Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo deal je met Big Data: 10 tips

Elke minuut produceren we gigantische hoeveelheden gegevens. Hoe deal je het best met die enorme datastroom? 10 tips.

Om een idee te geven: elke zestig seconden versturen we 204 miljoen e-mailberichten, produceren we meer dan 100.000 tweets en downloaden we 47.000 applicaties. Op onze bedrijfsnetwerken draaien honderden applicaties die niet alleen enorme hoeveelheden data nodig hebben maar deze ook creëren: video-applicaties, bedrijfstoepassingen, samenwerkingssoftware, CRM. ERP, cloud/SaaS-applicaties, enzovoort, enzovoort.

Grote uitdaging

Voor onze prognose voor 2012 hebben we eind vorig jaar een enquête gehouden onder een aantal van onze klanten. De overgrote meerderheid (90%) gaf aan dat deze data-explosie een van de grootste uitdagingen zou worden. Het zal duidelijk zijn waarom, de hoeveelheden data waar zij mee te maken hebben vormen een groot issue. Nog wat cijfers: volgens marktonderzoeker IDC zullen eind 2012 een miljard apparaten zijn verkocht, allemaal met een (draadloze) netwerkaansluiting en dat aantal zal in 2016 verdubbeld zijn. Al deze apparaten zullen fenomenale hoeveelheden gegevens uitwisselen die een onschatbare waarde hebben voor marketeers, retailers, overheidsinstellingen, ga zo maar door.

Ethische vragen

En het gaat dan niet alleen om gegevens die iets zeggen over het gedrag van de gebruikers, maar ook over hun locatie. Hier komt een ethische kwestie om de hoek kijken, want uit al deze gegevens is het bijvoorbeeld mogelijk om privacygevoelige informatie te halen. Het gaat dus niet alléén om het benutten van commerciële kansen. Het verhandelen van data mag dan een acceptabele praktijk zijn geworden, maar doordat het overgrote deel van deze data door gebruikers zelf wordt gegenereerd, biedt het letterlijk inzicht in hun handel en wandel.

Denk even terug aan de tijd dat winkels voor het eerst klantkaarten introduceerden. Niet iedereen vond het een plezierig idee dat die winkels deze kaarten gebruikten om klanten steeds weer te laten terugkeren en zeker niet dat ze onze gegevens gebruiken om meer van ons te weten te komen. Ze weten welk kattenvoer ik koop en hoe veel en hoe vaak ik dat koop. En als ze de smaakvoorkeuren van mijn kat kennen, zullen ze ongetwijfeld ook mijn eigen smaak kennen. Inmiddels vinden we dat helemaal niet erg meer en merken we het niet meer als er een op maat gemaakte, gelokaliseerde advertentie op een website staat.

Volume, snelheid en diversiteit

Big data en het effectieve beheer ervan draait niet enkel om enorme hoeveelheden interne en externe data. Clive Longbottom, directeur van marktanalist Quocirca vat de kern van de zaak samen met ‘volume, velocity and variety’ (volume, snelheid en diversiteit). Het gaat om het samenbrengen van enorme hoeveelheden data (volume) en verschillende typen informatie (diversiteit) om op tijd de gewenste resultaten te krijgen (snelheid). Verder moeten bedrijven natuurlijk niet het belang van de beveiliging van deze data uit het oog verliezen. Gegevens zijn een waardevol bezit, zij moeten er ook zo mee omgaan en er zeker van zijn dat de tools, de systemen en de processen om alles te beheren en te beveiligen op orde zijn.

De gegevensstroom

Een aardig voorbeeld van wat big data mogelijk maakt, komt uit de periode dat in Londen de Olympische Spelen plaatsvonden. De openbaarvervoerbedrijven namen de moeite en de tijd om een prognose te maken van de opstoppingen op de wegen in en rond Londen. Er werd uiteraard een grote drukte voorspeld, maar door beter inzicht te krijgen waar die drukte opstoppingen zou veroorzaken werd gekozen voor een zogeheten Olympic Route Network, speciaal voor het verkeer richting de Spelen. Door op specifieke routes een rijbaan voor dit verkeer vrij te houden en door dit verkeer prioriteit te geven konden bezoekers de wedstrijden op tijd bereiken.

