Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is de grootste leiderschapsfout van Bastiaan Gerrits (KPN)?

MT/Sprout vraagt leiders uit de Next Leadership 50 het hemd van het lijf. In deze aflevering Bastiaan Gerrits (IT director KPN) over zijn grootste leiderschapsfout, worstelen met andermans mening en een pleidooi voor dienend leiderschap.

bastiaan gerrits kpn next leadership interview

Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. De jaarlijkse MT/Sprout Next Leadership 50 (ooit de Goudhaantjes) herbergt het grootste leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En die leiders vragen we het hemd van het lijf in de videoreeks Next Leadership.

In deze aflevering: Bastiaan Gerrits, IT director bij KPN

Carrière van Bastiaan Gerrits

Bastiaan Gerrits (1978) was de eerste vijf jaar van zijn carrière consultant bij Deloitte, maar stapte in 2008 toch over naar het bedrijf waar hij ooit als student technische bedrijfskunde stage had gelopen.

Binnen KPN wordt hij al snel verantwoordelijk voor projecten en afdelingen die innovatie en IT als corebusiness hebben. Hij is inmiddels director IT Mass Market en geldt als een van de voortrekkers van de digitale transformatie die KPN de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Vertrouwen van managers

‘Ik heb paar keer een manager gehad die op basis van mijn succes in de ene rol voldoende vertrouwen in mij hadden om me een nog uitdagender rol te geven, en zo maak je stappen’, zei Gerrits eerder tegen MT/Sprout.

Zelf heeft hij veel te danken aan zijn vermogen om complexe vraagstukken simpel te maken en snel een goed team om zich heen te verzamelen ‘dat naast mijn sterke punten ook mijn zwakke plekken aanvult’.

Lees ook: Dit is het grootste managementtalent van 2022: de Next Leadership 50

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Next-gen manager

De next-generation manager bedenkt in de eerste plaats wat hij of zij voor het team kan doen om de organisatiedoelen te bereiken, en niet wat het team voor hem of haar kan doen, stelt de KPN-manager.

‘Hij of zij is ook reflectief, weet waar eigen fouten en tekortkomingen liggen en is daar transparant over.’ Het is ook de taak van de leiders van de toekomst om te inspireren met een purpose, uit te leggen welke rol het team speelt in het geheel en welk nut het heeft voor de maatschappij of de wereld.

Benieuwd naar andere afleveringen in de serie?