Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zakelijk aan de slag met Twitter

Twitter is niet meer weg te denken uit het medialandschap, mede door de omarming door televisieprogramma's. Maar wat is het zakelijk nut van Twitter? Podiumauteur Ayman van Bregt geeft tips hoe je Twitter kunt inzetten.

In Nederland zijn naar schatting meer dan 400.000 mensen actief op Twitter. In september 2011 werden 230 miljoen berichten gedeeld via Twitter en maakten dagelijks 50 miljoen mensen wereldwijd gebruik van Twitter, aldus één van de oprichters van het social medianetwerk.

De kans is vrij groot dat er ook voor jou potentie zit bij het zakelijk inzetten van Twitter. Het is hierbij wel belangrijk om voor jezelf helder te krijgen wat je nastreeft. Welke verwachtingen heb je bij het gebruik van Twitter? Zoek je naar een ander communicatiemiddel om je boodschap te kunnen verspreiden? Wil je een hechtere relatie met bestaande klanten of misschien nieuwe klanten vinden?

Uit het 'Mix and Match-onderzoek' van EIM waarbij het gebruik van digitale media in het MKB werd onderzocht, blijkt dat de volgende doelen het meest belangrijk zijn voor ondernemers om digitale media in te zetten:

  • Meer omzet
  • Beter imago
  • Nieuwe klantgroepen

Zakelijke doelstelling

Om gericht aan de slag te gaan met Twitter is het verstandig te starten met een zakelijke doelstelling. Twitter kan ingezet worden om vele bedrijfsaspecten te ondersteunen. Naast marketing, communicatie, sales, personeelswerving en personal branding, zijn er nog tal van zakelijke mogelijkheden om binnen een zakelijke context met Twitter aan de slag te gaan. Mocht je nog geen ervaring hebben met Twitter, en wil je met name aan de slag om ervaring op te doen met dit 'nieuwe' medium, dan kan een doelstelling ook zijn dat je wilt leren door te experimenteren.

Analyseren en waarde toevoegen

Nadat je een doelstelling hebt bepaald, kun je Twitter gebruiken om te analyseren wat mensen doen. Zijn je concurrenten aanwezig op Twitter, dan kun je onderzoeken wat ze doen. Zijn hun activiteiten gericht op dezelfde doelstelling die jij nastreeft, en wat maakt ze succesvol in wat ze doen (of niet)? Kijk hierbij ook naar de interactie die ze hebben met hun (en wellicht ook jouw) klanten.

Klanten en prospects zijn uiteraard ook interessant om te analyseren. Waar zijn ze mee bezig op Twitter en kun je aan de hand van hun deelname achterhalen wat ze drijft? Door de drijfveren van de voor jou relevante groep mensen te achterhalen kun je tot het inzicht komen in de toegevoegde waarde die je kunt hebben.

Hou er rekening mee dat mensen niet alle commerciële boodschappen op Twitter zomaar op prijs stellen. Door waarde toe te voegen kun je mogelijk toch zakelijk succesvol zijn. In sommige gevallen kun je bijvoorbeeld heel goed je inhoudelijke expertise zichtbaar maken en daarmee waarde toevoegen. Het altijd voorop stellen van jouw producten of diensten kan mensen gaan vervelen en in sommige gevallen ook irriteren.

Je kunt er bijvoorbeeld achter zijn gekomen dat mensen veel vragen stellen over een onderwerp waar je veel over weet. De waarde kan al ontstaan door structureel deze vragen te filteren op Twitter en hierop te reageren. Door mensen te helpen kun je jouw zichtbaarheid als expert vergroten. Twitter is een krachtig platform wat er snel toe kan leiden dat anderen naar je verwijzen doordat je jouw expertise goed zichtbaar weet te maken.

Mensen en organisaties volgen

Twitter biedt door de openheid van het platform de mogelijkheid om heel actief te zijn en gesprekken te voeren met mensen zonder dat ze jou moeten volgen (en vice versa). Bepaal voor jezelf welke personen (of welke organisaties) belangrijk voor je zijn om te volgen, gekoppeld aan jouw gestelde doelstelling en de waarde die je kunt toevoegen.

