? Van het gevoel van FLOW krijgen werknemers energie. Ze raken geïnspireerd en opgeladen en de kans is groot dat als zij flow ervaren, zij ook nieuwe ideeën krijgen. Dat energieke gevoel draagt bij aan hun geluksgevoel/arbeidsvreugde. Er is een optimale spanning en routine en zo min mogelijk stress en verveling.
Helaas worden veel mensen niet direct vervuld met gevoelens van geluk als ze aan hun werk denken! Volgens Csikszentmihalyi zijn er drie redenen waarom mensen een hekel hebben aan hun werk:
- Men vindt de baan zinloos er is geen gevoel van voldoening
- Het werk is saai en biedt geen uitdagingen en variatie;
- Het werkt levert stress op.
(Geld en zekerheid blijken veel minder belangrijke factoren hierin te zijn)
Juist omdat het werk zo'n belangrijk deel van ons leven is, is het van wezenlijk belang dat deze activiteit zoveel mogelijk genoegen en beloning oplevert. Sterker nog: als managers of werkgevers hier niet voor zorgen, lopen werknemers het risico vroeg of laat last te krijgen van gevoelens van stress, gevolgd door ziekte of burn-out. Uw organisatie is dan verder van huis. Om werknemers maximaal te laten genieten van het werk is het dus belangrijk dat de werkgever FLOW tot doel verheft. Hoewel FLOW soms een soort magische samenloop van omstandigheden lijkt te zijn, kun je werknemers trainen om FLOW op te roepen.
FLOW kent een aantal voorwaarden die aanwezig moeten zijn voor de optimale beleving. Pas deze toe en de werknemers zullen meer FLOW ervaren.
FLOW Factor 1 = Het bepalen van het doel
Je kunt uitsluitend FLOW ervaren als je het doel kent. Doelen zijn tastbare resultaten die de werknemer nastreeft om zijn of haar missie, visie en strategie te verwezenlijken. De werknemer moet dus zo goed mogelijk weten wat er verwacht wordt en waarom. De organisatie kan werknemers helpen met het leren opstellen van effectieve doelen.
FLOW Factor 2 = Directe en duidelijke feedback
Als het doel helder is dan is het belangrijk om (als werknemers duidelijke en directe) feedback te ontvangen. Volgens Mihaly Csikszentmihalyi zijn er drie informatiebronnen voor het krijgen van feedback:
- Feedback van andere mensen, in dit geval de collega’s;
- Feedback van het werk/ de taak zelf;
- Feedback afkomstig van de persoonlijke normen van de werknemer.
Intervisie, coaching en het bijhouden van gegevens over prestaties kunnen dit ondersteunen.
FLOW Factor 3 = Balans in uitdagingen en vaardigheden
Uitdagingen zijn belangrijk in het werk. Als de werknemer geen uitdaging heeft en niet de talenten benut verveelt de werkenmer zich en blijft FLOW uit. Als de uitdagingen echter te groot zijn, kunnen zij ook geen FLOW beleven. Uitdagingen die groter zijn dan ze aankunnen, kunnen leiden tot angst, stress en een burn-out.
Organisaties kunnen FLOW-verbeteren door invoering van een persoonlijk ontwikkelingsplan, coaching of door training en scholing. De werkgever kan dus de werknemer ondersteunen bij de FLOW-factoren op het vlak van persoonlijke effectiviteit, kan de organisatie-structuur aanpassen en de verantwoordelijkheid nemen op het vlak van aansturing bij de prestatie en motivatie van werknemers. Flow kan onder bepaalde condities worden gecreëerd en beïnvloed volgens onderzoeker Bakker (2005).
Tot Slot
In dit artikel heb ik aangegeven dat FLOW tot betere prestaties en arbeidsvreugde leidt in de organisatie. Medewerkers in FLOW overtreffen henzelf. FLOW is dus niet een doel op zich, maar heeft ook positieve effecten op de organisatie. Werkgevers kunnen hun medewerkers hierin ondersteunen door meer coaching, samenwerking en collegiale banden centraal laten staan. Het zou mooi zijn als iedere organisatie, eventueel door middel van een cultuurverandering, een omgeving voor zijn werknemers creëert waarin FLOW mogelijk is en al het talent in de organisatie wordt benut!
Over de auteur: Drs. Brenda van der Oord is van BVDO Coaching & Training en Zelfstandig Loopbaan- en StudieCoach. Van Oord helpt jongeren en volwassenen met loopbaankeuze, studiekeuze en huiswerk en adviseert organisaties op het gebied van coaching en training. Ook aangesloten bij Magic Adventures (www.magicadventures.nl) als MAC voor het coachingstraject FLOW AT WORK voor werknemers in het bedrijfsleven en bij de overheid.
Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.