Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom outsourcing zo’n slecht imago heeft

Veel mensen hebben nog steeds negatieve associaties met het begrip outsourcing. Onterecht, vindt podiumauteur Hugo Messer. Hij beschrijft de oorzaak die aan deze negatieve gedachtes ten grondslag zit.

Toen ik in 2005 begon in de wereld van outsourcing, hoorde ik veel negatieve verhalen over offshoring. Anno 2012 is dat nog steeds het geval. Misschien nog wel meer, aangezien er nu meer mensen ervaring met offshoring (overzeese outsourcing) hebben. Het verbaast me dat er zo veel gevallen zijn waar mensen negatieve ervaringen op doen. 

Tegelijkertijd maakt de markt een enorme groei door, het aantal bedrijven dat outsourcing aanbiedt is gigantisch gegroeid. En ook de al bestaande bedrijven maken een enorme groei door. Zo is het Amerikaanse outsourcebedrijf Infosys in iets meer dan 20 jaar tijd uitgegroeid van 3 eigenaren naar 100.000 werknemers over de hele wereld. In Oost Europa gebeurde hetzelfde het afgelopen decennium, sommige bedrijven groeien uit tot enkele duizenden mensen die voor West Europese klanten werken.

Negatief imago outsourcing

Dus er zijn ook erg veel positieve verhalen, anders zou outsourcing niet bestaan. Wat is de onderliggende reden van de bestaande negativiteit? Naar mijn mening zijn er een aantal redenen:

1. Outsourcing is een relatief nieuw fenomeen

Doordat outsourcing een relatief nieuw fenomeen is, hebben de meeste mensen die een project outsourcen weinig ervaring met het managen van werknemers op afstand. Ook zijn er zijn veel aanbieders die geen idee hebben hoe ze relaties op afstand moeten managen. Daarbovenop komt dat softwareprojecten – hetgeen vaak wordt geoutsourced – de vervelende eigenschap hebben dat de resultaten vaak anders zijn dan verwacht. Tel daar de culturele en taalverschillen bij op, en je begrijpt dat er al gauw iets mis kan gaan als je onvoorbereid met outsourcen start.  

2. Er zijn outsource aanbieders van lage kwaliteit

De IT-industrie is in vele landen snel gegroeid. Dit trekt allerlei mensen aan die ook een paar centen willen verdienen door diensten aan te bieden. Helaas kan niet iedereen goed zijn in hetzelfde en dus is het aantal outsourcebedrijven van magere kwaliteit sterk groeiende. 

3. Bedrijven kiezen vaak het verkeerde model

De traditionele manier van softwareontwikkeling in een ander land is op projectbasis, vaak min of meer met vaste prijzen en een zogenoemde waterval-aanpak. De requirements zijn zorgvuldig gedocumenteerd, worden naar ‘de andere kant’ gestuurd, ‘de andere kant’ maakt een planning en dan kunnen ze beginnen. Vier weken verder is er een milestone en dat is het volgende moment dat er onderling contact is. Zonder resultaat, ten minste niet zoals ze verwacht hadden. En zo blijven ze het eindeloos proberen zonder voor een andere werkwijze te kiezen. 

4. Op afstand werken is niet makkelijk

Je moet er aan wennen, je moet de juiste tools kiezen om je werk op afstand te ondersteunen, je hebt een goede manier nodig om met elkaar te communiceren en nog veel meer factoren. Als je verwacht dat je de juiste manier van werken binnen één project of binnen een paar weken te pakken hebt, zou je wel eens een negatieve ervaring kunnen krijgen.

Positief imago voor outsourcing creëren

De vraag is, wat hebben we als industrie nodig om de algehele customer experience in outsourcing en offshoring te verbeteren? Mijn eigen inzichten, gelinked aan de hierboven genoemde punten:

A. We hebben tijd om te leren nodig

Hoe meer ervaring iemand krijgt in het managen van teams op afstand, hoe beter hij er in wordt. Het helpt om mensen erbij te betrekken die weten hoe het werkt, die kunnen helpen met het kiezen van de juiste tools, de juiste manier van communiceren en die kunnen helpen met het overbruggen van cultuurverschillen.

B. Kwaliteitskeurmerk oprichten

Klanten moeten natuurlijk een goede kwalificatie gebruiken bij het kiezen van een aanbieder. Misschien hebben we een kwaliteitskeurmerk nodig voor offshore aanbieders.

C. Een dedicated team

Naar mijn ervaring is het beste model voor werk op afstand er één met een dedicated team. Natuurlijk is dit een prediking voor mijn eigen model, maar ik heb andere modellen gezien en geprobeerd en het werken met mensen die onderdeel uitmaken van je team en die zich verbonden en verantwoordelijk voelen, werkt gewoon beter. Je wilt een keuze kunnen maken in de mensen die voor je werken en je wilt dat ze hard werken om de projecten tot een succes te maken. Dit werkt nou eenmaal beter als mensen zich verbonden voelen aan het zelfde doel.
De agile of scrum gebaseerde methoden helpen de industrie ook. De combinatie van het hebben van een dedicated team en een flexibel model om je projecten te bouwen werkt als je de juste mensen hebt, als je weet hoe je de communicatie moet managen én als je de juiste tools kiest.

Ik waardeer andere inzichten. Wat denk jij dat de negatieve ervaringen en berichtgeving veroorzaakt hebben en wat zou het kunnen oplossen?

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
 MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.