Er zijn ook mensen die het vanzelfsprekend vinden dat je op Twitter altijd iemand terugvolgt zodra deze persoon jou gaat volgen. Als actief gebruiker van Twitter betekent dit dat je veel berichten ziet door de het hoge aantal mensen die je volgt. Soms kunnen deze berichten heel relevant zijn, maar dat is waarschijnlijk niet altijd zo, dus maak voor jezelf een bewuste keuze of je iemand wel of niet wilt volgen.

Door mensen te gaan volgen, kan de verwachting ontstaan bij degene die je volgt dat je ook alle berichten leest en op de hoogte bent. Het managen van de verwachtingen is belangrijk. Als je Twitter alleen maar wilt gebruiken om te lezen wat anderen schrijven kun je er dus bewust voor kiezen om veel mensen te volgen van wie je wilt weten wat ze delen.

Monitoren via Twitter

Mensen die met name Twitter willen inzetten om te luisteren en te monitoren wat er gezegd wordt kunnen de volgende stappen uitvoeren:

Stap 1 – Focus bepalen aan de hand van zoekwoorden
Aan de hand van de voor jou belangrijke woorden bepaal je wat je wilt gaan monitoren. Verplaats jezelf hierbij in de ander en stem je woordkeuze hierop af. Focus dus niet op jouw eigen oplossing of dienstverlening en de woorden die je daarmee kunt associëren. Welke woorden zal je doelgroep gebruiken en zijn voor jou een aanleiding om dit te willen weten?

Stap 2 – Focus bepalen aan de hand van relevante personen

Naast zoekwoorden kunnen personen of organisaties ook van belang zijn om te monitoren. Mogelijke relevante personen (of organisaties) zijn bijvoorbeeld klanten, concurrenten en leveranciers. Door deze sleutelpersonen op regelmatige basis te volgen krijg je meer inzicht in wat er speelt bij deze personen of organisaties.

Stap 3 – Maak een planning

Voor veel mensen is het een uitdaging om op regelmatige basis te monitoren. Door dit gestructureerd te doen, weet je dat je een duidelijk beeld krijgt van wat er speelt en gezegd wordt. Indien je dit niet  gestructureerd doet en alleen gaat monitoren wanneer je even tijd hebt, bestaat de kans dat je belangrijke informatie mist.

Stap 4 – Filteren
De zoekmachine van Twitter biedt uitgebreide filteropties bij het zoeken. Bij veel data kan het handig zijn om een social mediadashboard zoals Hootsuite te gebruiken om de hoeveelheid data sneller te filteren zodat je echt alleen relevante berichten zult ontvangen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Twitter effectief gebruiken

Twitter is waarschijnlijk geen hoofdtaak, dus waak ervoor dat je activiteiten op Twitter en andere social mediaplatformen behapbaar blijven naast de andere dagelijkse verplichtingen en activiteiten. Reserveer in het begin bewust tijd zodat je jezelf traint in het gebruik en de discipline weet op te brengen om het medium en de mensen die er actief zijn serieus te nemen.

Door je aanwezigheid op Twitter ook te communiceren in andere communicatiemiddelen laat je in ieder geval ook in je huidige netwerk zien dat mensen je hier kunnen bereiken. Mensen die een Twitteraccount met meerdere personen of vanaf verschillende devices (computer, smartphone en tablet) willen beheren, kunnen effectief en efficiënt gebruik maken van een social mediadashboard zoals Hootsuite.

Tips

Tot slot nog een aantal tips om Twitter nog beter zakelijk in te zetten:

  1. Geef bewust aandacht aan de mensen die je volgt op Twitter. Ieder mens is gevoelig voor aandacht en als je in staat bent om dit gemeend te geven en daarbij waarde toe te voegen dan ben je al een stap dichter bij je doelstelling;
  2. Manage de verwachtingen die mogelijk ontstaan op basis van je Twitteractiviteiten. De Amerikaanse digitale media analyst, Jeremiah Owyang verwijst vanuit zijn Twitterprofiel naar zijn blog hoe hij Twitter gebruikt waarmee hij probeert de verwachtingen vooraf te managen;
  3. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van Twitter, handige tools om meer uit Twitter te halen en andere social media zoals Facebook en LinkedIn via de dagelijkse tips & tricks van de Nederlandse Social Media Academie.

Eerdere bijdrage

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Ayman van Bregt, als digitaal strateeg gespecialiseerd in het samenbrengen van business en digitale (en social) media.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.