Precies hetzelfde gaat op voor data: hoe groter de gegevensstroom, hoe belangrijker het is dat deze goed beschermd wordt en zonder opstoppingen over het netwerk beweegt. Zeker zo belangrijk is het om de herkomst ervan te kennen, de omvang, het gebruik en de weg die de gegevens hebben afgelegd, om op basis daarvan de juiste (beheer)acties te ondernemen. Zonder die kennis lopen we het risico dat we verkeerde beslissingen nemen met alle gevolgen van dien.

10 tips voor omgaan met big data

Voor het beter beheren van big data is het helemaal niet zo ingewikkeld of kostbaar om de juiste bouwstenen op hun plaats te leggen. Zorg ervoor dat het netwerk er klaar voor is: zonder het juiste fundament zal de organisatie meteen al over de eerste horde struikelen. Net zoals drukke verkeersknooppunten een groot aantal rijbanen moeten tellen, moeten zakelijke netwerken voldoende bandbreedte hebben om big data te kunnen verwerken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Begrijp wat er precies gebeurt: zorg voor inzicht door het monitoren van de applicaties die op het bedrijfsnetwerk draaien en achterhaal hoeveel bandbreedte deze nodig hebben. Onderneem actie op basis van de resultaten.
     
  2. Stel prioriteiten: bepaalde soorten data zijn bedrijfskritisch, andere niet. Zorg dat de bedrijfskritische applicaties voorrang kunnen krijgen op het netwerk en geef andere minder prioriteit.
     
  3. Data zijn kostbaar, stel ze daarom veilig: zorg eerst voor een diepgaand inzicht in de prestaties van applicaties op het netwerk en minimaliseer daarna de risico’s: controleer de netwerk-SLA’s en pas die waar nodig aan.
     
  4. Neem de cloud in overweging: ideaal is een private cloud, maar als dat niet kan een hybride versie. Sales-applicaties en de salarisverwerking kunnen bijvoorbeeld in een private cloud draaien en de minder bedrijfskritische applicaties in de public cloud.
     
  5. Zorg voor toekomstvaste systemen: dat betekent dat niet alleen de juiste systemen, maar ook de juiste tools en processen geïmplementeerd moeten zijn. Investeer als het enigszins kan in tools om de data accuraat, up-to-date, schoon en juist te houden.
     
  6. Zoek een partner: stel vragen aan experts als dat nodig is. Praat met infrastructuurbedrijven en cloudintegrators, overweeg bedrijven die platformen draaien voor big data analyses.

  7. Geef duidelijke richtlijnen: een sociaal mediabeleid kan helpen om de druk op het netwerk te verminderen en om de enorme hoeveelheid data die wordt gedeeld te beperken.

  8. Zorg dat aan de relevante wet- en regelgeving wordt voldaan: blijf op de hoogte van de wetsvoorstellen van de Europese Commissie, benut de gelegenheid om ‘best practices’ te laten zien en streef naar ISO-standaarden.
     
  9. Verticaliseer: kijk naar de eisen die de specifieke sector waarin het bedrijf actief is, stelt. Datamanagement en toegang is bijvoorbeeld cruciaal voor retailers met verschillende vestigingen, die talloze toeleveranciers hebben, werken met meerdere systemen en enorme hoeveelheden klantgegevens verzamelen.
     
  10. Tot slot: benut deze gelegenheid en accepteer dat de hoeveelheid data onvermijdelijk zal groeien.


Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Dirk Peeters, als management executive bij EasyNet verantwoordelijk voor de activiteiten in Noord-Europa. Peeters heeft een brede expertise in de B2B telecom markt.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats ee
n artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.